نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کاشان:

وضعیت بازار کاشان اسفناک است

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کاشان گفت: وضعیت بازار کاشان اسفناک است به طوری که برخی از آثار ناملموس در آستانه نابودی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - حسین باغشیخی ضمن اینکه ۳۵ اثر ناملموس کاشان در فهرست ملی ثبت شده است، گفت: دو اثر ناملموس علاوه بر ثبت ملی در فهرست آثار یونسکو نیز ثبت شده است که مشهورترین آن مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان است.

اومی گوید بازار کاشان وضعیت اسفناکی دارد، به طوری که متاسفانه از بازار مسگر‌های کاشان یک خانواده در این زمینه فعالیت دارند و در زمینه پرورش، تربیت و احیای این هنر اقدام ویژه‌ای صورت نگرفته است در حالی که این خانواده به ۱۰ کشور محصولات خود را صادر می‌کند.

محصولات ارائه شده به بازار تناسبی ندارد در حالی که بازار سنتی کاشان نامزد ثبت یونسکو است و با این شرایط فاصله بین واقعیت و فراواقعیت زیاد است.

او ضمن اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین گفت: در بسیاری از شاخصه‌های فرهنگی جزء ۱۰ تا ۱۲ کشور برتر و کاشان جزء هویت‌های فرهنگی بی‌نظیر است، اما با حس عمومی قرابت ندارد و تفاوت معنادار وجود دارد و تفاوت بین وعده‌ها و واقعیت وجود دارد.

به گفته باغشیخی متاسفانه در سایه ناآگاهی بسیاری از این میراث ناملموس در آستانه نابودی و در آستانه فراموشی هستند و لازم است به این آثار بیش از پیش توجه شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
سلام! واقعا حیف میراث ناملموس ما که باید کم رنگ باشه و بجاش بازار ما پربشه از بوتیک سرا و... یا کالاهای غربی
آخرین اخبار