کاهش تولید و واسطه‌گری، برنج را گران کرد/ بازار برنج با توزیع هوشمند کنترل می‌شود

بازار برنج طی هفته های اخیر نوساناتی داشته که سیاست توزیع هوشمند برنج وارداتی و داخلی برای کنترل قیمت ها اجرایی شده است.

طی هفته های اخیر قیمت برنج با استمرار روند افزایشی به اوج خود رسید که فعالان صنفی و مسئولان وزارت جهاد احتکار برنج در استان های شمالی توسط دلالان را علت اصلی این اتفاق می دانند.

با توجه به نوسان قیمت بسیاری از کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز، سیب زمینی و برنج، وزارت جهاد کشاورزی سیاست توزیع هوشمند را برای کنترل بازار و مدیریت قیمت به کار گرفته است. براین اساس عرضه هوشمند برنج از ۱۷ بهمن آغاز شده که امید می رود با این راهکار بازار به آرامش برسد.

گرچه قیمت برنج در بازار تهران به بهانه کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید ناشی از شرایط خشکسالی افزایش یافته است، اما دست اندرکاران بخش کشاورزی معتقدند که این افت تولید اثر خود را با کاهش عرضه از خرداد باید بر بازار می‌گذاشت چرا که هم اکنون مشکلی در بحث عرضه نداریم.

توزیع هوشمند برنج گامی برای کنترل بازار

آقای علیرضا جاوید عربشاهی مشاور و رئیس مرکز ارتباطات سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: براساس مصوبه قرارگاه امنیت غذایی توزیع هوشمند برنج تایلندی، پاکستانی، هندی، شیرودی، فجر و هاشمی در راستای تنظیم بازار با نرخ مصوب انجام می شود.

وی قیمت عرضه هر کیلو برنج تایلندی از طریق سامانه های هوشمند را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان، هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرودی ۴۲ هزار، فجر ۳۶ هزار و هاشمی را ۵۶ هزار تومان اعلام کرد.

طبق گفته مسئولان سازمان تعاون روستایی، برای جلوگیری از انبار کردن برنج در منازل، به ازای هر شماره موبایل برای سفارش، ماهانه ۱۰ کیلو گرم برنج عرضه می‌شود.

عربشاهی گفت: توزیع هوشمند برنج تایلندی، پاکستانی، هندی و شیرودی به فراخور نیاز هر استان است به طور مثال عرضه برنج هاشمی  در شهر تهران و برنج فجر  در استان های تهران و یزد در حال انجام است.

قیمت هر کیلو برنج طارم ۴۳ تا ۷۷ هزار تومان

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: با توجه به ذخایر مناسب برنج ایرانی و خارجی، گرانی های اخیر هیچ ارتباطی به کمبود ندارد و تنها دلالان شمال قیمت را افزایش دادند.

به گفته وی، قیمت های کاذب و گرانفروشی ناشی از سودجویی و فرصت طلبی فروشندگان شمال است و مغازه داران تهران و سایر استان ها دخالتی در قیمت گذاری ندارد.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو برنج ایرانی از ۵۷ هزار تا ۹۰ هزار تومان، برنج هندی از ۲۸ هزار تا ۳۳ هزار تومان و برنج پاکستانی از ۳۰ هزار تا  ۳۵ هزار تومان بوده که نسبت به روزهای اخیر تغییر محسوسی نداشته است. 

آقای حسنی کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید برنج و افزایش قیمت سموم، کود، هزینه های کارگری و حمل و نقل را علت اصلی گرانی برنج در بازار دانست.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت کنونی هر کیلو برنج پاکستانی در عمده فروشی ها را ۲۳ هزار تا ۲۹ هزار تومان،‌ هندی ۲۳ هزار تا ۲۹ هزار تومان و ایرانی ۴۳ هزار تا ۷۷ هزار تومان اعلام کرد.

التهابات بازار برنج ارتباطی به کاهش تولید ندارد

محمد جواد خاکزاد مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: در بخش کشاورزی، کشاورزان می توانند محصولات خود را به مرور در بازار عرضه کنند که این امر به معنای احتکار نیست، اما اگر واسطه ای محصول را از کشاورز خریداری و به بازار عرضه نکند، دولت مطابق با قانون نظام صنفی باید برخورد کند.

گرچه مسئولان وزارت جهاد احتکار برنج داخلی توسط شبکه دلالی در استان های شمالی را یکی از دلایل گرانی مطرح می کنند، اما بسیاری از دست اندکاران بخش کشاورزی معتقدند که بررسی احتکار برنج در انبار کشاورز یا دلال نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم است که در شرایط فعلی نمی توان در انبارهای برنج کارخانه های شمال این ۲ موضوع را از یکدیگر جدا کرد.

به گفته وی، گرانی های کنونی برنج در بازار تهران ارتباطی به کمبود تولید ندارد چرا که کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید اثر خود را در خرداد و تیر سال آینده باید بر بازار می گذاشت که عرضه محصول داخل روبه اتمام بود.

پیش از این  وزیر جهاد کشاورزی گفته بود کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید ناشی از شرایط خشکسالی در تأمین و عرضه محصول تأثیر بسزایی گذاشته است.

به گفته مشاور نظام صنفی کشاورزی، با توجه به عرضه طارم با نرخ ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومان در خرده فروشی، دولت برای کاهش فشار به مصرف کننده باید اختلاف بین فروشنده محصول توسط کشاورز و عرضه کننده به بازار را پیدا کند و مکانیزمی بوجود آورد که این افراد شناسایی شود و سپس برابر قانون نظام صنفی برخورد کند.

خاکزاد گفت: اختلاف ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی برنج استان های شمالی با بازار تهران ارتباطی به کمبود ندارد چرا که کاهش تولید تنها بر رقم های طارم‌محلی و هاشمی بوده ، درحالیکه قیمت برنج های پرمحصول در تهران نوسان داشته است.

طبق روال هر سال با رسیدن به ایام پایانی سال با افزایش تقاضا، جهش‌هایی در قیمت کالاهای اساسی رخ می‌دهد که انتظار می‌رود با اتخاذ سیاست توزیع هوشمند  بازار کالاهای اساسی به تعادل برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان/ اقتصادی/ صنعت، تجارت و کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
این برنج ها در بیرجند توزیع نمیشه چرا؟؟ هر جا سوال میکنم میگن فقط برنج هندی میاریم اونم یک ساعت اول تموم میشه
فقط چند کیسه نمایشی توزیع می کنید که تو اخبار بگید برنج ارزون شد؟ چرا دست من مصرف کننده نمیرسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
چرا مردم حق ندارن برنج ایرانی بخورن ؟؟؟!!! باید برنج آشغال خارجی که نه طعم داره نه عطر داره سرطان زاست و برای سلامتی مضره به خورد مردم بدن خود مسئولین و زن و بچه هاشون هم از این برنج های خارجی بی کیفیت و به درد نخور میخورن ؟؟؟!!! چرا مردم همیشه باید جور بی کفایتی مسئولین رو بکشن ؟؟؟!!! برنج کیلویی صد تومن شده ولی برای اونا اهمیت نداره چون این پول ها برای اونا چیزی نیست و شکم سیر از گرسنه خبر نداره همین که اونا بهترین زندگی رو دارن کافیه مردم رو ول معطل باید تو بدبختی دست و پا بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
چرا مردم حق ندارن برنج ایرانی بخورن ؟؟؟!!! باید برنج آشغال خارجی که نه طعم داره نه عطر داره سرطان زاست و برای سلامتی مضره به خورد مردم بدن خود مسئولین و زن و بچه هاشون هم از این برنج های خارجی بی کیفیت و به درد نخور میخورن ؟؟؟!!! چرا مردم همیشه باید جور بی کفایتی مسئولین رو بکشن ؟؟؟!!! برنج کیلویی صد تومن شده ولی برای اونا اهمیت نداره چون این پول ها برای اونا چیزی نیست و شکم سیر از گرسنه خبر نداره همین که اونا بهترین زندگی رو دارن کافیه مردم رو ول معطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
چرا دولت با گرانفروشان و احتکارکنندگان و دلالان برنج قاطعانه برخورد نمی کنه و جلوشون رو نمی گیره ؟؟؟!!! چرا اینقدر منفعل عمل میکنه ؟؟؟!!! این ها همه از بی کفایتی و بی تدبیری مسئولین هستش بهانه تراشی می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
آقای که میفرمایید کمبود کود وهزینه کارگر و...موجب افزایش قیمت برنج هست .یعنی شما نمیدونیو الان برنج دست کشاورز نیس که آین دلیل پذیرفته باشه.بلکه اونچه اکنون موجب افزایش سرسام آور برنجه دلاله .بدون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
آقای فارس
واسطه ها را میتونید گیرشان بندازید ولی نمیرید برای انجام کار
کلیپی برای گوشت در فضای مجازی است که باید وارداتی ان ۴۴ تومن برسه دست مردم ولی ۱۲۰ تومن دارن میدن
اینا کیاند میدونید کیآ هستند ولی نمیخواهید اونا را دستگیر کنید چون خیلیها از دم کلفتها دستشون تو کاره پس مسبب گرانی کیه بترسید از مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
خبرنگاران جوان، به نظر شما یک کارگر با ماهی ۴ میلیون حقوق، چقدر میتونه برنج بخره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
مگه چقدر گرون شده ؟شماها چطورفکر میکنید؟ببینید دلار هفت برابر مسکن ده برابر شده ماشین ذه برابر سکه ده برابر بورس سی برابر حالا این برنج بدبخت حق نداره ده برابر شه؟یه خانواده 4نفره چقدر بابت گرونی برنج هزینشون زیادتر شده؟نسبت به چیزای دیگه نمیتونید قیاس کنید؟؟؟اون موقع که اونا میرفتن بالا خوب بود الان بدشده؟
Singapore
ناشناس
۱۹:۵۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
دلار 5 ساله تو کانال 20 هزار تومنه و امسال هم دلار ثابت در کانال 20 هزار تومن مونده ولی برنج هاشمی ابتدای سال کیلویی 25 تومن بود الان شده 100 تومن

اگر منظورت سال 94 هست که دلار 3500 تومن بود و برنج ایرانی کیلویی 5000 تومن بود نرخ دلار نسبت به سال پایه 7 برابر شده ولی قیمت برنج نسبت به سال نود و چهار قیمتش 20 برابر شده، از این جنبه نگاه کنی هر کیلو برنج یک و نیم دلار قیمت داشت و الان هم نهایت باید با دلار 26 هزار تومنی بشه 40 هزار تومن نه 100 هزار تومن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
نهار آقای رئیسی برنجش کیلویی چنده؟
خبر داره؟
Germany
علی
۱۶:۵۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
علت گرانی برنج کاهش واردات برنج بدلیل حمایت از تولید داخل
همیشه چوب انحصارگری باید بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
مثل دولت قبل وقتی همه چیز گرونتر شده چند برابر همه چیز تحت کنترله یه مقدار به فکر پایین آوردن قیمت ها باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
باتوجه به نارضایتی کشاورزان از کاشت برنج وعدم توان مردم از خرید قیمت بالای برنج بهتر است کلا کشت برنج در ایران متوقف شود چون با واردات برنج ارزان تر بدست مردم میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چرا میگین برنج گران شده وقتی پراید 20 میلیونی شده 200 خوب برنج 15 تومنی هم باید کیلیویی صد پنجاه بشه . این قانونه که ارزش هر چیزی بالاخره به سطح ثابتش میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
من یکی راضیم همین فرمان برید جلو تشکر تشکر تشکر
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۱۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
وضع این چنین نتیجه فساد سازمان یافته سالیان درازی هست. چرا هیچ چیز روشن و شفاف دوست ندارید. چرا سیستم تولید و توزیع برنامه ریزی شده ندارید. چرا مدیران نالایق و کم توان در سر کار هستند و . . . همه این موارد نشانگر این هست که با این که انقلاب شده ولی سیستم فاسد همچنان در چرخه هست. همیشه از این آشفته بازر دور و بر همین مدیران بی کفایت و وزاریا نالایق ارتزاق می کنند. سیستم فاسد مدیر تعیین می کند. سیستم فاسد وزیر عزل و نصب می کند. سیستم فاسد به نرخ روز جریانات سیاسی را مدیریت می کند. گاهی اشغالل لانه جاسوسی را انقلابی و درست می داند و گاهی بر حسب شرایط آن را غیرقانونی می داند. گاهی آزادی بیان را علم میکند و گاهی خفقان را بهتر از هر چیز می داند. در پشت این جریانات این عده آسوده در حال چپاول هستند و به ریش من و شما می خندند....
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۴:۵۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چرا حکم احتکار را نمیکنن اعدام ؟؟؟! وقتی یه عده برای سودکلان کل کشور را درگیر بدبختی و ناتوانی درخرید مایحتاج اولیه زندگی میکنن حکمشون واقعا چیه؟؟! جریمه ؟؟! خب جریمه که میره تو جیب دولت ولی مردم پولشو دادن (گرون خریدن) و اصلا یه محتکر را جریمه هم کنن مگه جریمش چقدره ؟! انقدر سود برده و خودشو بسته که نصف دارائیهاشم بگیری والا ککش هم نمیگزه چون همش سود بوده ! ووقتی یه انبار مواد غذائی پیدا میکنن که احتکار شده و پلمپ میکنن و یه جریمه هم باید بده مگه فقط طرف همون یه انبار را داره و یا اولین انبارش بوده که لو رفته ؟! هم چندین انبار داره هم دهها بار همین انبار پر وخالی شده تا لو رفته . پس جریمه واقعا بازدارندس؟؟؟! حکم احتکار باید اعدام باشه و یه نظر سنجی از مردم بکنن میبینند همه راضین و هیچکس نمیگه نکنید!! البته اگه بخوان جلو گرونی و تورم وفساد و.. را بگیرن ! یه کارگر چه گناهی کرده که تابستون(خصوصا منطقه سردسیرما که 6 ماه یخبندونه) تابستون 2-3 ماه کارگری کرده وباید یک سال خرج کنه ! بااین گرونی خانوادش واقعا چی باید بخورن ؟! حتی سیب زمینی هم نمیتونه بخره و این انصافه؟! شرمنده خانوادش باشه و خانوادش تو عذاب ونداری واقعا حقشه؟؟! کو اون عدالتی که دائم ازش دم میزنیم؟؟؟! تازه میخوایم فرهنگمونم به کشورهای دیگه صادر کنیم !! آخه کجای دنیا اینهمه احتکار هست(موارد دیگه به کنار) ؟! احتکار احتکار احتکار .. خودرو یه طرف ، لوازم خانگی یه طرف و.. ! اما دیگه خوردوخوراک را که نمیشه گفت نخورید و منتظر معجزه باشید خدا از آسمون براتون میندازه پائین ، مسئولین چکارن واقعا ؟؟؟! اگه اینطوریه خب منم میتونم کشور را اداره کنم چون کارخاصی نیاز نیست بکنم!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
نوشهری ها
۱۴:۴۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
من نزدیک به ۴۵ ساله که متوجه شدم، برنج، گوشت، شوینده ها و سفید کننده ها، شکر، روغن، شیر ، پنیر، انواع میوه ها، انواع آجیل ها و ... همیشه گرون هست، ولی نزدیک به عیـــــــد، گرونتر میشه. قابل توجه بعضی از مسیولین که از کرهٔ مریخ اومدن و ساکن ایران نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
عدس لوبیا نخود رب گوجه گوجه پیازسیب زمینی وغیره چرا گران شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
ای کاش رئیس جمهور این همه قاطعیت در مورد آزادی سازی َسواحل داشتن با همون قاطعیت ظرف یک ماه همون قیمت ها را پایین می آوردند و بر کسانی که بر قیمت ها نظارت ندارند سخت گیری بیشتر می کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
یه مثال بزنم! من بابام کشاورز برنج در استان گیلان! سال 96 با پول کل محصولش میتونست یه پزو پارس بخره. حالا با پول کل محصول حتی اون ماشین به قیمت کارخونه رو هم نمی تونه بخره! کود و سم و ادوات کشاورزی قیمتا اگه دروغ نگم 8 برابر شده(ما یک دستگاه نشاء برنج سال 94 خریدم 9 میلیون، الان فقط واسه یه تعمییر ساده 8.5 میلیون دادیم)هزینه ها به شدت افزایش داشته . عملا حالا با پول کل کشاورزیمون فقط میتونیم زنده بمونیم(دیگه عروسی،خرید خونه، تعمییر خونه یا اضافه کردن داوات کشاورزی تعطیل)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
اینا سیاه بازیه مسئولینه . دارن ای دزد آی دزد میکنن . موز چرا کیلویی 40 تومنه ؟ سیب زمینی 15 . همه چیز ده برابر شده برنج هم باید بالای 150 بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
به نظر که حرفات راست نیست چون اوضاع تورمی تولید کننده و دلال سود سرشار میبره حالا اگه حرفات درست باشه پس اونی که با حقوق ثابت برنج رو از شما میخرید 8تومن الان باید بخره 70 تومن اون چیکار کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
اینی که میگی شامل همه کشاورزامیشه بازم خوبه محصول شماخریدارداره ومجبورنیستین دوربریزین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
تولید کننده در بخش کشاورزی سود نمیکنه چون هزینه ها به شدت افزایش پیدا کرده! و خرج بالای رو دستش واسه تولید میمونه! تازه کسی که حقوق ثابت میگیره خیالش از خسارت و اینکه محصول از بین نره راحته! اما کشاورز بدبخت فقط باید استرس بکشه! اون هزینه ها رو ازش کم کنی چیزی نمی مونه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
گفته شده در سمانه بازرگام گوشت توزیع شده. اما برای استان قم هیچ گوشت تنظیم بازاری در این سامانه موجود نیست


آخه چرا هیچ حرفی از مغولان درست نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چرا تو این مملکت یه محتکر مجازات نمیشه خدااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
با سلام : من خودم آشپز در سطح متوسط هستم . متاسفانه اکثر برنجهای بازار که به نام ایرانی ممتاز و فوق اعلا ارایه میشود : مخلوطی از برنج متوسط ایرانی و پاکستانی میباشد . لطفا مسئولین رسیدگی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
هفته ای ده هزار تومن برنج گرون میشه.
لعنت بر باعث و بانی اون
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۲:۵۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
برنج با کیفیت بهتر از برنج ایرانی وارد کنند تا آب و قیمت مشکلش حل بشه نه برنج بی کیفیت هندی و...و ارزان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
هیچ برنجی باکیفیت تر از برنج ایرانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
واقعا جای تاسف که یکی ساکن شماله باید میوه و برنج چند برابر بخر
Iran (Islamic Republic of)
برنجی
۱۲:۴۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
باسلام. برنجی که واردکردن به فروشگاه یاافرادی دادن که از درب دوم یامخفیانه به قیمت آزاد فروختن توی شهرما که برنج دولتی به کسی ندادن
Iran (Islamic Republic of)
Poria
۱۲:۲۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
یه خورده اون مدیر سواد نداره بعد هرچی که میشه ربطش میدن به واسطه گری دلال بازی
Estonia
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
سیستم حاکمیتی کشور دلالیه مردم مشتری رعیت و حاکمیت سر باند دلالیه چه مسکن چه خودرو چه غذا و دارو واقعا هم ایران و نابود کردین هم ضربه ای به دین کردم زدید که دیگر درست شدنی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چند روز از سابت بازرگام برنج سفارش دادم هرروز این پیام میاید
بازرگامی عزیز،ضمن عذرخواهی
با توجه به حجم بالای سفارشات،سفارش شمادر تاریخ 1400/11/29 بازه 09-23 ارسال مي شود.
از شکيبايي شما متشکريم
0212418
فقط تاریخ ارسال عوض میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
همین برنج تایلندی رو نا سال 99 خریدیم کیسه ای 50 هزار تومن امسال شده کیسه ای 125 هزار تومن حداقل به ما فقیر بیچاره ها رحم کنید و برنج تایلندی رو ارزان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
برنج افغانستانی ارزون کسی برا فروش نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
گوشت حذف
مرغ حذف
ماهی حذف
برنج حذف
ماکارونی هدف بعدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
قیمت ماکارونی هم گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
دولت برنج ایرانی رو گرون کرد که برنج پاکستانی وهندی رو که به ازای نفت وارد کرده گرون به مردم بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
مدیریت که سواد نداشته باشه همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
هیچ چبز ارزان نمیشه همش حرف مفت وقتی دلال و دلال بازی باشه و خود دولت باعث گرانی میشه هیچ امیدی نیست روز به روز به قیمتها افزوده میشه هیچ نظارتی هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
به قول مهران مدیری : مسئولین ،میشه بسههههههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
برنج هم داره از سفره مون میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
آن زمان که ویلاسازی در زمینهای مرغوب شمال اتفاق افتاده بود باید به فکر الان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
برنج تو فصل برداشت تو شمال ما خریدیم بهترین نوع برنج کیلویی بیست و نه هزار تومان بهترین نوع اما الان شده این قیمت
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۸:۵۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
سلام علیکم ،

فعلا تا برنج ارزان می شود ماهی را سامان دهید ،
خدا خودش به برکت عید نوروز خودش کار را درست می کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
دلالی وجود ندارد مگر دولت فقط وفقط باعث گرانی ها دولت است ولاغیر
Italy
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
همه چیز و همه کس مسئول بالارفتن قیمت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
قرارداد برنج امسال توسط قرارگاه خاتم الانبیا بسته شده بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
لعنت الله علی القوم الظالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
با دلالان وزالوصفتان برخور د کنید نترسید اگر دلالان از خودتان نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
لعنت بر گرانی و فقر تحمیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
اولا که خاک تو سر مدیر کل از ۴۳ تا ۷۷ تومن که میشه همون یه شهر و هزار نرخ
دوما این برنج هندیا ک پاکستانی ا که با دستگاه درست میشن کی این مردم را به فنا بدن خدا میدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
مگه قرار بود گران نشه
Germany
حامد
۰۳:۲۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
می‌ذارن اتفاق در کشور بیافته؛ بعد تازه به فکر چاره می‌افتن؛ بگذریم از اینکه منفعت برخی از افراد و مسئولین در این هست؛ و شاید عمدی در کار باشه؛ همچنین اینکه بعد از این اتفاقات، قیمت افزایش یافته افسار گسیخته نجومی، شاید کمی کاهش پیدا کنه؛ و در نهایت تثبیت، و عادی می‌شه.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه شمس
۱۰:۵۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
تمام گرونی ها دست دولته که برنج وارداتی رو گرون تر بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
صادرات برنج ۳۳هزار تومانی واسه کشور های مثل کانادا جلوشو بگیرن قیمت ها درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
کاهش قیمت برنج یعنی نابودی مزارع شمال ، یعنی از بین رفتن امنیت غذایی کشور، کاهش قیمت محصولات کشاورزی و لبنی نباید جبران کننده درآمد مردم باشه.به جای اینکار درامد مردم رو زیاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
یه کیسه برنج ۱۰ کیلویی تو سایت دیدم یک‌میلیون هشتصد
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۱:۴۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
هزارتا منت سر ملت میزارن که ارز 4200 برا کالا اساسی دادیم
اونوقت همین دولت ریسی 25 درصد برنج خارجی رو گرون کرد
گیر افتادیم دست یک مشت دروغگو
آخرین اخبار