وزیر امور خارجه آلمان:

آماده ایم با روسیه درباره امنیت اروپا گفت‌وگو کنیم

با افزایش تنش‌ها بین روسیه با ناتو و آمریکا بر سر اوکراین، وزیر امور خارجه آلمان از سفر خود به مسکو و کی‌یف برای حل بحران‌های پیش رو خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوانآنالنا بائربوک گفت: «ما آماده هستیم تا درباره توافقات دوجانبه گفت‌وگوی جدی داشته باشیم و اقداماتی را انجام دهیم که امنیت بیشتری را برای همه در اروپا از جمله روسیه فراهم کند. با این حال، ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم از اصول اساسی توافق‌نامه هلسینکی (کنفرانس امنیت و همکاری اروپا) عدول کنیم.»

وزیر خارجه آلمان گفت: از جمله موارد این توافق‌نامه می‌توان به نقض ناپذیری مرزها، حق انتخاب اتحاد و رد تهدید‌ها به عنوان ابزار سیاستی اشاره کرد. ما مصمم هستیم که اگر روسیه راه تشدید تنش را انتخاب کند، واکنش نشان دهیم. 

قرار است آنالنا بائربوک در ۱۷ ژانویه به کی‌یف و ۱۸ ژانویه به مسکو سفر می‌کند.

«کریستین لامبرشت» وزیر دفاع آلمان پیش از این گفته بود که ما نباید پروژه نورد استریم ۲ را به این درگیری بکشانیم. بحران بین روسیه و اوکراین باید با گفت‌وگو حل شود.

گروهی از قانون‌گذاران آمریکا لایحه‌ای ارائه دادند که اگر تصویب شود، تحریم‌هایی علیه رئیس‌جمهور روسیه، نخست وزیر این کشور، وزاری خارجه و دفاع و برخی دیگر از مقامات این کشور اعمال می‌شود. گفته می‌شود تحریم‌های مذکور ممکن است پروژه نورد استریم ۲ را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

پیشتر، اولاف شولتس، صدراعظم کار آلمان،  در روز‌های نخست مسئولیت خود، به روسیه درباره  حمله احتمالی به اوکراین هشدار داد و اعلام کرد که موفقیت و شکوفایی اتحادیه اروپا یک اولویت است و هرگونه تجاوز به اوکراین بهای سنگینی خواهد داشت.

کشورهای غربی مدعی هستند که روسیه در حال برنامه ریزی برای حمله به کی‌یف است اما مسکو بارها تاکید کرده است که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار