معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

افزایش یک میلیون تنی تولید برنج با اجرای زه کشی در شالیزارها

با اجرای پروژه در استان‌های شمالی و بهره گیری از آب سبز حدود ۹ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب صرفه جویی آب خواهیم داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان - علیمراد اکبری گفت: از سفرهای استانی رئیس جمهور در ۱۲ استان در بخش آب و خاک ۳ هزار و ۵۳۴ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله، کانال‌های عمومی آبیاری و بازسازی و مرمت قنوات اختصاص داده شده است.

بنابر اعلام معاونت آب و خاک در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکنون اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان پیش بینی شده که در کمیسیون تلفیق و صحن علنی ممکن است، تغییراتی رخ بدهد.

به گفته او، در دولت سیزدهم ۲ تا ۳ پروژه بزرگ در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان همچون اجرای تجهیز و نوسازی شالیزارها و خشکزارها و زه کشی اراضی با نگاه فراهم شدن زیرساخت‌ها برای تولید برنج، کلزا و علوفه اجرا خواهد شد.

در سفر رئیس جمهور به گیلان ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد که اجرای این پروژه‌ها در افزایش تولید برنج، علوفه و کلزا تاثیر بسزایی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای پروژه در استان‌های شمالی حدود ۹ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب مدیریت آب صورت می‌گیرد، ضمن آنکه حدود یک میلیون تن به تولید برنج و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن کشت کلزا اضافه می‌شود.

بنابر آمار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۲ تا ۲.۲ میلیون تن برنج تولید می‌شود که اجرای این پروژه‌ها در استان‌های شمالی کشور را از واردات بی نیاز می‌کند.

اکبری گفت: با توجه به آنکه ۴ میلیون هکتار از خاک کشور دچار محدودیت شوری است، بنابراین از تجربه کشورهای برنج خیز همچون ژاپن و کره در زه کشی شالیزارهای شمال استفاده خواهیم کرد.

طبق اعلام معاونت آب و خاک اجرای پروژه‌ها در استان‌های شمالی مستلزم اعتباری حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان است که بخشی از این اعتبار با تهاتر نفت و بخشی فاینانس تامین می‌شود.

در دهه فجر ۱۹۶۹ پروژه کلان و کوچک با ارزش یک هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان افتتاح می‌شود که اجرای این پروژه‌ها ۶۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار