مسافرآستانه مطرح کرد؛

راهیابی ۱۰۹ نمایش به بخش مسابقه چهلمین جشنواره تئاتر فجر/ هنرمندان کدام کشور‌ها روی صحنه می‌روند؟

دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال در بخش ملل نمایش‌هایی از آذربایجان، الجزایر، عراق، افغانستان، ارمنستان و ایتالیا روی صحنه می‌روند.

باشگاه خبرنگاران جوان - حسین مسافر آستانه دبیر چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر، در نشست رسانه‌ای این رویداد گفت: این جشنواره در ده بخش اجرا می‌شود؛ ۶ بخش نمایش‌های صحنه‌ای است و چهار بخش غیر اجرایی شامل مسابقه و نمایشگاه عکس، مسابقه و نمایشگاه پوستر، مسابقه و نمایشگاه نمایش نامه نویسی و برگزاری نمایشگاه اسناد چهل دوره جشنواره تئاتر فجر است.

جشنواره تئاتر فجر امسال از ۱۴ تا ۲۶ بهمن برگزار می‌شود. افتتاحیه این رویداد، در شهر یزد خواهد بود.

به گفته مسافر آستانه در چند دوره پیشین فجر استانی داشتیم و این دوره دوباره این بخش احیا شده؛ زیرا امکان حضور علاقه‌مندان تئاتر در تهران نیست. تعدادی از نمایش‌های صحنه و خیابانی در یزد روی صحنه خواهند رفت. همچنین بخشی از اجرا‌ها در گیلان و شهر رشت خواهد بود.

به گفته دبیر جشنواره، تئاتر فجر امسال بخش مسابقه بین‌الملل ندارد؛ اما بخش ملل در این دوره جشنواره وجود دارد. بخش رادیو تئاتر هم با همکاری اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو در سالن انتظامی تماشاخانه انتظامی برگزار خواهد شد.

تمرکز جشنواره در این دوره روی آثار کشور‌های همسایه است که دارای اشتراکات فرهنگی و ملی با ما هستند. در این دوره دو نمایش از کشور تاجیکستان به دلیل زبان، فرهنگ و اسطوره‌های مشترک اجرا می شوند. همچنین، در بخش ملل نمایش‌هایی از آذربایجان، الجزایر، عراق، افغانستان، ارمنستان و ایتالیا داریم.

به دلیل شیوع کرونا و امیکرون، از ظرفیت سی درصدی سالن های نمایش برای حضور مردم در جشنواره استفاده می شود. دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر می‌گوید استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌های نمایشی در ایام برگزاری این رویداد، حتما برگزارکنندگان را دچار مشکل می‌کند و به احتمال قوی بلیت فروشی در سالن‌های کوچک برای عموم تماشاگران منتفی خواهد شد.

 ۱۰۹ نمایش در بخش‌های مختلف انتخاب شده که ۱۹ نمایش به مضامین تاریخ مقاومت و دفاع مقدس می‌پردازد. ۴ نمایش به موضوع سردار سلیمانی  و دو نمایش  همبه موضوع شهید باکری و شهید ضرغام. ۴ نمایش هم برگرفته از آیین‌های محلی است. همچنین ۹ نمایش به مسائل مربوط به خانواده و دو نمایش به مشکلات ناشی از مواد مخدر می‌پردازد.

گزارش از فاطمه شریفی

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.