باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می‌دهد

لنگه کفشی خونین و ماجرایی که پرونده اش همچنان باز است

یک ماه از مرگ یاسین ۵ ساله گذشت و سگ‌های بلاصاحب همچنان در حال جولان دادن و پرسه زنی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - روزگاری با وفایی اش زبانزد بود، اما حالا بی وفایی پیشه کرده و دندان تیزی می‌کند.

سگ‌هایی بلاصاحب که چند ماهی است در اطراف شهر بیرجند و حتی کوچه پس کوچه‌های روستا‌های حاجی آباد، امیر آباد، حسین آباد، شمس آباد، مهرشهر و دستگرد جولان می‌دهند و امنیت و آرامش را از مردم گرفته اند.

۷ دی ماه بود که یاسین ۵ ساله زیر دندان‌های تیز همین سگ‌ها جان داد؛ از یاسین فقط یک لنگه کفش ماند و زمینی که از خونش رنگین شده بود و داغی که بر دل پدر و مادرش نشست.

یک روز بعد این حادثه رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی، ضرب الاجلی یک ماهه به شهرداری بیرجند و دهیاری‌های اطراف داد تا برای جمع آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب اقدام کنند.

سگ‌هایی که آرامش را از مردم گرفته اند

ضرب الاجل رئیس کل دادگستری استان امروز به پایان رسید و برای پیگیری دوباره موضوع، راهی روستا‌های اطراف بیرجند شدیم.

یکی از خانم‌هایی که خودش هم مورد حمله سگ‌ها قرار گرفته بود، گفت: فرزندم در روستای امیر آباد به مدرسه می‌رود، تا زمانی که او به خانه برمی گردد و او را سالم می‌بینم فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنم، حتی چندین دفعه جلوی چشمم به فرزندم حمله کردند که از ترس مجبور شد به جای رفتن به مدرسه به خانه بیاید و مدرسه نرود!

با جولان سگ ها، کودکان نمی توانند به مدرسه بروند

آقای نخعی از ساکنان روستای امیرآباد نیز می‌گوید: حتی من که مرد هستم از ترس حمله سگ‌های وحشی می‌ترسم به نانوایی یا مغازه بروم چه برسد به خانم‌ها و بچه ها، چندین دفعه سگ‌ها به پدر پیر من و سایر سالمندان هم حمله ور شدند، مردم حتی می‌ترسند برای نماز جماعت به مسجد بروند، هنوز که هنوز است جمعیت زیادی از سگ‌ها در این اطراف پرسه می‌زنند.

به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیرجند، در ۶ ماه نخست امسال ۲۷۲ مورد گاز گرفتگی سگ‌ها داشتیم که ۷۰۰ میلیون تومان برای درمان افراد هزینه شده است.

سلاح بیهوشی نداریم

یک ماه پیش فرماندار بیرجند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند گفته بود برای جمع آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد، به دنبال گرفتن مجوز استفاده از سلاح بیهوشی از مفامات بالادستی هستیم.

حالا شهردار بیرجند با گذشت یک ماه از این وعده می‌گوید: آمادگی استفاده از سلاح بیهوشی را داریم، اما سلاح را نداریم و نیاز است تا ادارات مربوطه در این امر با ما همکاری کنند.

 

آمادگی استفاده از سلاح بیهوشی را داریم، اما سلاح را نداریم

بهترین می‌گوید: جمع آوری سگ‌های بلاصاحب یک مسئله فرابخشی است و تنها بخشی از آن به شهرداری بر می‌گردد، اقدامات خوبی برای جمع آوری و معالجه سگ‌ها انجام شده و در حال انجام است.

به گفته شهردار بیرجند، از یک ماه پیش تیم‌های زنده گیری سگ‌ها را از یک گروه دو نفره به دو گروه دو نفره افزایش داده ایم تا سگ‌ها را زنده گیری و برای عقیم سازی، نگهداری و پلاک کوبی تحویل پناهگاه مهر دهند.


بیشتر بخوانید


بهترین در پاسخ به اینکه چرا با وجود جمع آوری سگ‌ها هنوز شاهد پرسه زدن آن‌ها در اطراف و روستایی مثل امیر آباد و حاجی آباد هستیم می‌گوید: جمع آوری سگ‌های اطراف شهر، خارج از حوزه شهرداری است، ولی ما مسئله را عمومی می‌بینیم و شیفت‌های زنده گیری را از یک شیفت به دو شیفت افزایش داده ایم و از دو هفته گذشته تاکنون توانسته ایم تعداد سگ‌های جمع آوری شده را از ۴۶۵ به نزدیک ۸۰۰ سگ برسانیم.

دهیار روستای امیر آباد نیز می گوید: پس از ابلاغ طرح ضربتی جمع آوری سگ ها، طرح‌های عمرانی و خدماتی روستا را تعطیل کردیم و بیش از ۷۰ درصد از نیرو‌های دهیاری را در طرح زنده گیری و جمع آوری سگ‌های بلاصاحب به کار گرفتیم.

تعداد سگ‌های جمع آوری شده را از ۴۶۵ به نزدیک ۸۰۰ سگ برسانیم

علی اکبری می‌گوید: از زمان حادثه تاکنون با توجه به شرایط نامناسب آب و هوا و دیگر مشکلات توانستیم نزدیک به ۱۷۰ قلاده سگ را جمع آوری و تحویل پناهگاه بدهیم.

او می‌گوید: خرید دستگاه دارت و ۴ دستگاه مهار سگ، خرید مواد بیهوشی، اضافه کردن یک قفس زنده گیری به تعداد قفس‌های موجود و گشت زنی مستمر در سطح روستا از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.

استخوان‌هایی که سرانجام شان به ناکجا آباد ختم می‌شود

در حین مصاحبه با اهالی روستا‌های حاجی آباد و امیرآباد بودیم که یکی از خانم‌ها ما را به یکی از تپه‌های اطراف خانه اش برد و استخوان‌هایی را نشانمان داد.

او اشاره‌ای به یکی از کشتارگاه‌های اطراف کرد و گفت: کشتارگاه برخی از استخوان‌ها را گوشه و کنار می‌ریزد و باعث شده تا سگ‌ها اینجا تجمع کنند.

او گفت: بعد از این که فیلمی را از استخوان‌های پراکنده شده در اطراف کشتارگاه دیدیم و متوجه شدیم تجمع سگ‌ها به خاطر آن بوده است، موضوع را به دهیاری منتقل کردیم تا رسیدگی کنند.

تجمع سگ ها به دلیل انباشت استخوان هایی است که کشتارگاه ها در اطراف شهر می ریزند

به گفته یکی از اهالی امیرآباد، کامیون و نیسان‌ها این استخوان‌ها را حمل و از روستای امیرآباد خارج می‌کنند، اما مشخص نیست که این استخوان‌ها کجا برده می‌شوند.

پیگیر استخوان‌ها که شدیم سر از ۵۰۰ متری روستای حاجی آباد بیرجند درآوردیم و با انبوهی از استخوان و بقایای دام و گله‌ای از سگ‌ها مواجه شدیم.

موضوع را که از رئیس اداره محیط زیست شهرستان بیرجند پیگیر شدیم، حاتمی به ما گفت: تا سند و مدرک نداشته باشیم با شما مصاحبه نمی‌کنیم و رسانه‌ای کردن موضوع راه به جایی نمی‌برد.

دامپزشکی بی خبر از تجمع استخوان ها!

استخوان‌ها و بقایای دام در حالی هفته هاست در نزدیکی روستای حاجی آباد رها می‌شوند که بازرسان دامپزشکی با حضور در محل به خبرنگار ما گفتند از تجمع استخوان‌ها در این محل خبر ندارند و موضوع را پیگیری می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: این استخوان‌ها را تعدادی قصاب که دامشان را در کشتارگاه ذبح کرده بودند، به این محل آورده اند، اما سگ‌ها به خاطر استخوان‌ها تجمع نمی‌کنند!

به گفته اصغرزاده اگر دهیاری روستای حاجی آباد این موضوع را به ما اطلاع داده بود زودتر به این موضوع رسیدگی می‌کردیم، ولی متأسفانه ما از این قضیه کاملا بی خبر بودیم.

قصابان استخوان های رها شده در بیابان را معدوم کردند

او می‌گوید: این کار قصابان تخلف بوده و باید این ضایعات را در محل حصار کشیده و به دور از دسترس حیوانات نگهداری و معدوم می‌کردند، پرونده این تخلف برای رسیدگی بیشتر به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

بنا به گفته مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی، کشتارگاه بیرجند صنعتی نیست، به همین دلیل کوره ندارد و قصابان مجبورند به جای معدوم کردن این استخوان‌ها در کشتارگاه آن‌ها را به چنین مکان‌هایی بیاورند.

اصغرزاده همچنین می‌گوید: ۱۰ کشتارگاه صنعتی دام در خراسان جنوبی کوره ندارند و قصابان و صاحبان کشتارگاه‌ها برای معدوم کردن استخوان‌ها و بقایای دام، بایستی آن‌ها را به خراسان رضوی ببرند.

نوشدارو بعد از مرگ یاسین

هر چند به دستور مسئولان دامپزشکی استان این استخوان‌ها و بقایا سوخته و معدوم شدند، اما بهتر نبود مسئولان مربوطه علاج واقعه را قبل از وقوع این حوادث می‌کردند؟

پس از فوت یاسین ۵ ساله و با ضرب الاجل رئیس کل دادگستری استان، شهرداری بیرجند و دهیاری‌های اطراف ۹۰۰ قلاده سگ بلاصاحب را جمع آوری کرده و تحویل پناهگاه داده اند.

مسئولان می‌گویند برای جلوگیری از تجمع سگ ها، مردم نیز می‌بایست از غذا دادن غیر اصولی به سگ‌ها پرهیز کرده و آن‌ها را به پناهگاه نگهداری سگ‌ها تحویل دهند.

مردم از غذا دادن غیر اصولی به سگ ها خودداری کنند

در این بین افزایش گشت‌های نظارتی محیط زیست، ساخت کوره برای معدوم کردن بقایای دام و ایجاد پناهگاهی دیگر برای نگهداری سگ‌ها نیز از مواردی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

آنچه مهم است این است که هرگونه تصمیمی که گرفته می‌شود، خروجی اش باید به ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار ختم شود.

گزارش از فاطمه آریان پور

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
وای مگه میشه بچه رو بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
اطراف محله سجاد شهر ب سمت روستای رقویی هم سگ های ولگرد زیادی هست که نیاز ب پیگیری داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
در ضمن این کشتارگاه چرا باید گوشت ها رو اینجوری رها کنه؟
چرا نباید سازوکار مناسبی برای دفع بقایای کشتار باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
محیط زیست معلومه کجاست و دقیقاً وظیفش چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
حالا همین اقای حاتمی هم شده مدیرکل یعنی چه انتصاب شایسته ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
تعداشان باید کنترل شود که یهو زیاد نشوند و این همه مشکلات

معلومه وقتی تعداشان از حد میگذشته کسی خطر را احساس نکرده ..آنها هم حیوان هستند و بچه دارند و گرسنه میشوند ..نباید تعداشان از حد بگذرد که چنین کارهایی کنند ..هر چند من شک دارم کار گرگ باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
وقتی زیاد شوند غذا برایشان کم میشود و به محیط انسان ها نزدیکتر میشوند

وقتی کم شوند احتمال هجوم گرگ ها به محیط زندگی انسانها زیاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
سگ کم بشه گرگ زیاد میشه
او خارج غذا دادن به حیوانات جرم هست

چون به یک گربه غذا میدهی او فکر میکند همه انسانها مهربان هستندو در پارکها انسان را رها نمی‌کنند و بعضی ها ممکن است بدجوری سر این حیوانات سریش در بیاورند
در صورتی که مقصر اصلی آنهایی هستند که به حیوانات غذا میدهند ..در کوهها و‌تپه ها باید نسبت سگ رعایت شود که
اگر تعداشان زیاد شد به محیط زندگی انسانها میان چون غذا کم دارند

اگر تعداشان کم شود ممکن است باعث هجوم گرگ ها به روستاها و شهرها شویم

شایدم کار گزک بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
فقط بیرجند نیستا. الان ما تو گیلان حتی تو شهرهامونم کلی سگ ولگرد هست جمع کنین اینارو. حالا روستاها هم شده معدن همین سگهای لگرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
ای بابا
بعضی ها اصلاً گوش نمی کنند
ما یک همسایه درایم که همه اش دنبال گربه ها می ره تا بهشون غذا بده

یا باید شاهد گربه باشیم یا شاهد موش باشیم یا شاهد سگ

خیلی زشته برای شهرداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
من خودم ساکن امیرآبادم هنوزم میترسم بچم رو صبحها بفرستم درسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
بیچاره کودک معصوم
آخرین اخبار