«چین به ما بدهکار نیست»، مشکل از «U-TURN» آمریکاست

یکی از دلایلی که ایران نمی‌تواند پول‌های حاصل از تجارت با کشورهای غربی را که به چین منتقل شده دریافت کند، مجوز لغو شده «U-TURN» است.

باشگاه خبرنگاران جوان مدت ها پیش یکی از مطبوعات داخلی با انتشار فهرست کشورهایی که بدهی سنگینی به ایران دارند تخمین زده بود که چین ۲۱ میلیارد دلار بدهی به ایران دارد که بخش بزرگ این طلب‌ها بابت فروش و انتقال نفت است.

اما مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفته « ۲۱ میلیارد دلاری که می‌گویند ما در چین داریم، همان ذخایر ارزی ما در کشورهای غربی است که به چین منتقل شده است.

بنابراین چین به ما بدهکار نیست و آن‌ها پول خرید نفت از ایران را بلوکه نکرده‌اند.‌‌ ما هرچقدر نفت به چین فروخته‌ایم در ازای آن کالا وارد کرده‌ایم ، این کالاها مصرفی نیستند و شامل ماشین‌آلات ،قطعات یدکی ماشین، لوازم‌خانگی و قطعات منفصله است.

ضمن اینکه چینی‌ها تضمین کرده‌اند که در بلندمدت از ایران نفت بخرند و به جای آن راه آهن برقی تهران-مشهد یا سایر زیرساخت‌های توسعه‌ای را احداث کنند.»

۲۱ میلیارد دلار ایران در چین چه می‌کند؟

در میانه دهه ۱۳۸۰ و از سال ۸۶ به بعد، ذخایر ارزی ایران در دیگر کشورها که در بانک‌های مختلف دنیا خصوصاً اروپایی به اشکال نقدی یا اوراق دلاری یا سهام سرمایه گذاری شده بود و این پول‌ها با خطر احتمال بلوکه شدن آن در صورت شکایت برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی مواجه بودند، به بانک‌های چینی منتقل شدند.

«چین به ما بدهکار نیست»، مشکل از «U-TURN» آمریکاست

به گفته حریری «در حال حاضر امکان انتقال این پول‌ها به بانک مرکزی وجود ندارد برای اینکه امکان افتتاح حساب از سوی بانک مرکزی در سایر کشورها نیست »

همه چیز از مجوز «U-TURN» شروع می‌شود

به گفته نعمت احمدی کارشناس حقوق بین‌الملل « یکی از دلایلی که ایران نمی‌تواند پول‌های بلوکه شده خود را حتی به صورت ارز دوجانبه ( ریال - یورو یا ریال - یوآن و ... ) از چین دریافت کند مجوز  «U-TURN» ( یوترن یا تراکنش های دوربرگردان ) است.»

وجود «یوترن» در چرخه‌ مبادلات مالی ایران با کشورهای خریدار نفت باعث می‌شد که ایران بتواند پول نفت خود را طی فرآیندی به دلار از بانک‌های اروپایی و مابقی بانک‌های دنیا دریافت کند. اما در سازوکار تحریم‌های اقتصادی طبق پیش‌بینی و برآوردی که در نهاد‌های مطالعاتی ایران انجام گرفت، از سال ۱۳۹۰ به بعد این مجوز برداشته و پول‌های نفت ایران در بانک‌های آمریکایی بلوکه شدند.

«چین به ما بدهکار نیست»، مشکل از «U-TURN» آمریکاست

این لغو مجوز تأثیرات مهمی داشت. حالا مسئله این بود که بانک‌ها و نهادها در اروپا، خاورمیانه و آسیا که تأمین مالی را برای قراردادهای نفتی ایران انجام می‌دادند دیگر نمی‌توانستند بر روی روابط طرفین آمریکایی خود برای تسویه دلار حساب باز کنند. با در نظر گرفتن دادوستد‌هایی که به صورت دلاری معامله می‌شد، این یک لطمه به دادوستدهای عادی ایران بود.

در این باره سخنگوی کاخ سفید در دوره اوباما گفته بود «آنچه به‌طور مشخص می‌توانم بگویم، این است که آمریکا تصمیمی برای برقرار کردن مجدد مجوز موسوم به مجوز تراکنش های دوربرگردان برای ایران را ندارد. ما قصد نداریم که این مجوزها را برای تراکنش‌های آغازشده از ایران برقرار کنیم.»

یوترن که در سال‌های دور، در وزارت خزانه‌داری آمریکا باز تنظیم شد و در کنگره‌ آمریکا هم به تصویب رسید، به هیچ‌یک از بانک‌های جهان اجازه نمی‌دهد که بدون واسطه‌ی یک بانک آمریکایی با ایران مبادله داشته باشند و این یعنی هر قطره نفتی که ایران بخواهد بفروشد باید دلارش از مسیر بانک‌های آمریکایی عبور دهد و این فرآیند به راحتی توانست به بلوکه شدن دلارهای ما بینجامد که خارج از جریان اف.ای.تی.اف اداره می‌شود و هیچ ربطی به تصویب این کنوانسیون‌ها ندارد.

«چین به ما بدهکار نیست»، مشکل از «U-TURN» آمریکاست

در توافقنامه برجام قرار بود که این چرخه اصلاح شود و در نتیجه آن تحریم‌های مالی از بین رفته و پول حاصل از فروش نفت ایران به بیت‌المال بازگردد. اما با عدم مذاکره در مورد حل معضل یوترن و سپس وخیم‌تر شدن شرایط با روی کارآمدن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، استراتژی فشار حداکثری اقتصادی با محدود درآمدهای نفتی و وابستگی توأمان به دلار باعث چالش بیشتر مالی برای ایران شد تا در نهایت درآمد‌های مالی ناشی از فروش نفت در بسیاری از کشورها بلوکه شود.

«U-TURN» چیست و از کجا آمد؟

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا ( The Office of Foreign Assets Control (OFAC) ) یکی از ارگان‌های تحت نظر وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکاست که از طریق سازمان های زیرمجموعه خود بر اساس اهداف و سیاست‌های خارجی ایالات متحده علیه دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد غیر آمریکایی تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی اعمال می‌کند.

«چین به ما بدهکار نیست»، مشکل از «U-TURN» آمریکاست

نعمت احمدی می‌گوید «سازمان اوفک که از زیرمجموعه‌های وزرات خزانه داری آمریکاست، از طریق یکی از سازوکارهای خود به نام یوترن به اعمال محدودیت بر معاملات ایران پرداخت. بر این اساس هر شرکت و یا دولتی بخواهد با ایران هرگونه معامله ای چه در زمینه دارویی یا محصولات کشاورزی و چه معاملات نفتی داشته باشد درگیر اوفک خواهد شد. لذا نقش این سازوکار مهم بوده و باید در مذاکرات جاری مورد توجه تیم مذاکره کننده ایران قرار بگیرد.»

چه شد که آمریکا مجوز «U-TURN» را لغو کرد؟

از سال ۹۶ میلادی با تصویب قانون تحریم‌های ایران و لیبی، تحریم‌های ثانویه علیه ایران برای اولین بار وضع شد و ایران را از دسترسی مستقیم به نظام مالی ایالات متحده محروم کرد. اما اعمال آن چندان سختگیرانه نبود و کشورهای زیادی آن را نقض نمی‌کردند.

استثنایی به نام «U-TURN» اجازه می‌داد تراکنش‌های ایران با دلار آمریکا مادامی که پرداخت خارج از آمریکا از یک بانک خارجی غیرایرانی نشات گرفته باشد و فقط از نظام مالی آمریکا عبور کند توسط بانک‌های آمریکایی پردازش شود.

«چین به ما بدهکار نیست»، مشکل از «U-TURN» آمریکاست

بدین ترتیب ایران امکان می‌یافت پول فروش نفت از بانک‌های خارجی را به دلار دریافت کند. با وجود این استثنا بانک‌های بزرگ ایران تحت تحریم قرار داشتند و معامله به دلار آمریکا برای ایران دشوار بود. تا این که در سال ۲۰۰۸، وزارت خزانه داری آمریکا استثنای یوترن را لغو کرد. این وزارتخانه دلیل این امر را صدور بیانیه چهارم FATF در اکتبر ۲۰۰۸ مبنی بر وجود تهدید جدی نظام مالی بین‌المللی از جانب ایران و فراخوان آن نهاد به تحکیم تدابیر کشورهای جهان برای حفاظت از بخش مالی خود در برابر این تهدید اعلام کرد.

بر این اساس طرفین دیگر نمی‌توانستند با ایران با دلار آمریکا معامله کنند. پس از توافق برجام و لغو تحریم‌ها، به دلیل ادامه یافتن ممنوعیت استفاده از دلار در معاملات حتی در شرایطی که طرف آمریکایی نیز در معامله حضور نداشت، منفعت‌های اقتصادی آنگونه که پیش‌بینی می‌شد محقق نشد.

«چین به ما بدهکار نیست»، مشکل از «U-TURN» آمریکاست

یوترن یکی از ابزارهای جنگ ارزی آمریکا علیه مابقی کشورها به حساب می‌آید که اگر کشوری آن را رعایت نکند، نمی‌تواند تبادلات تجاری با سایر کشورها انجام دهد. مثلا بانک انگلیسی استاندارد چارترد در سال ۲۰۱۲ بابت نقض مقررات یوترن ۶۷۴ میلیون دلار به مقررات گذاران آمریکایی جریمه پرداخت کرد.

هم‌اکنون نیز «U-TURN» در کنار تحریم‌های «ISA» و «CAATSA»  اصلی ترین مورد اختلافی ایران و آمریکا در مذاکرات لغو تحریم‌ها هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
تمام مسوولین و مردم دنبال کشاورزی و دامپروری باشند وقتشان را تلف کارهای بیهوده نکنند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۲۱:۰۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
نطام بانکی باید طوری تغییر شکل بده که قبل از اینکه کشوری بخواهد برای اقتصاد ما بازی در بیاورد از قبل جلویش را گرفته باشند. یا اگر اخلالگر اقتصادی بخواهد نقشه بکشد برای چاپیدن امال بیت المال خود سیستم بانکی از طریق قوانین از گیش تعیین شده جلویش را گرفته باشد و برایش امکلن پذیر نباشد. بلد نیستید از حوزه علمیه کمک بگیرید. ندانستن عیب نیست نپرسیدن عیب است. هیچ کس کامل نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
پس کی میخوایم تنگه رو ببندیم
وقتی ما نمیتونیم نفت بفروشیم هیشکی حق نداره بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
مگه مال بابامونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
مال خودشه بدهی یعنی چی؟به چینی ها ناهار میدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
شام هم میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
حالا فهمیدید منظور ظریف چه بود؟

یادتونه ‎#ظریف در آخرین مصاحبه دوران وزارت، با یک لبخند تلخ، گفت «اونهایی که چندسال بابت برجام به ما حمله کردند، "اگر بتوانند" توافقی بهتر از ‎#برجام بنویسند، من دستشان را می‌بوسم».حالا فهمیدید منظورش چی بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
پس چین و روسیه هیچ کاره اند و آمریکا همه کاره دنیاست
چقدر کشورها ذلیل اند....
چه قدر دنیا کثیفه
بیچاره آدم های آزاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چینی ها از 5000 سال قبل تا الان با ما روابط حسنه دارن و فقط یکبار زمان اشکانیان به ایران حمله کردن که شکست خوردن
در مقایسه با بقیه کشورها قابل اطمینان ترن فقط باید مثل خودشون باهاشون رفتار کرد همینطور با روس ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
ما به چین هم بدهکاریم کرونا رو فرستاد تو کشورمون پولشو ندادیم چقدر ما ظالم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چه جالب، نکنه ما به چین بدهکار هستیم و این قرارداد 25 ساله هم برای قسط بندی و پرداخت بدهی است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
۴۰۰ میلیارد دلار در عرض این ۲۵ سال چین تو ایران سرمایه گذاری می‌کنه نمیدونی بدون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
توافقی که رویترز منتشر کرده بدتر از برجامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
خودت داری میگی روییترز. روییترز تا حالا چند بار دروغ گفته باشه کافیه تا تو از خواب بیدار شی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
شهرستان بابلسر بطرف بهنمیر بعد نیروی هوایی مرکز ارز دیجیتال مربوط به شرکتهای چینی هست لعنت برچین وروسیه وطرفداران این دوکشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
بدون پیوستن به fatf و لغو تحریم های ایسا کاتسا و یوترن توافق الکیه و یه چیزی بدتر از برجام منتظرمونه
دکتر باقری حتما پیگیر باشید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۴۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
اصلا چرا پول ما باید توی بانکهای خارجی باشه و یا اوراق کشورهای دیگه را بخریم مگر مملکت خودمون بانک خرابشده نداره.حالا اون اقتصاد دانهای بزرگی که خیلی خودشون را دلسوز مملکت جا زدند و ضد بورس نامه منتشر کردند مرد باشن بیایند اینجا توضیح بدن که اصلا چرا پول ما باید قبل از تحریمهای سنگین بزارن توی بانکهای خارجی. باشگاه خبرنگاران لطفا شما از همون اقتصاد دانها که بورسو نابود کردند بپرس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
بدهکار به ما کسی هست که توان خالی کردن جیبش را با انواع روشها داشته باشیم از بورس گرفته تا خودرو و ..... بقیه طلبکارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چین و روسیه از آب گل آلود خیلی خوب ماهی میگیرند.و همه این رو خوب میدانیم و احتیاجی به بهانه تراشی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
آمریکا و انگلیس هم همین کار رو میکنن
Chile
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چین و روس و آمریکا نداره فقط باید خودت انتخاب کنی کی کشورتو غارت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
باید بپذیریم که جهان تک قطبی است. آمریکا همه کاره دنیاست. همانطور که می بینیم هیچ کشوری به خود اجازه نمی ده که خطوط قرمز تعیین شده توسط آمریکا را نادیده بگیره. ضعف و انفعال و ناکارآمدی مجامع بین المللی در مقابل سلطه جهانی امریکا کاملا مشهود است. تا آمریکا هست تحریم هم هست همه کشورها حتی دشمنان آمریکا که قاعدتا باید با ما دوست باشند نیز تابع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران عمل می کنند. لذا ایران عزتمند فقط یک راه دارد و آن تکیه بر توان داخلی و خنثی سازی تحریم ها با تکیه بر توان داخلی است یعنی آنچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
داره از تک قطبی درمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
متاسفانه چه بخواهیم و چه نخواهیم همینه
ایالات‌متحده فرمانده دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
ایالت متحده دیگه چندان هم متحد نیست. بدهی ملی آمریکا از ۳۰ تریلیون دلار گذشت. دلار و اوراق قرضه‌ای که چین از آمریکا داره برای زمین زدن آمریکا با این بدهی عظیم سر فرصت مناسب کافیه. آمریکا یه جامعه به شدت دچار انشقاق و دشمنی بین گروههای مختلف مردمه. دزدی و قتل بیداد می‌کنه. شرکتهای چند ملیتی با دلار بدون پشتوانه‌ای که چاپ کردند دارند باقیمانده سرمایه مردم آمریکا رو قبل از سقوط کامل دلار بالا میشکند. در آمریکا ثروت طبقه ثروتمند که کمتر از یک درصد جامعه‌اند از کل سرمایه طبقه متوسط بیشتره و چیزی که از برجهای بزرگ میبینید متعلق به مردم عادی آمریکا نیست. کشوری با این وضعیت درست مثل امپراطوری روم باستان در حال از هم پاشیدنه. بسیاری از کشورهایی که ایران رو از داشتن رابطه با چین منع می‌کنند مثل همین سعودیها و اماراتیها که با تلوزیونی مثل سعودی اینترنشنال مردم ساده رو شستشوی مغزی میدند این مسئله رو خوب فهمیدند و خودشون با چین قراردادهای تجاری دارند و اگه ترس از آمریکا از بین بره قرارداد صد ساله با چین میبندند ولی در کل چه آمریکا ابرقدرت باشه چه نباشه فقط باید چشم امیدمون به کار و تلاش خودمون باشه و روی هیچ کشوری در دنیا حساب باز نکنیم. داشتن روابط تجاری با دنیا خوبه ولی خودکفایی هر چه بیشتر از اون واجبتر و مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
حالا چرا چین ؟ حداقل به ژاپن منتقل میکردین امن بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
ژاپن زمان جنگ خریدهای مارو به عراق لو میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
ااا پس حساب بانکی برای شهروندای بیچاره ایرانی باز نمی کنن مشکل یو ترنه نه مشکل ایران .... خوب پس اوکی گرفتم دیگه گلایه نمی کنم که ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
ایران حدود چهل میلیارد دلار فقط بابت فروش نفت و سایر معاملات از چین طلبکار بود که بلوکه بود غیراز این مبلغی که از بانکهای اروپا به چین انتقال یافته است.
البته آقایون همه چیزخوار که در ایران انواع شرکتهای خودرو سازی راه اندازی کرده اند و خودروهای چینی را مونتاژ و با قیمت سرسام آور به مردم می فروشند از همین دلارهای ایران در چین بابت ورود قطعات خودروهای مونتاژی استفاده می کنند.چین که مفت و مجانی به این آقایون غارتگر قطعات خودرو و کارخانجات مونتاژ خودرو ویا مشاوره فنی ویا آموزش های لازم را نمی‌دهد!!!
چرا کسی این مسأله مفت خوری هنگفت را توسط برخی چپاولگران مطرح نمی کند؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
بجای اینکه روی هوا حرف بزنی لطف کن این مدرک چهل میلیارد دلار رو ارائه کن. طوری شده هر کسی تو اینترنت به خودش اجازه میده رقم‌های عجیب و غریب از خودش در بیاره. این یعنی همه درآمد ایران در خارج بلوکه شده. خوب پس تو این یکی دو دهه از کجا هزینه مملکت تامین میشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
دور زدن منوع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
ماشالله هر کسی که اینجا کامنت میزاره از ۴ سال پیش رضایت کامل داره امریکا هم به نظر اینا یه کشوری بوده که خیلی ایران حمایت کرد ایران بود که زد زیرش:/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
تحریم اثر نداره.کی میگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چرا چین بدهکار نیست؟؟؟ پس لابد فضایی‌ها بدهکارند!!!!!!!!خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چین هرچی نفت میگیره جاش کالا میده همون موقع صاف می‌کنه دوستان آمریکایی شما یعنی کره ای ها و ژاپنی ها بامبول در میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
پس هی نگید چین همه کاره دنیا واقتصاد تک قطبی تمام شده پول قطره نفت را نه چین ونه روسیه ونه هروپا بددن اجازه امزیکا حق پرداخت ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
" ایران نمی‌تواند پول‌های بلوکه شده خود را حتی به صورت ارز دوجانبه ( ریال - یورو یا ریال - یوآن و ... ) از چین دریافت کند " این یک ساختار مالی جهانی است که تمام کشورهای ابرقدرت جهان برای کنترل اوضاع در جهان برقرار کرده و به آن پایبند هستند، حتی چین و روسیه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
منتظر بودم ببندینش به اف ای تی اف خخخخخخخ لامصب پس این پولهای که تو چهار ماه این دولت سرازیر شد با الاغ وارد کشور کردن خخخخخخخخخخخ جوکی هستین بخدا شماها :)))fatf خخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۱۲:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
پس چین هم با ما نیست فقط به خاطر منافعشان و همچنین روسیه.
هزاران آفرین و درود بر ایران و ایرانی.
ما را به این سست عنصرها نیازی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریان
۱۲:۱۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
تا همه این قوانین مسخره و تا تحریمها رفع نشوند ،توافقی در کار نباشد و گزینه بعدی ایران به یاری خدا و ایران و ایرانی خروج از ان پی تی خواهد بود.
تا نخواهیم بزرگ نمی‌شویم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
وقتی ظریف خودش گفته برجام رو نخونده ملت غربگدا بازم طرفداری ظریف و آمریکا و روحانی رو میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
لعنت به ظریف ورئیسش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
حالا که امیرعبدالهی برجام را خوانده و درپی اجرای آن است، پس خواندن یا نخواندن برجام برای مردم تفاوتی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
وقتی ظریف خودش گفته برجام رو نخونده ملت غربگدا بازم طرفداری ظریف و آمریکا و روحانی رو میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
لطفا مطالب دیکته شده و خارج از منطق نگویید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
کدوم ملت؟ چهارتا بچه شکم سیر تو اینترنت میچرخند سنگ آمریکا رو به سینه میزنند شدند کل ملت؟ ملت نه ظریف و روحانی رو قبول دارند نه اینقدر بی عقلند بعد از کاری که آمریکا کرد به آمریکا اعتماد کنند. مردم بر خلاف چیزی که توی نت میخواند القا کنند اتفاقا خیلی فهمیده هستند ولی ساکتند و اهل سر و صدا کردن نیستند. گول این اقلیت پر سر و صدای پر مدعا و بی هنر رو نخورید. اینا کل ملت نیستند مردم عقل دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
کل دنیا از آمریکا حساب میبره و باهاش همکاری میکنن حتی چین و روسیه پس لجبازی رو کنار بگذارید امان حسن هم صلح کرد به خاطر مصالح کشور دست از عناد بردارید به خدا مردم در فشار شدید اقتصادی هستند مردم دین گریز شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
تنها راه نجات مردم ما از این وضعیت توافق با امریکا و انتخاب اون کشور به عنوان شریک اصلی تجارت خارجی ماست
اینجوری دست بالا رو داریم و هیچ کشوری جرات مخالفت باما رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۰:۲۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
نه هدف شناس هستی نه دشمن شناس نه آسیب شناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
عقل که نباشه جان در عذابه. کل اون آمریکای بی در و پیکر رو یه مشت بانکدار و سهامدار صهیونیست میگردونند که نقشه اسراییل بزرگ به قیمت نابودی کشورهای منطقه از جمله ایران در سر دارند. آمریکا تا الان چند بار زیر تعهداتش زده از جمله برجام که با خود آمریکاییها مستقیما و رو در رو مذاکره شد و حتی قرار شد از آمریکا هواپیمای مسافربری بخریم ولی اونا زدند زیرش و در نهایت وقتی خیالشون از بابت راکتور آب سنگین و ظرفیت غنی سازی ایران راحت شد تحریمها رو دو برابر کردند. هر کاری آمریکا می‌کنه به خاطر اسراییله بعد یه عده سوزنشون گیر کرده که باید با آمریکا مستقیما مذاکره کنیم و کنار بیاییم انگار جان کری و شرمن از طرف چین با ایران مذاکره می‌کردند. تنها چیزی که آمریکا میخواد نبودن ایرانه مهم هم نیست این نظام حاکمه یا هر نظام دیگه‌ای. اگه حاضرید بمیرید برید باهاش توافق کنید. کاری باهاتون بکنه علف گیرتون نیاد بخورید. وقتی یکی یکی اهرمهای قدرت رو ازتون گرفتن اونوقت تماشای عذابتون به خاطر خنده‌های آمریکا به ریشتون دیدنیه. کسی که از اشتباه گذشته عبرت نگیره لایق زندگی خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
قدرت واقعی اونها هستند ما که از لحاظ پولی وابسته ایم اونا تا الان به ما لطف داشتند
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۱۱:۰۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
تمام بدبختی کشور ما از همین چین و روسیه هستش لطفا طرفداری از این دو کشور نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چون چین هست پول مارو نخورده؟کره هم میتونه همین رو بگه فقط چین و کره وعراق و...آَشغالهاشون رو میدن بابت طلب ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
کلا انتقال پول ممنوع چه از چین چه از کره . اینکه عامل اصلی آمریکا رو نمی بینی به عقلت شک کن دنیا رو رو واقعیت می‌ره جلو نه چین ستیزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چین چند نوع جنس داره تجار ما آشغال وارد میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
ناشناس 12:06
" ایران نمی‌تواند پول‌های بلوکه شده خود را حتی به صورت ارز دوجانبه ( ریال - یورو یا ریال - یوآن و ... ) از چین دریافت کند " این یک ساختار مالی جهانی است که تمام کشورهای ابرقدرت جهان برای کنترل اوضاع در جهان برقرار کرده و به آن پایبند هستند، حتی چین و روسیه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چرا میخواهین به مردم ثابت کنین چین خوب مگر همین چین نیست که مسلمانان رو در کشورش عقیم میکنه ولی مسولان ما که ادعای حمایت از مسلمانان جهان رو دارن حتی جرات نکردند به طور لحنی چین رو محکوم کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
اونا تروریست های اویغور هستن که دنیا رو خسته کردن یه سری مزدور وهابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
مسلمانان چین همون اویغورهای تروریست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
عوضی11:51اگر ملمانان چین تروریست باشن پس مسلمانان فلسطین و یمن و لبنان هم خود داعشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
بجای اینکه مردم یمن و فلسطین و لبنان رو با اویغورها مقایسه کنی مستند عملیات تروریستی اویغورهای جدایی طلب رو ببین تا به ساز سی.آی.ای که دنبال تجزیه استان سین کیانگ چین برای از بین بردن پروژه جاده ابریشمه نرقصی. در ضمن اویغورها برای داعش نیرو فرستادند نه مردم یمن و لبنان و فلسطین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
ببین چه طور مقایسه میکنه مسلمان ایغور با دولت نحس ویروس ساز چین که اصلا بویی از انسانیت نبرده...تا دیروز فلسطینی ها در صف داعش بودن کسی حرف از مسلمانی و تروریست نمیزد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
هیچکس بدهکار نیست جز مردم چون هنوز چند صباحی زنده و قرار هست ادامه حیاتط بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
هر چند همین فشارها و تحریم ها کم کم تمام کشورهای غیر وابسته را به خروج از سلطه دلار هدایت خواهد کرد اما اگر ما واقعا می خواهیم مستقل از تسلط غرب زندگی کنیم تا وقتی که از چرخه دلار خارج نشویم مشکلاتمان حل نمی شود و آمریکا هر زمان که بخواهد آزارمان خواهد داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
دوست عزیز اصلی ترین دشمنان مردم همین دلالان تحریم و سودجویان اقتصادی هستند که همگی چسبیده به شاخه های حکومت و دولتند. و به بهانه تحریم از کالاهای اساسی گرفته تا پهن رو گران کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
ای کاش این مرزبندیا تموم میشد و کل دنیا کل کره‌ی زمین به عنوان یک کشور بود که دیگه این اختلافات و مناقشات تموم میشد مردم کل دنیا هم یه نفس راحت میکشیدن و دیگه کسی نبود که کشوری رو تحریم کنه یا جنگ راه بیندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
خوب گلوبالیستها دارند همین کارو می‌کنند ولی مشکل اینجاست که تو توی این دنیای جدید جایی نداری و اونهایی هم که جایی دارند فقط در جایگاه برده‌اند. کسی که بتونه مثل شرقی‌ها ۲۴ ساعته کار کنه به عنوان برده خواهند ماند باقی مردم رو به عنوان نون خور اضافی از بین خواهند برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
یو ترن یعنی تو بر میگردی اخرش پیش خودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
نه ، یعنی تو دور بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
باید برگردم به معاملات کالا با کالا،یا پایاپای، از ارز دیجیتال هم استفاده کنیم،،،، در کل بعلت همینu-turn هر بانکی که بخ اد با ایران چه در بخش خصوصی و دولتی کوچکترین معامله ای داشته باشه، تراکنش و نقل و انتقالش از کانال یا سامانه بانک های آمریکایی می گذره و بدین وسیله براحتی ایران تحریم و معاملات شناسایی می شود، بهترین راه کار در حال حاضر دادن کالا و خدمات در مقابل کالا و خدمات است، بطور فرض نفت یا هر کالا و خدمات که به هر کشوری بدهیم، باید در قبال ارزش آن، از آن کشور کالا و محصولات مورد نیاز یا خدمات مورد نیاز بگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
الانشم داریم همین کارو میکنیم
آخرین اخبار