طرح تولید محصولات کشاورزی سلامت محور در قم اجرایی شد

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طرح تولید محصولات کشاورزی سلامت محور به منظور افزایش کیفیت مواد غذایی مورد استفاده مردم با مشارکت زنان روستایی در استان قم اجرایی شده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم - کاظم شکوریان فرد گفت: بحث تولید محصول سالم و سلامت محور از جمله موضوع‌هایی است که با مشارکت زنان روستایی استان دنبال می‌شود، در این طرح به دنبال آن هستیم که محصولات کشاورزی بدون استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی و به صورت محصول سالم و با بالاترین استاندارد‌های تعیین شده تولید شود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: به منظور تشویق افراد فعال دراین زمینه و توسعه کسب و کار ایشان، در چند محصول استاندارد تشویقی برای بانوان روستایی استان که در این زمینه فعالیت دارند گرفته شده‌است تا آنان بتوانند از این طریق موقعیت بهتری برای حضور در بازار و فروش محصول خود داشته باشند.

شکوریان فرد دربخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین زنان روستایی علاقه‌مند به فعالیت در عرصه‌های کشاورزی را درهر روستایی با توجه به ظرفیت‌های آن منطقه برای راه‌اندازی کسب و کار‌ها آموزش می‌دهیم مانند آموزش پرورش قارچ که دوره‌های متعددی را برای آن گذاشتیم، پرورش زنبور عسل، عرقیات سنتی، کشت گیاهان دارویی و سایر موارد که دوره‌های آن به صورت مستمر در روستا‌ها برگزار می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بحث دیگر موضوع کسب وکار است که در آن طی هشت مرحله زنان روستایی را آموزش می‌دهیم که اگر بخواهند کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنند باید چه کار‌هایی را انجام دهند این آموزش‌های مهارتی با حضور اساتید برجسته کشوری صورت می‌گیرد.

شکوریان فرد در ادامه به ایجاد صندوق‌های اعتبار خرد زنان روستایی در قم اشاره کرد و گفت: این صندوق‌ها به دو منظور کلی ایجاد می‌شود، نخست به منظور ارتقا سطح فعالیت‌های اجتماعی زنان روستایی و سپس در راستای تقویت توانمندی‌های آنان در زمینه انجام فعالیت‌های اقتصادی و کسب درآمد پایدار که هر دو این حوزه‌ها به پیشرفت هرچه بیشتر روستا‌های استان می‌انجامد.

درحال حاضر ۲۷ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی با ۲۰ میلیارد ریال سرمایه و عضویت ۹۰۰ نفر در قم فعال است، بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای می‌باشد.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.