ناسا یک نمونه ۵۰ ساله از ماه را رونمایی می‌ کند

ناسا قصد دارد نمونه‌ای از ماه را که در ۵۰ سال پیش جمع آوری شده باز و رونمایی کند.

ناسا به زودی یک کپسول زمانی بسیار ویژه که متعلق به آخرین نمونه‌های باز نشده ماموریت آپولو در ۵۰ سال پیش است را باز می‌کند. این نمونه به درک برخی از شرایطی که فضانوردان می‌توانند در هنگام بازگشت از ماه انتظار داشته باشند کمک می‌کند.

به گزارش سایت digitaltrends؛ این نمونه توسط تیم بخش علوم تحقیقات و اکتشافات نجومی (ARES) در مرکز فضایی جانسون ناسا باز خواهد شد. نمونه مذکور از ماموریت آپولو ۱۷ است که در سال ۱۹۷۲ پرتاب شد. این نمونه شامل سنگ و خاک از سطح ماه بوده که از یک رسوب لغزش در دره Taurus-Littrow جمع آوری شده است.

براساس گزارش‌ها، در نمونه یک بخش آب بندی نشده نیز وجود داشت که در سال ۲۰۱۹ باز شد. نکته هیجان انگیز این است که هنگام جمع آوری نمونه، دما بسیار پایین بود. ممکن است مواردی مانند یخ آب یا دی اکسید کربن در داخل محبوس شده باشد که منبع ارزشمندی از اطلاعات در مورد نحوه جمع آوری نمونه‌های مشابه در ماموریت‌های آینده خواهد بود.

 نمونه 50 ساله ماه

توماس زوربوخن، معاون اداره ماموریت علمی ناسا گفت: "درک تاریخچه زمین شناسی و تکامل نمونه‌های ماه در سایت‌های فرود آپولو به ما کمک می‌کند تا برای انواع نمونه‌هایی که ممکن است در طول آرتمیس با آن‌ها روبه‌رو باشیم، آماده شویم. این یک فرصت یادگیری هیجان انگیز برای درک ابزار‌های مورد نیاز برای جمع آوری و انتقال این نمونه‌ها، برای تجزیه و تحلیل آن‌ها، و برای ذخیره آن‌ها روی زمین برای نسل‌های آینده دانشمندان است".

آینده نگری زیادی لازم بود تا چنین نمونه‌ای بکر و باز نشده در طول چنین دوره طولانی باقی بماند. لوری گلیز، مدیر بخش علوم سیاره‌ای در مقر ناسا، گفت: "آژانس می‌دانست که علم و فناوری تکامل می‌یابد و به دانشمندان اجازه می‌دهد تا مواد را به روش‌های جدیدی برای پاسخگویی به سؤالات جدید در آینده مطالعه کنند."


بیشتر بخوانید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
فکر کردم قراره عکس هایی از پنجاه سال پیش تا الانِ ماه رو نشون بدید و ببینیم ماه چه فرقی با پنجاه سال پیش کرده!

البته این مطلب تون هم جالب بود و دم اون دانشمندان گرم که این قدر آینده نگر بوده اند.
آخرین اخبار