واگذاری بیش از ۵۲ هزار هکتار از مراتع کردستان به بهره‌برداران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال ۳۶ طرح به وسعت ۵۲ هزار و ۷۳۲ هکتار از مراتع این استان با هدف حفظ و احیاء مراتع و مدیریت اصولی به نمایندگان مرتع‌داران و بهره‌برداران واگذار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سنندج - سعدی نقشبندی گفت : تاکنون با هدف حفظ و احیاء مراتع و مدیریت اصولی بیش از ۲۲۲ سامانه عرفی از مراتع استان با مساحت حدود ۴۹۶ هزار و ۷۳۰ هکتار به بهره‌برداران واگذار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان می گوید: تا زمانی که مشارکت مردم و بهره‌برداران وجود داشته باشد مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود و این مهم یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

او گفت: بدون تردید مجریان طرح‌های مرتعداری و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و موثرترین نقش را در حفاظت از مراتع به عهده دارند و در راستای حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری این استان در دستور کار قرار گرفته است.

نقشبندی گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال ۱۴۰۰ باید طرح مرتع‌داری تهیه کنند، زیرا پروانه‌های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط، مجوز موقت استفاده از مراتع است و برابر قوانین موجود پس از تهیه طرح‌های مرتعداری و احاله مدیریت، علاوه بر معافیت پرداخت عوارض سالیانه چرای دام، مدیریت بهره برداری در قالب اجرای طرح‌های تهیه شده مصوب به کاهش تخریب پوشش گیاهی و حفظ آب وخاک و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: همچنین اجرای این طرح‌ها موجب افزایش تولید علوفه مورد نیاز دام با پیش بینی عملیات احیایی و اصلاحی در مراتع و درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران با در نظر گرفتن سایر ظرفیت‌های موجود در مراتع خواهد شد.

به گفته او: طرح مرتع‌داری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که مجریان طرح‌های مرتعداری می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع با توجه به سایر ظرفیت‌های موجود در مراتع همانند توسعه گیاهان دارویی و صنعتی، آبزی پروری و زنبورداری، گردشگری به سایر فعالیت‌های اقتصادی متناسب با طرح در قالب طرح‌های مرتعداری تلفیقی نیز بپردازند.

نقشبندی گفت: بهره‌برداران در طرح مرتع‌داری می‌توانند ضمن استفاده از ظرفیت‌های موجود در خصوص بیمه مراتع در مقابل حوادث طبیعی و خشکسالی اقدام و در قالب مدیریتی منسجم به حفظ و توسعه مراتع و منابع طبیعی کمک شایانی کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.