چین «ماه مصنوعی» را برای آزمایش گرانش می‌سازد

محققان چینی یک مرکز «ماه مصنوعی» ساخته اند که از آن برای آزمایش تجهیزات پیش از ارسال به فضا استفاده خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - دانشمندان چینی یک مرکز تحقیقاتی ماه مصنوعی ایجاد کرده اند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا با استفاده از نیروی مغناطیسی محیط‌های کم گرانش را شبیه سازی کنند.

طبق گزارش لایو ساینس، این تاسیسات که قرار است به صورت رسمی در سال جاری آغاز به کار کند از میدان‌های مغناطیسی قدرتمند در داخل یک محفظه خلاء با قطر ۶۰ سانتی متر استفاده می‌کند تا گرانش را از بین ببرد. دانشمندان در ایجاد این مرکز از یکی از آزمایشاتی که در سال ۲۰۰۰ انجام شده بود، الهام گرفتند. در آن آزمایش از آهنربا برای معلق کردن یک قورباغه استفاده کردند.

لی رولین، مهندس ژئوتکنیک در دانشگاه معدن و فناوری چین می‌گوید این محفظه که برای تقلید از سطح ماه با سنگ و غبار پر می‌شود، در نوع خود اولین مورد شبیه سازی ماه در جهان است. این محفظه می‌تواند شرایط کم گرانشی را برای زمان طولانی حفظ کند.

دانشمندان قصد دارند از این محفظه برای آزمایش فناوری‌ها در محیط‌های کم گرانش مثل ماه، قبل از ارسال آن‌ها به فضا استفاده کنند. گفتنی است در کره ماه گرانش تنها یک ششم چیزی است که در زمین شاهد آن هستیم. این فناوری جدید به دانشمندان اجازه می‌دهد تا هرگونه پیچیدگی فنی پرهزینه را برطرف کنند و همچنین میزان مقاومت برخی ساختار‌های خاص در سطح ماه و حتی امکان حیات یک سکونتگاه انسانی را در آنجا را ارزیابی می‌کنند.

کره ماه

احداث ایستگاه تحقیقاتی در ماه

لی لورین می‌گوید برخی آزمایش‌ها مانند آزمایش ضربه، در شبیه ساز فقط به چند ثانیه نیاز دارند؛ اما سایر موارد، مانند آزمایش خزش، ممکن است چندین روز طول بکشد. آزمایش خزش میزان تغییر شکل یک ماده تحت یک دما و شرایط محیطی ثابت را اندازه گیری می‌کند.

آزمایش‌های تکمیل‌ شده در این اتاقک در برنامه اکتشاف ماه چین به نام «چانگ ای»، که نام خود را از الهه چینی ماه گرفته، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این ماموریت چین شامل «چانگ‌ای ۴» می‌شود که در سال ۲۰۱۹ یک ماهنورد را در سمت تاریک ماه فرود آورد. در ماموریت «چانگ‌ای ۵» نیز نمونه‌های سنگی از سطح ماه خارج می‌شود. چین همچنین اعلام کرده تا سال ۲۰۲۹ یک ایستگاه تحقیقاتی در قطب جنوب ماه ایجاد خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار