حاشیه‌های دهمین روز جشنواره فیلم فجر ۴۰؛

از نبودن کیمیایی‌ها و امیر آقایی در نشست خبری «خائن‌کشی» تا درخواست شفاف‌سازی آرای مردمی

دیروز امیر آقایی، مسعود و پولاد کیمیایی در نشست خبری فیلم «خائن کشی» حاضر نشدند.

باشگاه خبرنگاران جوان - دهمین روز جشنواره فیلم فجر (۲۰ بهمن) در برج میلاد با نمایش دو فیلم سینمایی پیگیری شد؛ ابتدا فیلم «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی به نمایش در آمد. فیلمی که روایت داستانی‌اش تخیلی، اما در زمینه واقعی حادثه هفتم تیر و ترور شهید بهشتی به دست منافقین شکل گرفت.

* فیلمی که به گفته شفیعی تهیه‌کننده اش، جرقه ساختش از صحبت‌های رهبر انقلاب زده شد. سال ۹۵ بود که رهبر انقلاب فرمودند چرا به واقعه هفت تیر توجه رسانه‌ای و هنری نشده است؟! در حالی که این واقعه جزو مهمترین اتفاقات بود که هفتاد و چند نفر از مسئولان نظام در آن به شهادت رسیدند و شروع عملیات منافقین علیه انقلاب بود.

محمدرضا شفیعی

* پس از فیلم ضد، «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی در برج میلاد برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد. فیلمی که البته کارگردانش بعد از اعلام اسامی داوران، از حضور در جشنواره و داوری در بخش کارگردانی انصراف داد.

* از همان ابتدا هم مشخص بود که مسعود کیمیایی و پسرش پولاد برای نشست خبری این فیلم حاضر نمی‌شوند؛ علی اوجی درباره عدم حضور کیمیایی پدر در این جلسه گفت: آقای کیمیایی دوست داشتند در این نشست حاضر شوند، اما به دلیل جراحی پا نتوانستند؛ که البته بلافاصله مهران مدیری صحبت او را نقض کرد و گفت: نه اینگونه نیست؛ جراحی پا بهانه است کمیایی اصلاً دوست نداشت اینجا باشد.

مهران مدیری و عوامل فیلم خائن کشی

* این صحبت‌ها باعث شد، اوجی بگوید: آقای کیمیایی با ۵۵ سال سابقه فیلمسازی دوست نداشت فیلمش قضاوت شود؛ من به خواست او احترام می‌گذارم و به این دلیل در جشنواره امسال حاضر نشد.

به گفته اوجی، امیر آقایی هم به دلیل ابتلا به کرونا در نشست خبری حاضر نشده است. 

* در ادامه نشست خبری «خائن کشی» سوالاتی هم از علی اوجی درباره بودجه ساخت این اثر و پارتی بازی برای حضور همسرش در فیلم‌ها شد. او در پاسخ بیان کرد در هر فیلمی که ارزش داشته باشد و بجا باشد، از گوهری مثل نرگس محمدی استفاده می‌کند. درباره هزینه ساخت هم به فروش ماشینش اشاره کرد. البته مدیری باز هم با او کل کل کرد و گفت: هیچ وقت درباره هزینه ساخت آثار راستش را نمی‌گوییم.

علی اوجی

* اما یکی از حاشیه‌های جشنواره امسال شک و شبهه‌ها درباره آرای مردمی است؛ اتفاقی که باعث شد رئیس سازمان سینمایی در نامه‌ای خطاب به مسعود نقاش‌زاده - دبیر جشنواره - بخواهد تا به‌خاطر اظهارات متناقض بعضی از صاحبان آثار مبنی بر تشکیک در زمینه فرآیند آراء مردمی برای حفظ و صیانت از حقوق همه آثار در این زمینه شفاف‌سازی شود.

در پاسخ به نامه خزاعی، دبیر جشنواره فیلم فجر هم تاکید کرده که صیانت از آرای مردمی و صحت نتایج نظرسنجی برای جشنواره یک اصل است و در این‌باره یک کمیته متشکل از مدیر امور سینماها، مدیر کمیته نمایش، مدیر روابط عمومی، مدیر حراست سازمان سینمایی، مدیر فناوری اطلاعات جشنواره و مدیر سمفا تشکیل شده است.

* در حال حاضر در آرای مردمی فیلم‌های ملاقات خصوصی، موقعیت مهدی، علف زار، شادروان و مرد بازنده به ترتیب اول تا پنجم هستند.

آرای مردمی جشنواره فیلم فجر

* روز گذشته همچنین بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد، در تولید ۶ فیلم از آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فجر مشارکت داشته که فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی با ۸۰ درصد مشارکت معادل ۷ میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان، «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی و ۵۰ درصد مشارکت معادل ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی تا ۶۰ درصد مشارکت معادل ۱۱ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان، «شادروان» حسین نمازی با ۳۰ درصد مشارکت معادل ۲ میلیارد تومان، «بیرو» با ۳۰ درصد مشارکت معادل دو میلیارد و ۴۰ میلیون تومان، «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب با ۲۰ درصد مشارکت معادل یک میلیارد تومان را شامل می‌شود. البته درباره دسته دختران ۴۰ درصد باقی مانده توسط حوزه هنری مشارکت صورت گرفته است.

* امروز آخرین روز جشنواره فجر و نمایش فیلم در برج میلاد است؛ دو فیلم سینمایی «درب» و «نمور» امروز برای اهالی رسانه و منتقدان اکران می‌شوند و پس از آن اسامی نامزد‌ها در بخش‌های مختلف اعلام می‌شود.

* تنها یک روز باقی مانده تا ببینیم سیمرغ‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر را کدام هنرمندان به خانه می‌برند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
بازم عینک توی سالن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
از فیلم مزخرف همیشه درباری رابطه نامشروع

عشق عاشقانه مزخرف خسته شودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
عجب علی اوجی چقدر تحویل یگیره همسرش رو چه نوشتبه ای براش باز میکنه خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
بخاطر شهاب حسینی نیومدن؟!
شهاب حسینی کجا وایساده،بعد پولاد کیمیایی میاد تو فیلم دسته ۱۰ گشت ارشاد بازی می‌کنه....
آخرین اخبار