پرداخت وام با اعتبارسنجی از متقاضیان/ عیار اعتبار افراد چگونه سنجیده می شود؟

براساس اعلام معاون امور بانک و بیمه وزارت اقتصاد، این وزارتخانه سعی دارد مبلغ وام‌های قرض الحسنه را افزایش دهد و قرار است از اول بهمن تسهیلات بنابر رتبه اعتباری افراد پرداخت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - بیش از ۳۴ درصد زوجین در سال ۹۹ موفق به دریافت تسهیلات ازدواج نشده اند. براساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون ۶۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات در زمینه ازدواج پرداخت شده است. بنابر گفته علی صالح آبادی، تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود که ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر وام ازدواج پرداخت شود.

تسهیلاتی که قرار بود براساس قانون برنامه و بودجه براساس یکی از سه مورد اعتبارسنجی؛ شامل یک ضامن، سفته و یا سهم هر فرد از حساب یارانه هدفمندی به منزله ضمانت پرداخت شود؛ اما گله مندی متقاضیان از شرایط دریافت این تسهیلات موضوع دیگری را حکایت می‌کند.

اعطای تسهیلات با اعتبار سنجی امکان پذیر است؟ // اعتبار سنجی بر اساس رفتار‌های مالی/// بی توجهی بانک‌ها به دستورات دادهشده///اعتبار سنجی به جای ضامن، ابلاغ دستور به تنهایی کافی است؟ ////افزایش اعطای تسهیلات یکی از نتایج اعتبار سنجی بانک‌ها///اعتبار سنجی راهی برای مقابله با ابربدهکاران بانکی/////

دریافت وثایق و تضامین غیر متعارف از متقاضیان تسهیلات بانکی موضوعی است که سال‌هاست برخی‌ها را از گرفتن تسهیلات منصرف کرده است.

یکی از متقاضیان تسهیلات خرد می‌گوید: حداقل ۶ ماه دوندگی داشتم برای گرفتن یک وام ۷۰ میلیون تومانی.

متقاضی دیگری هم گفت: سختگیری بانک‌ها به گونه‌ای بود که از گرفتن وام صرف نظر کردم.

وام های میلیاردی که تنها با چک و سفته پرداخت شدند!

براساس ترازنامه یکی از بانک‌های خصوصی، برخی افراد تنها با دادن چک و سفته وام‌های چند میلیارد تومانی دریافت کردند، این تبعیض‌ها در پرداخت تسهیلات در صورتی است که بعضی از متقاضیان تسهیلات خرد برای گرفتن یک وام ۷۰ میلیون تومانی باید مطابق قانون‌های سلیقه‌ای بانک‌ها رفتار کنند. از طرفی هم همین تسهیل گری در زمینه پرداخت تسهیلات کلان، برخی را به ابر بدهکاران نظام بانکی تبدیل کرده است.

به گفته حسینی هاشمی کارشناس امور بانکی، در حال حاضر اعتبار سنجی در کشور به صورت سنتی انجام می‌شود. اعتبار سنجی روشی است تا بانک‌ها بتوانند میزان ریسک اعتباری را برآورد کنند و اطمینان داشته باشند که تسهیلات پرداختی که تبدیل به مطالبات بانک‌ها می‌شود در زمان خود به حیطه وصول در می‌آید و بانک‌ها با حجم عظیم مطالبات معوق مواجه نمی‌شوند.

اما استفاده از روش اعتبارسنجی به جای دریافت وثیقه و ضامن در اعطای تسهیلات نیازمند یک سامانه واحد بین بانک مرکزی و بانک‌هاست. موضوعی که بنابر گفته دبیر حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تا به الان این سامانه به دلیل همکاری نکردن سازمان‌های مالی دیگر راه اندازی نشده است.

اعتبارسنجی تنها به اعتبار حساب بانکی هر فرد ختم نمی‌شود، بلکه تمام رفتارهای مالی مانند پرداخت به موقع عوارض شهرداری، مالیات، قبوض آب و برق و دیگر رفتارها مالی مورد بررسی قرار می‌گیرند و این موضوع حضور تمام نهادها و سازمان‌های مالی مختلف را می‌طلبد.


بیشتر بخوانید


لزوم اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات خرد

طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید که اعتبارسنجی کمک می‌کند تا به افراد یک رتبه اعتباری داده شود و نشان می دهد که تا چه میزان می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

اعتبارسنجی موضوعی است که از تیر ۹۸ به تصویب هیئت وزیران رسیده، اما به دلیل همکاری نکردن سازمان‌های مالی اجرایی نشد، از طرفی هم علی صالح آبادی در ابتدای ورود خود به بانک مرکزی در ۱۵ مهر ۱۴۰۰، از لزوم اجرایی شدن طرح اعتبارسنجی و جایگزین شدن آن به جای ضامن و وثیقه در اعطای تسهیلات گفته بود.

 

در پی این دستورات به عنوان یک متقاضی تسهیلات خرد به برخی از بانک‌ها مراجعه کردیم؛ اما مشاهدات میدانی ما نشان دهنده بی توجهی بانک‌ها به دستورات داده شده است.

 

پس از گذشت ۲ سال از مصوبه هیئت وزیران و ۳ ماه از وعده رئیس کل بانک مرکزی، خاندوزی، وزیر اقتصاد وعده اجرایی شدن طرح اعتبارسنجی در هفته‌های آینده را داده است. 

رئیس جمهور هم ضمن شنیدن تخلفات بانک‌ها در ۲۷ دی در نشست خود با مدیران عامل بانک‌ها، ۵ دستور ویژه صادر کرد و بانک‌ها را ملزم به اجرایی کردن آن‌ها کرد که یکی از آن دستورات مربوط به تسهیل پرداخت وام به مردم و اعتبارسنجی در ارائه تسهیلات خرد به آن‌ها به‌جای وثیقه و ضامن بود.

در آخر هم در پی دستورات داده شده حسینی معاون امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصاد و دارایی  گفت: شرایط پرداختِ تسهیلات بانکی از اول بهمن ماه تسهیل می شود و افراد بر اساس اعتبارسنجی شبکه بانکی، وام دریافت خواهند کرد.

گزارش از سارا فضلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
سلام. الان من اقدام کنم ۱۵۰ میلیون بهم وام میدن یا ۱۲۰ میلیون؟؟؟ من ۱ هفته پیش ثبت نام کردم رفتم بانک. بانک گفت هنوز ابلاغیه نیومده و وام ۱۲۰ تمنه و برو برج ۲ بیا . الان ما چیکار کنیم ابلاغ شده صدرصد ۱۵۰ میلیون یا هنوز ۱۲۰ تمنیه وام؟!!! هر بانکیم که یه چیزی میگه.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۱:۲۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
این بانک‌ها خیلی بی خداین میگی از جیب پدرشان میخان پول بدن یک وام اذواج خاستم بگیرم به قرآن اینقدر ویدم با هزار بعدبختی ضامن خریدم و 20تا مشکل دیگه آخرشش نتوانستم بگیرم وام 150میلیون میخام بفروشم
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۱۸:۵۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
اگه راست میگین خودتان به عنوان مشتریوارد بانکها شوید پارتی داشته باشی دو هفته وام میگیری نداشته باشی کاری میکنن انصراف بدی
Iran (Islamic Republic of)
هادی صابر
۰۱:۳۲ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
افرین
خوب اگه اینقدر ضامن کارمند چک سفته فیش حقوقی داشتم که مشکلی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
همش دروغ وام نمیدن اصلا همه بانک ها میگن وام‌مسدود شده مردمو گرفتار کردین بسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
آخه اون نماینده بی سواد که ضمانت رو یارانه در نظر گرفته یکی بیاد حالیش کنه قسط وام حدود ۸۰۰ هزار تومنه یارانه ۹۰ هزار تومنی چطور می تونه پوشش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
اقای طغیانی، پس این قانون شفافیت چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
قناعتی
۱۹:۴۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
با سلام و تبریک میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها به همه مادران ایران زمین.
دو ماه هست من درخواست وام از بانک ملی دارم. وام برای خرید کالا.
میگویند وام ها تعطیل است و من به شدت نیازمند این وام هستم.
در صورتی که شعب اصلی در مراکز استان به راحتی وام پرداخت می‌کنند.
اگر پیگیری کنید ممنون میشوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
ازامروزبانک سپه گفت دیگه وام نداریم زرشک
Iran (Islamic Republic of)
Akbar
۱۹:۰۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
باور کنید همش دروغه بس اینها دروغ میگن وحرفه ای شدن آدم فکر می‌کنه راست میگن اگر میخواهید صحت گفته منو بدونید یک سر به بانک بزنید بگید وام بدون ضامن می‌خوام ببینید این بانکی ها ی نبریده چی ها که به آدم نمیگن انگار ارث پدری شون می‌خوان بعدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
وعده سرخرمن میدین..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
در حد حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
بانک تجارت برای وام ازدواج دخترم که معلم هستم دو تا ضامن + گواهی کسر از حقوق + حکم کارگزینی و فیش حقوقی + چک +'سفته از ما خواست. به کارمند بانک گفتم که آیا از همه این مدارک را می خوای یا ما را مظلوم گیر آوردی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
هدف گرفتن امتیاز شما و ندادن وام و این وام خوبیه برای خود ی سر ‌‌ا میزارن تا پشیمون بشی همین برنامه را من ۲۵ سال پیش برای وام ۱۵۰ داستم دوتا ده تومن هم مسدود شد که الان دیگه اونا هم فاتحه ر
آخرین اخبار