ساخت دستگاه تبدیل دفع زباله به انرژی

متخصصان داخلی پس از ۲ سال تلاش موفق به ساخت دستگاه دفع پسماند به روش گاز سوز شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز - خوراک این دستگاه، زباله‌های بی مصرف و غیرقابل بازیافت است که می‌تواند به گاز، برق، نفت مصنوعی مورد استفاده در واحد‌های پتروشیمی، الکل، اسید، کود‌های شیمیایی، کمپوست و دیگر مشتقات نفتی تبدیل شود.

اکنون این دستگاه در کشور‌های ژاپن، آمریکا و ایتالیا وجود دارد، اما دستگاه ساخته شده در کرج نسبت به آن‌ها مزایایی دارد که بهره وری بالاتری دارد و سرعت گرفتن گاز و تولید برق آن بسیار بالاست.

زباله‌های مصرفی در این نیروگاه دفع پسماند اگر صنعتی باشد در صنایع فولاد به عنوان افزودنی، سوخت ورودی مشعل در موتورخانه‌ها برای بویلر آب گرم و بخار و زباله اگر خانگی باشد در صنایع سیمان هم استفاده می‌شود.

همچنین از گاز حاصل از آن، برق هم تولید خواهد شد بطوریکه از هر ۱۰۰ تن زباله‌ای که وارد این دستگاه زباله سوز می‌شود یک مگاوات و ۲۰۰ هزار کیلو وات برق تولید می‌کند.

اما پایان کار این دستگاه که خاکستر آن به محصولات پرکاربرد تبدیل می‌شود، اگر زباله‌ها ارگانیک باشند به کود‌های شیمیایی و کمپوست تبدیل می‌شوند و اگر غیر از آن باشند در صنایع آسفالت، بلوک سازی، کارخانه‌های سیمان و ماسه استفاده می‌شود.

مشتریان این محصول دانش بنیان می‌تواند شهرداری ها، بیمارستان ها، شهرک ها، دامداری ها، و بخش‌های خصوصی مشتاق به تولید برق و انرژی باشند.

تولید ثروت، کاهش حجم زباله، کاهش آلودگی آب، خاک و هوا همچنین از بین رفتن زیستگاه جانوران موذی و ایجاد اشتغال از مزایای دیگر این طرح مهم است.

به گفته مدیرکل محیط زیست البرز تنها حدود هفت درصد زباله‌ها جداسازی شده و پس از بازیافت به چرخه تولید برمی گردد و حدود ۹۳ درصد زباله‌های دفن شده و رهاوردش آلودگی محیط زیست است.

روزانه حدود ۵۷ هزار تن در کشور و ۲ هزار تن زباله در البرز تولید می‌شود و تنها توان متخصصان داخلی است که می‌تواند با ساخت دستگاه زباله سوز آن‌ها را به تولید و انرژی برساند.

انتهای پیام /ر.ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.