افتتاح ۱۱۵ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در هفته منابع طبیعی

۱۱۵ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری با بیش از ۱۱ میلیارد تومان اعتبار در استان چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری شد.

همزمان با هفته منابع طبیعی، ۱۱۵ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری با حضور وزیر جهادکشاورزی به صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

آقای احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای این تعداد طرح بیش از ۱۱ میلیارد تومان در مناطق مختلف استان هزینه شده است و این سازه‌ها با مصالح بومی منطقه احداث شد تا کمترین تاثیرگذاری و مخاطره بر محیط زیست را داشته باشد.

هم‌اکنون بیش از ۸۵ درصد مساحت استان را منابع طبیعی و جنگل تشکیل می‌دهد که حفاظت، حراست و نگهداری این عرصه‌ها نیازمند مشارکت مردمی و همه دستگاه‌های متولی است.


بیشتر بخوانید


عوامل متعدد از جمله شیب زیاد، ذوب شدن سریع برف، تغییر اقلیم، تراکم زیاد دام و نبود توازن بین ظرفیت دام و تعداد دام مازاد در مراتع، استفاده بی‌رویه از مراتع و جنگل‌ها، برای مصرف سوخت و چرای دام باعث تخریب حوضه آبخیز در سطح استان شده است.

هم‌اکنون متوسط فرسایش خاک در استان ۱۷.۶ تن در هکتار و رسوب ۷.۷ تن در هکتار است که ۱۲.۶ میلیارد تن رسوب سالانه وارد مخازن سد‌های استان می‌شود و اجرای اقدمات آبخیزداری، زمینه کاهش این میزان فرسایش را فراهم کرده و سالانه در هر هکتار یک‌هزار مترمکعب تغذیه آبخوان انجام می‌شود و سه تا ۱۰ تن در هکتار کنترل فرسایش خاک و سه تا پنج تن در هکتار کنترل رسوب صورت می‌گیرد.

اجرای طرح‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک، رسوب و تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی را انجام می‌دهد و تاکنون سه هزار و ۳۰۰ سازه آبخیزداری در استان احداث شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار