اجرای طرح آهن یاری و مکمل یاری در مدارس روستایی قزوین

سرپرست معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین از اجرای طرح آهن یاری و مکمل یاری ویتامین D در مدارس روستایی استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین - صالح یاوری گفت: حفظ سلامت دانش آموزان در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش قرار دارد و با توجه به حضوری بودن مدارس روستایی و عشایری با جمعیت کمتر از ۱۵ نفر، طرح آهن یاری و مکمل یاری هم اکنون در این مدارس در حال اجرا است.

اجرای طرح مکمل یاری آهن هر ساله در تمام مدارس متوسطه اول و دوم دخترانه و مکمل یاری ویتامین D در تمام مدارس متوسطه اول و دوم پسرانه و دخترانه انجام می‌شود.

یاوری با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود آهن در سلامت دختران، تصریح کرد: کم‌خونی ناشی از فقر آهن موجب کاهش قدرت یادگیری، تضعیف سیستم ایمنی بدن، احساس ضعف و خستگی مزمن، کاهش قدرت ذهنی و تحریک‌پذیری می‌شود.

این مسوول اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح در مدارس متوسطه اوّل و دوم دخترانه، آموزش تغذیه مناسب، ارتقای آگاهی و عملکرد دختران جوان در زمینه تغذیه صحیح و نقش آن در سلامت دختران و خانواده‌های آنان و کاهش کم‌خونی است.

با توجه به شیوع کمبود ویتامین D و محدود بودن منابع غذایی این ویتامین، طرح سراسری مکمل یاری "ویتامین D " نیز جهت تامین نیاز گروه سنی جوانان و نوجوانان در کلیه مدارس استان همراه با طرح آهن یاری با حضوری شدن کلاس‌های درس اجرا خواهد شد.

هم اکنون مکمل‌های قرص آهن و ویتامین دی با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تهیه و در مناطق روستایی و عشایری استان در حال توزیع است و در مدارس شهری نیز بعداز اعمال محدودیت‌ها و با برنامه زمانبندی مناسب بسته‌های مکملی دانش آموزان به خانواده‌های آنان تحویل داده می‌شود.

 بر اساس این شیوه نامه تعداد ۱۶ قرص آهن برای ۱۶ هفته و ویتامین مگادز ۵۰ هزار واحدی به صورت ماهانه یک عدد برای مصرف توزیع می‌شود.

استان قزوین دارای ۸۵ هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار