تاجیکستان:

موج جدید قاچاق مواد مخدر از افغانستان آغاز شده است

دولت تاجیکستان اعلام کرده است که بی‌ثباتی در افغانستان به رونق قاچاق مواد مخدر دامن زده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - مقام‌های تاجیکستان گزارش داده اند میزان قاچاق مواد مخدر به گونه‌ تقریبی ۶۹ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است. در گزارش آمده که بی‌ثباتی در افغانستان معضل قاچاق مواد مخدر را بدتر می‌کند. حبیب‌الله واحد‌زاده، رئیس آژانس کنترل مواد مخدر تاجیکستان گزارش داده است كه ۴ تُن مواد مخدر را نیروهای انتظامی این كشور مصادره کرده است. با این حساب حجم هرویين و حشيش در این کشور دو برابر شده است.

واحدزاده با استناد به آخرین شواهد، خواستار کمک بین‌المللی جهت مبارزه با آنچه که به گفته‌ او موج جدیدی از قاچاق مواد مخدر ناشی از تحولات افغانستان است، شده‌است.

او‌ افزود: «با تغییر وضعیت افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، ما باید مرزهای خود را از هر نظر تقویت کنیم، نه تنها در برابر قاچاق مواد مخدر، بلکه در برابر سلاح و سایر مواد ممنوعه.»

واحدزاده به نقل از دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) گفت محصولات تریاک در سال گذشته به وسعت ۱۷۷۰۰ هکتار در افغانستان کشت شده بود که نشان دهنده‌ کاهش کشت تریاک نسبت به سال ۲۰۲۱ بود. اما متخصصان در سازمان ملل گفته‌اند که با توجه به افزایش مواد مخدر در هر هکتار رقم متعادل همان سال است.

بر اساس گزارش سازمان ملل تولید تریاک در سال ۲۰۲۱، در افغانستان ۶۸۰۰ تُن یا ۸ درصد بیش‌تر از سال ۲۰۲۰ بود؛ به این معنی که تولید موادثث مخدر برای پنجمین سال متوالی بی‌سابقه بوده و از ۶۰۰۰ تُن فراتر رفته است.

بر اساس همین گزارشِ دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل افزایش قیمت تریاک از اگست ۲۰۲۱ و فروپاشی اقتصادی، انگیزه‌های کشت این محصول را در افغانستان افزایش داده است.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.