رئیس جمهور دستور اجرای فنی توافق ۲۵ ساله ایران و چین را صادر کرده است

وزیر امور خارجه به بیان توضیحاتی درباره صدور دستور رئیس جمهور برای اجرای فنی توافق برنامه ۲۵ ساله ایران و چین پرداخت.

 

آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و وانگ ای، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تماسی تلفنی طرفین در خصوص مناسبات دو جانبه، روند مذاکرات وین و برخی از تحولات بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.

آقای امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت، رئیس جمهور ایران دستورات مقتضی را درخصوص مذاکرات فنی مربوط به اجرای برنامه جامع ۲۵ ساله صادر کرده و تاکید کرد اکنون ضرورت دارد با جدیت و سرعت در راستای اجرایی شدن برنامه همکاری‌های جامع اقدام شود.

۷ فروردین ماه سال‌جاری بود که قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین امضا شد. شروع عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ ساله ایران و چین خبری بود که روز جمعه ۲۶ دی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های عالی رتبه چین در پکن به‌صورت رسمی اعلام کرد.

با این اتفاق می‌توان امیدوار به گشایش‌های اقتصادی و بی‌اثر کردن کامل تحریم‌ها بود. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم روز گذشته در این باره گفته که تفاهمنامه ۲۵ ساله ایران و چین باید در هر کدام از بخش‌ها به قراردادهای مشخصی برسد که در ماه‌های اخیر وزارتخانه‌های مختلف درگیر آن بودند و اکنون در حال نهایی‌شدن است.

وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه چین با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات وین، بر اهمیت برخی مسائل باقیمانده و ضرورت حفظ منافع ملی کشورمان، از جمله در زمینه اقتصادی تاکید کرد و گفت: تهران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده است و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد.

وزیر امور خارجه چین هم بر حفظ روند رو به جلو و تعامل طرف‌های مذاکره در وین تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در وین به توافق دست یابیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
چینیا میخوان تو مملکت سرمایه گذاری کنن ؟؟؟
آخرین اخبار