مصرف سالانه ۴۱ هزار تن بذر در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه ۴۱ هزار تن بذر در این استان مصرف می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - حسین برزگر گفت: سالانه بیش از ۴۱ هزار تن بذر در استان استفاده می‌شود که از این میزان ۳۶ هزار تن بذر در حوزه زراعی است.

سالانه ۱۷ تا ۱۸ تن بذر نباتات صنعتی مانند سیب‌زمینی، چغندر قند و پنج هزار تن هم انواع بذر پیاز غددی و بذر‌های هیبریدی گلخانه‌ای مانند فلفل، گوجه، خیار و بذر‌های گیاهان دارویی کشت می‌شود.

به گفته برزگر، موسسه ثبت گواهی بذر زیر مجموعه وزارت جهادکشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی، بر استاندارد بودن بذر‌ها از لحاظ سایز، سلامت بذر، عاری بودن بذر‌ها از آفات، بیماری و ترکیبات اضافی نظارت دارد تا بذری با کیفیت در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


هم‌اکنون در استان چهار مرکز تولید بذر گواهی شده غلات و یک مرکز تولید بذر سیب‌زمینی زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی استان فعال است.

سالانه بیش از ۱۵ هزار تن بذر گندم در استان مصرف می‌شود که ۲۰ درصد آن از بذر‌های تولیدی کشاورزان است و نیاز است که هر ۶ سال یکبار هسته بذری غلات تغییر داده شود.

با استفاده از بذر‌های گواهی شده مصرف سموم ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و آفات و بیماری‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

همچنین با استفاده از این بذر‌ها به دلیل اینکه سازگاری با وضعیت خشکسالی است، راندمان آب و آبیاری و بهره‌وری فیزیکی کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.