رفع مشکل تامین آب پایدار پتروشیمی گچساران در آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۷ میلیون متر مکعب آب در سال ۹۶ از سد کوثر به طرح تامین آب پتروشیمی و پلیمر گچساران تخصیص داده شد.

رسول فرهادی گفت: برای تامین آب پتروشیمی خلیج فارس از سد کوثر هماهنگی های لازم تاکنون انجام شده و در سال ۹۹ نیز تخصیص آب این طرح از طریق سد کوثر پیش بینی شده بود.

او می گوید: بخش عمده‌ای از عملیات خاکی و لوله گذاری مسیر  این طرح از سوی شرکت پتروشیمی خلیج فارس و آب منطقه ای تاکنون انجام شده است.

فرهادی با بیان اینکه این اقدام بصورت مشترک از سوی شرکت آب منطقه‌ای و پتروشیمی انجام گرفته،گفت: در طرح خط انتقال آب از سد کوثر به شرکت پتروشیمی و طرح آبیاری دشت مور همزمان به صورت مشترک از یک خط لوله انجام خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نشستی برای نهایی شدن این اقدام در هفته آینده برگزار می شود و  باید این طرح در اسرع وقت بهره برداری و مصوبات این نشست نیز اجرایی شود.

او گفت: خطوط لوله تامین آب اراضی کشاورزی دشت مور و پتروشیمی گچساران به صورت همزمان در حال انجام است و در صورت رعایت فنی و ضوابط  تا پایان امسال شاهد اجرای این طرح مهم اقتصادی خواهیم بود.

فرهادی می گوید: بر اساس تخصیص ابلاغ شده از طرف وزارت نیرو بیش از ۱۷ میلیون مترمکعب آب برای تامین آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، چرام، لنده و بیش از هشت میلیون متر مکعب آب برای شهرهای بهمئی، لیکک و روستاهای مسیر این طرح  از سد کوثر  پیش بینی شده است.

به گفته مدیرعامل آب منطقه ای استان، سد کوثر آب آشامیدنی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند. 

فرهادی گفت: سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بر روی رودخانه خیرآباد احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده، که نقش مهمی در رونق کشاورزی این استان دارد.

۸۶ درصد از ظرفیت سد کوثر گچساران پُر است

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران  در این نشست گفت: ۸۶درصد از گنجایش مخزن ۵۴۷ متر مکعبی سد کوثر هم اکنون پر است.

اکبر خدری می گوید: میزان ذخیره آب سدکوثر در گچساران اینک ۴۶۹میلیون متر مکعب است.

او با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد بیش از ۶۱۹ متر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: تسریع در تکمیل طرح های اقتصادی استان به ویژه در زمینه پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است.

سید احسان عسکری گفت: کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت های بسیاری در بخش های مختلف به ویژه حوزه نفت، گاز و انرژی است.

به گفته عاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، موانع پیش روی پتروشیمی گچساران رفع شد و روند ساخت پتروشیمی گچساران به عنوان یکی از طرح های مهم صنعت پتروشیمی رضایت بخش است.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.