در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سلیقه‌ای عمل کردن مدیران به ادبیات کودک و نوجوان لطمه می‌زند

کمال شفیعی معتقد است که عمل سلیقه‌ای مدیران همه برنامه ریزی‌ها را در ادبیات کودک و نوجوان خراب می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - کمال شفیعی گفت: در  دو سالی که با شیوع کرونا در کشور مواجه هستیم، علی رغم  ضعیت بدی که در صنعت نشر وجود دارد، کتاب‌های خوبی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شده است.

به گفته او ناشران کودک و نوجوان امسال کتاب‌های خوبی منتشر کردند. برای مثال انتشارات گویا ۳۰ مجموعه شعر کودک و نوجوان چاپ کرد که اکثرشان آثار خوبی بودند اما سلیقه داوران جشنواره بین المللی شعر فجر ایجاب می‌کند که تنها گونه خاصی از شعر را انتخاب کنند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که متولی اصلی ادبیات کودک و نوجوان است با اعمال سلیقه خاصی که در مدیریت قبلی کانون وجود داشت، کتاب‌هایی که سه تا چهار بار در شورای انتشاراتی اش تایید شده بودند، رد می‌کرد. این مسئله ظلم بزرگی بود که در دوره پیش به آثار خوب شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان شد. اینها گفته شفیعی است.

بنا به اظهارات او،  همین سلیقه‌ای عمل کردن مدیران است که همه چیز را در زمینه ادبیات کودک و نوجوان خراب می‌کند. ناشران خصوصی هم به دلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا و وضعیت نشر، کتاب منتشر نکردند. وضعیت امروز ما تلفیقی از این دو مسئله است. بعد‌ها مشخص می‌شود رفتار مدیرانی که باعث بهم ریختن کودک و نوجوان در این سال‌ها شد تا چه میزان بر افت انتشار کتاب‌های خوب تاثیر می گذارد.

شفیعی می گوید: الان چهار تا پنج سال طول می‌کشد که کتابی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شود. تغییر هرساله زبان کودک و نوجوان، هم ارزش مجموعه شعر  را کاهش می دهد  و هم باعث می شود که کتاب لطمه بخورد. از طرفی شاعران کودک و نوجوان هم دلسرد می شوند.

وی ادامه داد:  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یک دوره‌ای با تمام امکاناتی که در اختیار داشت به بیراهه رفت، کار‌هایی انجام داد که به ضرر ادبیات کودک و نوجوان تمام شد. اما  ادبیات کودک و نوجوان از آثار خوب نیست. مسئله دیگر این است که باید جشنواره کودک و نوجوان فجر جدا برگزار شود، همانطور که جشنواره فیلم حقیقت جدای از جشنواره فیلم فجر برگزارمی شود. از سوی دیگر شعر خردسال در جشنواره شعر فجر جایگاهی ندارد، چگونه شعر کودک و نوجوان را با یکدیگر مقایسه  بعد دو اثر را با عنوان برگزیده مشترک معرفی می‌کنند. قطعا ساختار غلطی در این جشنواره وجود دارد که باید اصلاح شود.

بنا به توصیه این شاعر، ادبیات کودک و نوجوان در هر نوع  از جمله خردسال، کودک و نوجوان باید به صورت جداگانه بررسی شود. همانطور که شعر کلاسیک و سپید جداگانه بررسی می‌شوند. هرکدام از انواع شعر خردسال، کودک و نوجوان تراز جداگانه‌ای دارند و این مسئله به ادبیات کودک و نوجوان لطمه می‌زند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار