کلاهی برای استفاده قبل از انجام MRI

گروهی از دانشمندان موفق به ساخت کلاهی شده اند که توانایی بهبود تصویربرداری MRI از مغز انسان را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان - ژانگ، پروفسور دانشگاه بوستون و همکارانش یک متامتریال سه بعدی جدید ساخته اند که پتانسیل بهبود تصویربرداری MRI از مغز انسان را دارد. متامتریال به ماده مرکبی گفته می شود که خواص نامتعارف الکترومغناطیسی دارد. متامتریال به شکل ساختار کروی است، می‌توان مانند کلاه ایمنی آن را پوشید و برای ایجاد تصاویر سریعتر و با کیفیت بالاتر، اندازه را تغییر داد که در نهایت عملکرد MRI را بهبود می‌بخشد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. این ابزار ساخته شده از پلاستیک و سیم مسی یک پیشرفت تکنولوژیکی با پتانسیل ایجاد تغییرات مهم در تصویربرداری پزشکی است.

فرامواد می‌توانند امواج را خم یا جذب کنند و یا دستکاری کنند؛ مانند امواج الکترومغناطیسی، امواج صوتی یا امواج رادیویی. هر سلول واحد که تشدیدگر نیز نامیده می‌شود، معمولاً در یک الگوی تکراری در ردیف‌ها و ستون‌ها مرتب می‌شود. آن‌ها را می‌توان در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف طراحی کرد و بسته به این که بر روی کدام امواج طراحی شده اند، در جهت‌های مختلفی قرار گیرند.

فرامواد می‌توانند کارکرد‌های جدید زیادی داشته باشند. ژانگ که استاد مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی زیست پزشکی و علم مهندسی مواد است؛ یک متاماده آکوستیک طراحی کرده است که صدا را بدون توقف جریان هوا مسدود می‌کند (موتور‌های جت و تهویه مطبوع ساکت‌تر را تصور کنید) و یک متاماده مغناطیسی که می‌تواند باعث بهبود جریان هوا شود.

کلاه MRI

دستگاه گنبدی شکلی را تصویر کنید که روی سر فرد قرار می‌گیرد و می‌توان از آن در حین اسکن مغز استفاده کرد که عملکرد MRI را بهبود می‌دهد و تصاویر واضح‌تری ایجاد می‌کند و می‌توانند با سرعت دو برابر معمول ثبت شوند.

فراماده مغناطیسی این پتانسیل را دارد که در ارتباط با دستگاه‌های ارزان‌تر MRI با میدان کم استفاده شود تا این فناوری به‌ویژه در کشور‌های در حال توسعه در دسترس باشد.

منبع: سایت ایمیجین تکنولوژی نیوز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار