محرومیت چوار در جوار چاه‌های نفت و گاز

شهرستان چوار با وجود قرار گرفتن در کنار چاه‌های نفت و گاز و پروژه‌های بزرگ، در بسیاری از بخش‌ها با محرومیت مواجه است.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام - شهرستان چوار با وجود اینکه صنعتی‌ترین شهرستان استان ایلام است، اما در بسیاری از زیرساخت‌ها و امکانات با مشکلات زیادی مواجه است.

سهم شهرستان چوار از میدان گازی تنگ بیجار، پالایشگاه گاز، پتروشیمی و شهرک صنعتی فقط آلودگی است، هنوز این همه ظرفیت زمینه آسایش و رفاه را برای مردم شهرستان فراهم نکرده است.

چوار یکی از شهرستان‌های استان ایلام که دارای ظرفیت‌های بیشماری بوده و قطب صنعتی و پیشانی شهر ایلام است، اما متأسفانه مشکلات موجود زمینه پیشرفت در این شهرستان را مسدود کرده است.

چوار یکی از مناطق پرتردد در تمام فصول سال است و بیشتر ایام بخاطر طبیعت بکر و دلنشین و کوه‌های زیبا و استوار جای تفریح و طبیعت گردی برای تمام مردم استان بوده، اما متأسفانه مشکلات بی شماری در این شهرستان تازه تأسیس است که تاکنون هیچ اقدامی برای رفع آن‌ها صورت نگرفته است.

سال‌های سال است که برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی شهرستان هیچ اقدامی صورت نگرفته و همچنان جاده‌های این دیار اینگونه به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

اشتغال ۲۵۰۰ نفر در طرح‌های نفتی و گازی

اشتغال نیرو‌های بومی، اجرایی شدن مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های نفت و گاز، ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و رفاهی، توسعه راه‌های ارتباطی و غیره از مهمترین خواسته‌های مردم منطقه است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام، مجموعه پتروشیمی، مجموعه پالایشگاه و میدان گازی تنگ بیجار برای حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از کارگران منطقه شغل ایجاد کرده است.

شکرالله شیرخانی گفت: علاوه بر این، در مجموعه شهرک صنعتی نیز بالغ بر ۶۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

او گفت: ماده ۴۷ برنامه توسعه به صراحت تکلیف به کارگیری کارگران و پیمانکاران بومی دارای صلاحیت که در جوار پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع بزرگ قرار دارند، را مشخص کرده است.

توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در چوار

توسعه چوار به اینجا ختم نمی‌شود و با اجرای طرح‌های پایین دستی پتروشیمی به عنوان زیرمجموعه پتروشیمی این شهرستان می‌تواند زمینه اشتغال ۱۴ هزار نفر دیگر را فراهم کند.

به گفته نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی، وجود ظرفیت پتروشیمی ظرفیت‌های بزرگی را برای صنایع پایین دستی در شهرستان چوار فراهم کرده است.

سارا فلاحی با اشاره به پیگیری‌های لازم برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در منطقه، گفت: ایجاد صنایع پایین دستی می‌تواند بخش مهمی از مشکلات منطقه را حل کند.

او گفت: این شهرستان با وجود ظرفیت‌های مهم نفت و گاز آینده‌ای روشن در پیش روی دارد.

شرکت‌های نفت و گاز به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند

به گفته دیگر نماینده مردم ایلام در مجلس، متأسفانه شرکت‌های نفت و گاز در استان ایلام از جمله در شهرستان چوار به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل نمی‌کنند.

علی اکبر بسطامی گفت: اگر این شرکت‌ها به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند بسیاری از محرومیت‌های منطقه چوار حل می‌شود.

او با اشاره به اینکه اشتغال نیروی بومی حق مردم منطقه است، گفت: مالیات این شرکت‌ها هم باید در استان پرداخت شود و منفعت آن به شهر‌های مختلف استان برسد.

بسطامی گفت: حل مشکلات شهرستان چوار نیازمند همفکری و همیاری مسئولان استانی و کشوری است و امیدواریم با برنامه ریزی مدون مشکلات این شهرستان حل شود.

متأسفانه با وجود ظرفیت‌های فراوان تناقض آشکار بین ظرفیت صنعتی چوار و درجه محرومیت شهرستان وجود دارد.

رفع مشکلات در این شهرستان محروم نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری و استانی است.

اجرای مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکت‌های نفت و گاز با توجه به آلایندگی بالایی که دارند، می‌تواند بخشی از مشکلات شهرستان را حل کند.

با توجه به اینکه دولت سیزدهم با عدالت محوری و روحیه جهادی پا به عرصه خدمت گذاشته نیاز است با نگاه اصولی مسائل و مشکلات شهرستان چوار را حل کند.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.