وال استریت ژورنال:

انتظارات مقامات آمریکایی از توافق احیای برجام

مقامات آمریکایی می‌گویند که هر توافق جدید با تهران باید در این راستا باشد که در کمتر از یک سال سوخت هسته‌ای اضافی ایران را جمع آوری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان – مقامات آمریکایی مدعی هستند که دولت بایدن انتظار دارد که توافق هسته‌ای در نتیجه مذاکرات وین باید باعث شود که ایران در کمتر از یک سال (که این بازه زمانی کوتاهتر از زمانی است که در برجام اولیه در سال ۲۰۱۵ تعیین شده بود) سوخت هسته‌ای لازم برای ساخت بمب را جمع آوری کند.

وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت که مقامات آمریکایی سال گذشته میلادی به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران تا حدی پیشرفت کرده است که دیگر نمی‌توان به بازه زمانی ۱۲ ماهه گریز هسته‌ای که در توافق ۲۰۱۵ مقرر شده بود، بازگشت.‌

این روزنامه در ادامه مدعی شد: «با وجود این تغییر، آمریکا همچنان خواستار ادامه مذاکرات است و مقامات می‌گویند که باید به زودی یک توافق بازنگری شده حاصل شود تا به آمریکا و متحدانش زمان کافی برای پاسخگویی به پیشروی‌های هسته‌ای ایران را بدهد. اینکه دوره گریز هسته‌ای چقدر خواهد بود بستگی به اقدامات دقیقی دارد که ایران برای برچیدن، انتقال به خارج از کشور و منهدم کردن و مهر و موم کردن ذخایر اورانیوم غنی شده و ماشین‌آلات و تجهیزات خود و ظرفیت تولید سوخت هسته‌ای و تولید سانتریفیوژ انجام می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است که کاهش زمان اجرا در هر معاهده تجدیدنظر شده، تردید‌های جدیدی را در مورد توانایی دولت بایدن برای مذاکره درباره آنچه مقامات آمریکایی آن را توافقی قوی‌تر و پایدارتر می‌نامند، ایجاد می‌کند. مقامات آمریکایی گفته اند در صورت پیوستن مجدد ایران به توافق، واشنگتن بیشتر تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ را لغو خواهد کرد. مذاکراتی در وین بر سر تضمین‌هایی که واشنگتن برای کمک به ایران در بهره مندی از منافع اقتصادی توافق بازسازی شده ارائه خواهد کرد، در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز مدعی شد: «دولت آمریکا مطمئن است که توافق به نگرانی‌های فوری در مورد عدم اشاعه هسته‌ای رسیدگی می‌کند. همانطور که گفتیم تنها چند هفته تا رسیدن به تفاهم فاصله داریم که پس از آن سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران بازگشت به برجام را غیرممکن خواهد کرد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ با این ادعا که این توافق به اندازه کافی سختگیرانه نیست، از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران مجدداً اعمال کرد. 

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران اوایل دی در هتل کوبورگ وین آغاز شد و با وقفه‌ای چند روزه مجدداً ادامه یافت. در جریان رایزنی‌ها، طرف‌های برجامی بار‌ها اعلام کرده بودند که امیدوارند طی چند هفته آینده به توافق دست یابند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
تعجیل در توافق نا نوشته و نا خونده شده = 1 - نابودی تلاش و زیر ساخت های هسته ای 2 - مقدمه نابودی توان دفاعی کشور 3- آغاز بهانه گیری های جدید غرب 4- نابودی جبهه و سپر دفاعی مقاومت 5- بی توجهی به ارزش ها و شهدای مقاومت و زجر چندین ساله ملت 6- قریب الوقوع شدن حمله اسرائیل
حال خود محاسبه کن و انتخاب کن
آخرین اخبار