نوزاد برف در حال رشد+تصاویر

مردم محلی و قرقبانان بهترین نگهبانان رویشگاه "نوزاد برف " هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - شدت سرما در مرغوبیتش اثر مثبتی می‌گذارد؛ زمان رویش این گونه گیاهی در معرض خطر انقراض که به "نوزاد برف" معروف است بسته به وضعیت توپوگرافی رویشگاه و شرایط آب و هوایی متفاوت است؛ به طوریکه در سال‌هایی که بارش بیشتر به صورت باران باشد این گیاه از نیمه اول اسفندماه و در سال‌های برفی همراه با ذوب شدن برف‌ها، رشد رویشی خود را شروع می‌کند.

گیاه کرفس طبیعی به "نوزاد برف" معروف است؛ کرفس؛ گیاهی با ساقه نسبتاً بلند و برگ‌های پهن و طعمی بسیار تند دارد، این گیاه در همه جا نمی‌روید و تنها در مناطق کوهستانی و سردسیر که دارای بارندگی‌های نسبتاً بالایی هستند، می‌روید.


کرفس کوهی با نام محلی کلوس، گیاه علفی چندساله از خانواده چتریان دارای ساقه منشعب، شیاردار با ارتفاع ۲۰ تا۶۰ سانتی‌متر که ارتفاع گل آن به ۲۰۰سانتی‌متر نیز می‌رسد.

رویش کلوس به صورت محدود در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و لرستان دیده می‌شود.


بیشتر بخوانید


در گذشته نه چندان دور بخش‌های وسیع ارتفاعات و مناطق ییلاقی و کوهستانی واقع در زاگرس در استان‌های مذکور رویش‌گاه کرفس کوهی بوده به طوری که جوامع محلی از آن به عنوان علوفه دامی استفاده می‌کردند.

کمیته ملی ثب و حریم میراث طبیعی، دوازدهم مردادماه ۱۳۹۵، گونه کرفس کوهی چهارمحال و بختیاری را در فهرست آثار ملی طبیعی کشور به نام این استان به ثبت رساند.

تغییر شرایط اقلیمی و بهره برداری‌های نامناسب در دهه‌های اخیر موجب شده اکثر رویشگاه‌های کرفس کوهی در استان چهارمحال و بختیاری از بین برود.

اجرای طرح قرقبانان محلی از سال ۹۶ تاکنون برای حفظ و حراست از گونه نادر کلوس در مناطق و تنها رویشگاه‌های این گیاه آغاز شده است.

در این طرح مردم محلی به حفظ و حراست از این گونه پرداخته تا امکان برداشت و غنچه‌کنی این گیاه برای سودجویان وجود نداشته باشد.

قرقبانان که همان جوامع محلی هستند پس از حفظ و حراست از این گونه گیاهی پس از گذراندن دوره رشد به بذرگیری گیاه پرداخته و بذر جمع‌آوری شده از گیاه را به اداره کل منابع طبیعی استان به فروش می‌رسانند.

علیرضا دادور تصاویری از رشد کنونی نوزاد برف در منطقه سرآقا سید و همچنین  رشد این گیاه در سال قبل ارسال کرده است:

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار