پوتین: آمریکا و ناتو به خواسته‌های امنیتی مسکو بی اعتنایی کرده‌اند

رئیس جمهور روسیه گفت: با وجود بی اعتنایی آمریکا و غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، روسیه حاضر به ادامه گفتگوهاست.

باشگاه خبرنگاران جوان - ولادیمیر پوتین در نخستین واکنش‌ خود به پاسخ آمریکا و غرب درباره نگرانی‌های امنیتی مسکو در چارچوب مذاکرات دوجانبه گفت: پاسخ‌های آمریکا و ناتو نگرانی‌های اصلی مسکو در زمینه امنیتی را در نظر نگرفته است.

رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود خواستار ادامه گفتگوها درباره گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهای خود شد. 

یک مقام فرانسوی در این رابطه گفت: پوتین در گفتگو با مکرون تاکید کرده مسکو به هیچ عنوان خواستار تشدید تنش ها و وخامت اوضاع نیست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین  روز پنجشنبه با اشاره به اینکه پاسخ‌های آمریکا و ناتو را به پیشنهادهای مسکو درباره تضمین های امنیتی دریافت کرده اند، اعلام کرد: به نظر نمی‌رسد که آمریکا و ناتو نگرانی‌های روسیه درباره تضمین‌های امنیتی را هنگام تنظیم پاسخ به پیشنهادات مسکو در نظر گرفته باشند و تمایلی برای این کار هم از خود نشان نداده اند.به گفته سخنگوی کرملین، آمریکا و اتحادیه اروپا پاسخی مکتوب را به طرف روسی ارائه دادند، اما خواستند تا محتوای نامه محرمانه باقی بماند.

پیش از این نیز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته بود در مسأله پیشنهاد‌های روسیه، پاسخ مثبتی از سوی آمریکا داده نشده است و محتوای پاسخ آمریکا به پیشنهاد‌های مسکو به زودی منتشر خواهد شد. پاسخ آمریکا شامل مواضعی است که اجازه گفت‌وگو‌های جدی را در زمینه مسائل ثانویه می‌دهد.

برخی از این نگرانی‌ها شامل گسترش نیرو‌های ناتو در نزدیکی مرز‌های مسکو، استقرار سلاح‌های نظامی تهاجمی در مرز‌های اوکراین و نیز بازگرداندن قابلیت‌های نظامی و زیرساخت‌های ناتو به وضعیت قبل از هشدار می‌شود.

آمریکا و برخی کشور‌های عضو ناتو اعلام کرده اند برخی خواسته‌های روسیه منطقی نیست، ولی همچنان در‌های گفتگو باز هستند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: ائتلاف نظامی غرب از نزدیک شاهد افزایش نیرو‌های نظامی روسیه در مرز‌های خود با اوکراین است. مسکو نیرو‌های و تسلیحات نظامی خود را برای حمله نظامی احتمالی به بلاروس منتقل می‌کند.


بیشتر بخوانید:


جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد گروهی از نیرو‌های نظامی خود را به دلیل نگرانی از حمله روسیه به اوکراین در شرق اروپا مستقر کند.

به گفته پایگاه خبری هیل، پنتاگون در هفته‌های اخیر به بیش از ۸۵۰۰ نیروی نظامی خود به منظور اعزام به مرز‌های اوکراین اعلام آماده باش کرده بود.

روسیه و آمریکا در تاریخ ۹ و ۱۰ ژانویه در ژنو درباره پیشنهادات مسکو برای تضمین‌های امنیتی رایزنی کردند و سپس نشست شورای روسیه و ناتو در ۱۲ ژانویه در بروکسل برگزار شد. اما در این مذاکرات آمریکا اعلام کرد این پیش نویس‌ها را قبول ندارد، زیرا برخلاف مصالح این کشور است.

با بالا گرفتن تنش‌ها میان روسیه و کشور‌های غربی، آمریکا در حال ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین است. کاردار آمریکا در کی‌یف چندی پیش اعلام کرد این کشور تنها در یک شب ۳۰۰ موشک ضد تانک، ۸۰۰ موشک سنگرشکن و ۲۵۰ هزار گلوله تانک به ارتش اوکراین تحویل داده است.

چندین فروند جنگنده اف_۱۴ و اف_۳۵ متعلق به ناتو و آمریکا طی روز‌های اخیر در مرز‌های غربی روسیه مستقر شدند تا توان گشت‌زنی هوایی غرب را افزایش دهند. همزمان اسپانیا و هلند از اعزام ناو‌های جنگی به دریای بالتیک خبر می‌دهند. وزیر خارجه روسیه اقدامات غرب را تحریک‌کننده خوانده و هشدار داده که آمریکا قصد دارد تا مسکو را وارد تنش جدیدی در اوکراین کند. خط رسانه‌ای غرب طی ماه‌های اخیر حمله روسیه به اوکراین را قریب‌الوقوع خوانده، اما مسکو طرح این ادعا را رد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
روسیه = بی عرضه
آخرین اخبار