ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به استان خبر داد.

آقای احمدی گفت: آغاز فصل کوچ عشایر به چهارمحال و بختیاری از اواسط اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ است و کوچ زودتر از موعد مقرر ممنوع است.

زمان آغاز کوچ عشایر ۲۵ اردیبهشت ماه سال آینده در نظر گرفته شده است که با توجه به شرایط جوی و با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان تصمیم‌گیری در خصوص زمان دقیق کوچ انجام می‌شود.

زمان کوچ عشایر به استان بین پنج تا ۱۵ روز قابل تغییر است و پس از ارزیابی نهایی و تثبیت زمان قطعی کوچ، زمان کوچ عشایر به استان از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی و ارسال پیام کوتاه به عشایر و دامداران در استان خوزستان و سایر مناطق عشایرنشین اطلاع‌رسانی خواهد شد.


بیشتر بخوانید


برای تامین آب و نهاده دامی و علوفه مورد نیاز عشایر برای دام خود، باید هماهنگی از سوی امور عشایر استان انجام شود تا از کوچ زودهنگام عشایر به استان جلوگیری گردد.

حضور زودهنگام عشایر و دامداران در استان و چرای زودهنگام دام در مراتع، باعث آسیب دیدن و تخریب مراتع و عرصه‌های ملی می‌شود که به دلیل شرایط کم آبی و خشسکالی باید تدابیر لازم در خصوص تامین علوفه و کمک به وضعیت دامداران و عشایر کوچ‌رو انجام شود.

آسیب وارد کردن به حوزه منابع طبیعی و بهره‌برداری ناصحیح از آن و تخریب این عرصه‌ها، آثار مستقیم و غیرمستقیم بر حوزه مدیریت آب دارد و این امر می‌طلبد که از تنش‌های زیست محیطی و منابع طبیعی غافل نشویم.

سوداگری افراد سودجو در مراتع و جنگل‌ها، کوچ زودهنگام، چرای دام مازاد بر مراتع و رعایت نکردن زمان چرای دام، مهمترین مشکلات حوزه منابع طبیعی است و در راستای حفظ منابع طبیعی و حمایت از دامداران زمان و تقویم کوچ باید اطلاع رسانی شود.

آقای ملک محمدی مدیرکل امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به رعایت زمان کوچ عشایر، گفت: با متخلفان در حوزه کوچ و عشایری که زودتر از زمان کوچ اقدام به کوچ و چرای دام در مراتع داشته باشند، برخورد قانونی می‌شود.

درصورتی که عشایر زودتر از موعد و بدون رعایت تقویم کوچ، اقدام به کوچ کنند، با اقدامات سلبی همکاران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و مقامات انتظامی و نظامی مواجه و در صورتیکه تخلفات آن‌ها ادامه دار باشد، پرونده چرای متخلفان باطل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار