رسیدن به جمهوری دوم در گرو عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب

نظریه جمهوری دوم با اتکا به بیانیه گام دوم و اجرای صحیح قانون اساسی می‌تواند در راستای حضور بین‌المللی ایران بازتعریف شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - همزمان با چهل و چهارمین سال از شروع انقلاب بحث همگام سازی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مورد توجه است.

افزایش ظرفیت‌های جمهوری اسلامی همگام با اهداف منطقه‌ای و جهانی انقلاب اسلامی، می تواند قابلیت های ایران را در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی و تقویت بنیان های مقاومت در اقصی نقاط جهان بالا ببرد.

این موضوع در «سیاست های کلی نظام» و براساس «سندالگوی پیشرفت اسلامی ایرانی» همینطور «بیانیه گام دوم» پیش‌بینی شده است.

به گفته کیومرث جهانگیر استادعلوم سیاسی دانشگاه تهران «امروز جمهوری اسلامی باید یک گام جلوتر از دیروز خودش باشد و این امر فقط با اهتمام مسئولین در همگام سازی نظام با اهداف انقلاب میسر می‌شود، در طول ۴۳ سال گذشته نیز دولت های مختلف به فراخور توانایی هایی که داشتند این اهداف را با افت و خیز جلو بردند».

زیر چتر جمهوری دوم

اجرای کامل قانون اساسی خود به معنای تشکیل جمهوری دوم است

در روزهای گذشته محمدرضا باهنر نایب‌رئیس سابق مجلس و دبیرکل جامعه مهندسین با بیان اینکه »باید خود را برای «جمهوری دوم» آماده کنیم گفته جاهایی نیاز به اصلاحات ساختاری داریم».

سخن از اصلاحات ساختاری و بیان عبارت «جمهوری دوم» چند وقتی است که از سوی اصولگرایان سنتی حتی بیش از اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود.

اما منظور از اصلاحات ساختاری مد نظر باهنر چیست و این اصلاحات قرار است در چه ابعادی و با چه سازوکاری انجام شود؟ اصلا منظور باهنر از جمهوری دوم چیست؟

زیر چتر جمهوری دوم

اصطلاح جمهوری دوم به تاسی از کشور فرانسه گرفته شده و به بازه زمانی میان انقلاب ۱۸۴۸ این کشور و کودتای ۱۸۵۲ ناپلئون سوم گفته می‌شود. در این دوره از جمهوری با سقوط لوئی فیلیپ در جریان انقلاب ۱۸۴۸ فرانسه، جمهوری دوم فرانسه برپا شد. در سال های اخیر نیز برخی از جریانات سیاسی داخل به دنبال الگوگیری از این واقعه تاریخی هستند تا به زعم خودشان ساختار جمهوری در ایران را وارد دوره تازه‌ای کنند.

به گفته دکتر علی منتظری رئیس سابق جهاددانشگاهی «برخی با برزبان آوردن عبارت جمهوری دوم به دنبال آن هستند تا ساختار را به کلی تغییر دهند. بیان این عبارت بیشتر بازی با کلمات است و در حال حاضر به شرایط کشور کمک نمی‌کند. آنچه که امروز اهمیت دارد اجرای صحیح و کامل قانون اساسی است. با عمل صحیح به قانون اساسی است که جمهوری دوم به معنای واقعی کلمه شکل گرفته و می توان جمهوری اسلامی را با انقلاب همگام کرد».

 قانونی که در آن باتوجه به شرایط زمانه اصلاح ساختار نیز پیش‌بینی شده است. به‌گونه‌ای که یک بار در آن بازنگری هم شده است.

زیر چتر جمهوری دوم

پس از تصویب اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۵۸، امام خمینی‌ (ره) در سال ۶۸ در نامه‌ای خطاب آیت الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت، هیئتی به ریاست آیت‌الله مشکینی را مأمور بازنگری و اصلاح قانون اساسی نمودند.

سه ماه بعد، پس از رحلت امام خمینی (ره)، همه‌پرسی بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از پیشنهاد و تأیید اصلاح‌ها در هیئت بازنگری در تاریخ ۶ مرداد سال ۶۸ با ۹۷٫۵٪ رای به تصویب مردم رسید.

عامل انسانی مهم‌تر از بحث اصلاح ساختار است

به اعتقاد جهانگیر، «در بحث جمهوری دوم مهم‌تر از اصلاح ساختارها، بحث دخالت عامل انسانی است».

جهانگیر می‌گوید «اگر در زمان دولت سازندگی نظم نئولیبرالی در ساختار جمهوری اسلامی پیاده نمی‌شد و دولت تدبیروامید آن سیاست ها را ادامه نمی‌داد، امروز شاهد وضعیت بهتری در شرایط زندگی مردم بودیم. مردم در آن دوران دچار حس بی‌پناهی شده و از سمت مسئولین مورد توجه قرار نمی‌گرفتند. این مسئله ناشی از درک نادرست روسای جمهور دولت های مذکور از انقلاب اسلامی است که اصول آمریکا را به جای اصول انقلاب الگو قراردادند».

زیر چتر جمهوری دوم

دو روز پیش، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان داخلی ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان دهه ۹۰، آمارهای اقتصادی آن دوران را "ناخرسند کننده" خواندند و گفتند دشمنان قصد داشتند با فروپاشی اقتصاد مردم را مقابل نظام قرار دهند.

به گفته رهبر انقلاب «اگر در این سال‌ها مسئولان دولتی همراهی و رعایت بیشتری می‌کردند ما افتخارات بیشتری به دست می‌آوردیم و وضع‌مان از اینی که هست بهتر بود».

جمهوری دوم به عنوان بازوی انقلاب اسلامی در سطوح بین الملل

نظریه جمهوری دوم می‌تواند به گونه ای بازتعریف شود که در راستای برنامه های انقلاب اسلامی، نه نتها در مسائل داخلی بلکه در فضای بین ‌الملل نیز از طریق فراهم کردن خوراک فکری و عقیدتی به حمایت‌ از جنبش ‌های مقاومت بپردازد. به تناسب آن نیز انقلاب اسلامی مواهب حاصل از این تعامل را به اشکال گوناگون در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد.

به گفته جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل انقلاب اسلامی «در سطح بین الملل  با ایجاد اعتماد به نفس در ملل گوناگون در پیدایش حرکت های ضد استعماری به خصوص در شمال آفریقا و آمریکای لاتین تاثیرگذار بوده است».

به عنوان مثال در آمریکای لاتین تاثیر انقلاب ایران بر کلیساهای این منطقه بود. کلیساهای این منطقه تا قبل از انقلاب اسلامی تحرکی در عرصه سیاسی و مبارزه با استعمار نداشت، اما زمانی که در ایران انقلاب صورت گرفت کلیسا هم در آمریکای لاتین فعال شد. این تحرکات تحت عنوان « الهیات رهایی بخش » صورت پذیرفت.

زیر چتر جمهوری دوم

نمونه دیگر نیز همزمانی وقوع انقلاب ضدآمریکایی نیکاراگوئه با انقلاب اسلامی است. دنیل اورتگا رئیس جمهور کنونی نیکاراگوئه و یارانش در سال ۱۹۷۹ همزمان با انقلاب اسلامی ایران توانستند دولت تحت حمایت آمریکا را در این کشور از میان بردارند و یکی از نخستین دولت‌های ضدآمریکایی آمریکای لاتین را به وجود آورند.

قنادباشی در نمونه‌ای دیگر کشورهای آفریقایی را مثال زده و می‌گوید «تاثیر انقلاب اسلامی در کشورهای آفریقایی به دلیل وجود اسلام قابل توجه تر است. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توهم شکست‌ناپذیر بودن غرب در این کشورها از بین رفت. کشورهای اسلامی شمال آفریقا در تلاش بر احیاگری و بازگشت به هویت اسلامی با عنوان «بیداری اسلامی» در مقابل تهاجمات غرب ایستادگی کرده و با توطئه استعمار گران مقابله نمودند که البته به علت نفوذ عوامل آمریکایی در میان رهبران خود در این امر موفق نشدند.»

به گفته جهانگیر «جمهوری اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های انقلاب اسلامی، با برقراری روابط عادلانه در مبادلات تجاری خود با کشورهای مورد ستم آمریکا شرایط مقایسه‌ای برای مردم آمریکای لاتین فراهم کردند. مردم این کشورها درک دارند و متوجه می شوند میان ایران و آمریکا از زمین تا آسمان تفاوت است و نوع تعامل ما با کشورهای امریکای لاتین به مانند آمریکا دستوری نیست». 

زیر چتر جمهوری دوم

 چالش ها و افق های پیش روی تحقق اهداف اعلامی انقلاب اسلامی در قالب جمهوری دوم

به گفته منتظری «مسلما انقلاب ما در سال‌های آینده با توجه به تحولات ساختاری رخداده در زمینه سیاست و فرهنگ و دیگر شاخصه های اجتماع با مسایل، موانع و حتی موفقیت هایی روبرو خواهد شد که درک عمیق از ریشه این تحولات می تواند همه مسائل پیش رو را به نمادهای موفقیت و کامیابی بدل سازد».

راه فراری از واقعیت نیست چراکه جهان امروزی نیازها و ضرورت های خاص خود را می طلبد و روزآمدی رفتارها و رویکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می تواند بزرگ‌ترین و مؤثرترین شیوه برای برخورد با چالش های آینده باشد.»

منتظری معتقد است «انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از یکدیگر جدا نبوده و یکدیگر را تکمیل می‌کنند. جمهوری‌اسلامی می‌بایست ظرف خود را به تناسب برنامه‌های انقلاب اسلامی بزرگ کند تا بتواند همپای انقلاب در راه توسعه کشور قدم بردارد».

موضوع جمهوری دوم نیز پیش از آنکه صرفا در مقام حرف عنوان شود می بایست در راستای بیانیه گام دوم و افزایش توان جمهوری اسلامی در سطح بین الملل باحمایت از ملل استکبار ستیز به کار برده شود.

/انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۳۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ . غیر ممکنها فقط به دست امت واحده رسول الله ص امت حزب الله ممکن شده و خواهد شد و حزب الله پیروز نهایست در سر تا سر جهان چه دشمنان اسلام مسلمین خوششان بیاید چه بدشان بیاید چه دلشان بخواهد چه دلشان نخواهد پرچم امت یکپارچه حزب الله همیشه بالا بوده و هست و خواهد بود و در سر تا سر جهان برافراشت خواهد شد با ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم عج .
روح بلند مرتبه و ملکوتی و مطهر امام خمینی ره شاد و قرین رحمت الهی خداوند جل جلاله باد و ننگ مرگ جهنم اسفل سافلین بر منافقین کوردلها و کفار و سلطنت طلبها و مافیای قدرت و ثروتشان در داخل ایران اسلامی عزیزمان و در خارج از ایران اسلامی باد که این بی وجدان بی غیرت هرزهای بی بندبار فاسد فاسق متجاهر هنجار شکنان خبیثان شیطان صفتان ملعونین با هزاران روش خون ملت مومنین ایران اسلامی را کرده اند توی شیشه و فقط کارشان اذیت آزار خرابکاری خلافکاری ترویج دادن فرهنگ غربگرایانه فاسدین و براندازی نظام مقدس در ایران اسلامی چیز دیگری نیست و هدفشان خار ذلیل کردن ملت و به بردگی کشیدن ملت ایران اسلامی و وطن فروشی و خیانت و جنایت و غارتگری و فروپاشی خانواده های مومنین و شکنجه گریست انشاءالله و به حول قوه الهی خداوند جل جلاله دیگر بیش از این فرصت بهشان ندهد و نابودشان کند به حق حقانیت خون و جان پاک مطهر و بلندمرتبه و ملکوتی جمیع شهداء والصدیقین . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه پیشگیرانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
اگر الان تغییر ندهید

چند سال دیگه هزار تا تغییر هم بدید درد ی حل نخواهد شد و تغییرات عملا بیفایده میشوند هر چیزی رمان خودش جواب میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
فیش حقوق کارمند سازمان بهزیستی و نزدیکتر فیش حقوق مربی سازمان آموزش فنی و حرفه وزارت تعاون با مدرک مهندسی ارشد و تمام وقت تدریس و انبار داری و مسولیت کارگاه همزمان را بزارن جلوی فرهنگیان عزیز گریه شون میگیره و خدارا شکر می کنند و میرن سر کلاس قبل از اینکه جاشون رو بدهند به یک جوان تحصیل کرده باسواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
تا وقتی اختلاس وفساد مالی وزمن خواری وساحل خواری هست غیر ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۳۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام ،

یعنی چه ؟!
این شبیه افکار هفته نامه خط حزب الله است ،
که حالا ریحانه دلبندش از دست رفته است ،
مواظب این جنبش های انحرافی باشید ،

بشر چهار میلیارد سال هم زنده باشد ،
جز شغل مسکن و ازدواج نمی خواهد و
لا اله الا الله .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۰۹:۳۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
سه رئیس جمهور قبلی کشورمون هرکدام دو دوره به کرسی ریاست جمهوری تکیه زدند و دقیقا هرسه، ورودشون به عرصه سیاسی کشور و خروج شون از قدرت سیاسی،تفاوت 180 درجه ای داشته،
یا اول که وارد میشوند از سیاست هیچ نمی دانستند و به مرور زمان آگاه به سیاست شدند و تغییر کلی کردند یا...
مشکل کجاست؟
راه حل همین گام دوم انقلاب بود که مقام معظم رهبری فرمود،چون به وضوح دیدند که افرادی در درجه سیاسی پایین تر از ایشان قرار میگیرند با سیاست های بدتر از استعماری و...
گام دوم انقلاب،نجات مردم از پس سیاسیون استعماریست.
Canada
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
از دولت مردمی رییسی تمنا دارم که شفاف سازی
را از دولتمندان و رای مجلس را پایه گذاری کنند
هر کس هم که بر علیه شفاف سازی است
را بعنوان اختلاسگر .دزد .احتکارگر و سو استفاده از ارز 4200 تومانی دولت روحانی دستگیر کند
چونکه ریگی در کفش دارند که علیه شفاف سازی هستند
اگر شفاف سازی بشه
دیگه کانالهای سعودی ...لندنی و لوسانجلیسی دیگه سوزه ای برای ساختن برنامه نخواهند داشت
آخرین اخبار