وضعیت قرمز گیلان در دومین سالگرد آغاز شیوع ویروس کرونا

۲ سال از شیوع ویروس کرونا در گیلان می‌گذرد و وضعیت این استان، قرمز و در شرایط حاد کرونایی است.

باشگاه خبرنگاران جوان رشت - ۲ سال از آغاز بحران کرونا در کشور و انتشار خبر جان باختن ۲ گیلانی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ گذشت و ما همچنان گرفتار این ویروس منحوس هستیم.

ویروس کرونا با فراز و فرود‌های متوالی، هنوز یکه تاز میدان است و هر بار با سویه‌های جدید بروزرسانی می‌شود، شیوع این بیماری ویروسی از اواخر دی ماه امسال با افزایش آمار مبتلایان به سویه جدید اُمیکرون وارد پیک ششم شد.

مسئولان و کارشناسان بهداشتی عواملی از جمله تغییر فصل، عادی انگاری‌ها، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، تعدد مسافرت‌ها، بازگشایی حضوری مدارس و برگزاری اجتماعات را در بازگشت به روز‌های بحرانی کرونا دخیل ‌می‌دانند.

بازگشت وضعیت قرمز کرونایی به گیلان

طبق آخرین نقشه رنگ بندی کرونایی کشور که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در روز جمعه ۲۹ بهمن ماه منتشر کرد؛ ۱۶ شهرستان گیلان در وضعیت قرمز قرار دارد.

در این گزارش؛ وضعیت کرونایی شهرستان رضوانشهر نارنجی اعلام شد.


بیشتر بخوانید


بستری ۷۰۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های گیلان

فردین مهرابیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز گفت: با شناسایی و بستری ۱۷۱ بیمار جدید در شبانه روز گذشته، تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی گیلان به ۷۰۱ نفر رسید.

بازگشت وضعیت قرمز کرونایی به گیلان

به گفته او حال ۱۲۹ نفر از این بیماران وخیم گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: سرعت انتشار امیکرون ۵ برابر بیشتر از سایر سویه ها است و این امر بر اهمیت رعایت بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا می‌افزاید.

دوری از حضور در تجمعات مانند پاساژها، بازار‌ها و مهمانی‌ها و استفاده از ۲ ماسک در اماکن شلوغ برای کنترل شیوع سویه امیکرون توصیه شده است.


بیشتر بخوانید


۷۰ درصد مردم گیلان ماسک می‌زنند

در حال حاضر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون از راه‌های غلبه بر پیک ششم با همه‌گیری امیکرون اعلام شده است.

میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز بر اساس شاخص هایی چون ماسک زدن، شست‌وشو یا ضدعفونی مداوم دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب سنجیده می‌شود.

۷۰ درصد مردم گیلان ماسک می‌زنند

بر اساس تحقیقات میدانی در ماه بهمن ۱۴۰۰ مشخص شد؛ ۷۰ درصد گیلانی‌ها در اماکن عمومی ماسک می‌زنند.

همچنین در این تحقیق مشخص شد که ۷۴ درصد گیلانی‌ها در اماکن عمومی فاصله گذاری فیزیکی را رعایت می‌کنند و ۷۹ درصد اماکن، مغازه‌ها و فروشگا‌ه‌های استان گیلان تهویه مناسب دارند.

با توجه به سرایت‌پذیری بالای اومیکرون، رعایت بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک اهمیت خواهد داشت.


بیشتر بخوانید


واکسیناسیون از ابتلای شدید به کرونا جلوگیری می‌کند

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ ۹۵ درصد مردم این استان نوبت اول، ۹۰ درصد نوبت دوم و فقط ۴۰ درصد نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این مورد گفت: با پوشش بالای واکسیناسیون در سطح استان نباید این تصور ایجاد شود که درصد ابتلا به امیکرون پایین خواهد بود.

به گفته او ایمنی بیشتر جامعه با تداوم واکسیناسیون علیه کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی محقق می‌شود.

آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

دریافت نوبت‌های کامل واکسیناسیون، لزوما مانع از ابتلا به این بیماری نمی‌شود بلکه از ابتلای شدید و کشنده افراد پیشگیری می‌کند، بنابراین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کنار دریافت واکسن، راه پیشگیری از شیوع گسترده امیکرون خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ابراز امیدواری کرد با رعایت هر چه بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی خیز ششم کرونا در کشور و استان کوتاه‌تر و کم خطرتر از قبل به پایان برسد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.