آغاز مرمت مسجد چهل ستون زنجان

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان گفت:مرمت مسجد چهل ستون زنجان از دی‌ماه آغازشده و تا پایان اسفند امسال به پایان می رسد.

 باشگاه خبرنگاران جوان زنجان - محمدپور  گفت: خارج کردن بند‌های فرسوده و پاک کردن درز‌های زیر سقف تخت یا قوسی، مرمت نمای آجری، بندکشی، نصب آجر‌های جدید و نما چینی نیم آجر در این دوره مرمت در این مسجد تاریخی در راسته حجت‌الاسلام درحال انجام است.

او می گوید: در این کارگاه سعی شده تا با بهره‌مندی از مناسب ترین ترکیبات مصالح و شیوه‌های اجرایی سنتی، عملیات مرمتی با نهایت حساسیت و دقت صورت گیرد.

به گفته محمدی عملیات مرمت در ۲ فاز در این مسجد تاریخی انجام شده که در فاز یک مرمت موضعی آجرها، بندکشی با دوغاب گچ، مرمت‌های اضطراری طاق و تویزه‌ها و برچیدن اندود فرسوده گچی و سیمانی و در فاز دوم جمع‌آوری عایق‌کاری فرسوده پشت‌بام به همراه سبک‌سازی خاک انباشته‌شده، سبک‌سازی و اجرای عایق‌کاری مجدد، مرمت ضلع شمالی مسجد، تعویض آجر‌های فرسوده و استحکام‌بخشی پایه‌های آجری انجام شد.

مسجد چهل‌ستون از آثار تاریخی و ارزشمند شهر زنجان به شمار می‌رود که یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در دوره قاجار بوده است. این بنا در بافت بازار (بازار بالا) در ضلع جنوب شرقی مسجد و مدرسه جامع (سید) در راسته معروف به راسته حجت‌الاسلام قرار دارد دومین حوزه علمیه و معتبر در شهر زنجان بعد از مسجد و مدرسه جامع محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.