خسارت ۷ میلیارد یورویی کرونا به باشگاه‌های اروپایی

بر اساس اعلام اتحادیه باشگاه‌های فوتبال اروپا در طول همه گیری ویروس کرونا ۷ میلیارد یورو ضرر کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان -خبرگزاری فرانسه به نقل از اتحادیه باشگاه‌های فوتبال اروپا گزارش داد که باشگاه‌های بزرگ اروپایی در مجموع هفت میلیارد یورو به دلیل همه گیری ویروس کرونا از دست داده اند. بر اساس این گزارش به دلیل کاهش درآمد حاصل از فروش بلیت، حق پخش تلویزیونی و حمایت مالی، باشگاه‌ها در پایان فصل ۲۰-۲۰۱۹ چهار میلیارد یورو و یک سال بعد نیز سه میلیارد یورو دیگر ضرر کردند.

باشگاه‌ها ۴.۴ میلیارد یورو از درآمد بلیت، ۱.۷ میلیارد یورو در بخش حمایت مالی (اسپانسرینگ) و ۹۰۰ میلیون یورو از حق پخش تلویزیونی متضرر شده اند.
پیش بینی می‌شود مجموع زیان‌ها تا ماه می ۲۰۰ میلیون یورو دیگر افزایش یابد.

علاوه بر این، درآمد حاصل از نقل و انتقالات بازیکنان بین تابستان ۲۰۲۰ تا تابستان ۲۰۲۱ نسبت به دوره قبل ۴۰ درصد کاهش یافته است. باشگاه‌ها در تابستان ۲۰۲۱ میلادی ۳.۸ میلیارد یورو هزینه کردند در حالی که دو سال قبل ۶.۵ میلیارد یورو هزینه کرده بودند. با این حال، یوفا همچنین به نشانه‌هایی از بهبود تدریجی بحران اشاره می‌کند. برای مثال، باشگاه‌ها در فصل نقل و انتقالات زمستانی ۹۵۰ میلیون یورو هزینه کردند که فقط ۱۰ درصد کمتر از فصل‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ است.


بیشتر بخوانید


مجموع جوایز رقابت‌های باشگاهی اروپا شامل لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس در دوره همه‌گیری جهانی کرونا به ۲.۷ میلیارد یورو افزایش یافتند. در فصل ۲۰۲۲ - ۲۰۲۱  لیگ کنفرانس نیز علاوه بر لیگ قهرمانان و لیگ اروپایی در حال برگزاری است. فینال این تورنمنت‌ها اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شهر‌های سویا، سن‌پترزبورگ،  و تیرانا برگزار خواهند شد.

الکساندر چفرین، رئیس یوفا گفت: فصل ۲۰۲۲ - ۲۰۲۱ به میانه راه نزدیک می شود. تعداد تماشاگران نیز افزایش یافته و این یک شاخص مهم وضعیت باشگاه‌ها است که با تلاش‌های گسترده و استفاده ازشیوه نامه های بهداشتی در سراسر اروپا حاصل شد. باشگاه‌ها به اثر‌های مالی اجتناب‌ناپذیر دوره  کرونا پاسخ دادند. درآمد‌های باشگاه‌ها تحت فشار است، اما گزارش‌های یوفا نشان می‌دهد دو منبع کلیدی درآمدی همچنان قدرتمند باقی ماندند. درآمد‌های تلویزیونی پس از سقوط و کاهش در سال ۲۰۲۰ در سال ۲۰۲۱ منسجم بود. چرخه جدید حقوق رقابتی برای باشگاه‌ها در بخش مردان منجر به افزایش درآمد‌ها از ناحیه تلویزیونی شد.  

وی افزود: مجموع صندوق جوایز یوفا در سه تورنمنت باشگاهی با افزایش ۱۱ درصدی به ۲.۷ میلیارد یورو خواهد رسید. این افزایش در هرم فوتبال ۶۰ درصد است؛ البته این فقط تنها شاخص‌هایی نیستند که با وجود همه‌گیری ویروس کرونا شاهد اعتماد به فوتبال در سطح بالایی بودیم. درآمد‌های اسپانسر‌ها در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ نیز این گونه بوده است. سرمایه‌گذاری مالکان باشگاه‌ها همچنان خوب است و پرداخت دستمزد‌های بازیکنان و تعهد‌های نقل‌وانتقال‌ها به خوبی صورت گرفت. همه‌گیری جهانی کرونا نشان داد که فوتبال چه بخش مهمی در اروپا است. برای بسیاری این یک راه نجات واقعی بود. پیش‌بینی جسورانه‌ای برای آینده انجام نمی‌دهم، اما همه‌گیری چه ادامه یابد یا محو شود فوتبال اروپا در سال ۲۰۲۲ قدرتمند و باثبات می‌ماند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دنیای ورزش ، یوفا ، کرونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار