روسیه: خطر آزمایشگاه‌های آمریکا ما را تهدید می‌کند

دیده‌بان بهداشت روسیه استقرار آزمایشگاه‌های آمریکا در نزدیکی روسیه را خطر بیولوژیکی برای مسکو دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان - «آنا پوپووا» رئیس سازمان نظارت بر حقوق مصرف‌کنندگان روسیه، خطرات بیولوژیکی ناشی از تاسیس آزمایشگاه‌های آمریکا در نزدیکی روسیه را بسیار بالا دانست.

طبق گزارش اسپوتنیک، این مقام بهداشتی روسیه با بیان آنکه خطرات بیولوژیکی چنین آزمایشگاه‌هایی را می‌توان با تاسیس مواردی که از آن‌ها به «سپربهداشتی» یاد می‌شود، کاهش داد، افزود: «یکی از خطرات بیولوژیکی، توسعه زیست‌شناسیِ مصنوعی است. در واقع، واکسن‌های ما از اسید‌های آمینه مختلف تشکیل می‌شوند، آن‌ها پروتئین‌های یک پاتوژن خاص را شبیه‌سازی می‌کنند. اما به همین ترتیب، امروزه می‌توان یک پاتوژن را جمع‌آوری کرد. البته خطرات آن بسیار زیاد است که ما این را درک می‌کنیم و در حال مبارزه با چنین تهدید‌هایی هستیم.»

آنا پوپووا در ادامه بسته اقدامات قانونی و اجرایی «سپر بهداشتی» را یکی از عناصر محافظت از جمعیت روسیه در برابر چنین تهدیداتی دانست. او از کشور‌های عضو «کشور‌های مشترک المنافع» (CIS) خواست تا به این تسهیلات بپیوندند و گفت: «سپربهداشتی، فضایی مشترک است که در آن اقداماتی برای منافع مشترک انجام می‌شود. ما از رئیس‌جمهور روسیه دستور داریم تا با کشور‌های مستقل مشترک المنافع همکاری کرده و به آن‌ها کمک کنیم پایگاهی تحقیقاتی برای کار با پاتوژن‌های کلاس خطر بالا بسازند.»

پیشتر در سال ۲۰۱۹، «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه گفته بود که آمریکا بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیکی را در سراسر جهان، از جمله در کشور‌های همسایه روسیه، مانند «گرجستان و اوکراین» تاسیس کرده است.

روابط روسیه و اوکراین از سال ۲۰۱۴ و پس از الحاق کریمه، رو به وخامت گذارد، اما در این میان کشور‌های غربی مانند آمریکا به پرتنش کردن روابط این دو کشور و تهدید روسیه اهتمام می‌ورزند.

به طور مثال، به تازگی دو سناتور برجسته آمریکایی از نزدیک شدن مجلس سنای آمریکا به توافق برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه خبر دادند.

اما امروز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، از آماده بودن روسیه برای مقابله با چنین تحریمی از سوی آمریکا خبر داد و واشنگتن را به تلاش کمتر بری ایجاد تنش در اروپا دعوت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار