محرابیان:

زمستان امسال خاموشی نداشتیم

وزیر نیرو گفت: زمستانی که پشت سر گذاشته شد بعد از چند سال پی در پی اولین زمستانی بود که خاموشی نداشتیم و با همکاری در دستگاه‌ها به ویژه نفت این شرایط را پشت سر گذاشتیم.

آقای علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در حاشیه بازدید خود از سامانه ۱۲۱ و دیسپچینگ توزیع شبکه برق تهران و فعالیت‌های کارکنان این مجموعه به سوالات زیر پاسخ داد: 

سوال: وزارت نیرو برای تابستان سال آینده برنامه ریزی دارد؟

محرابیان: در پیک تابستان ۱۴۰۰ از زمانی که دولت آغاز به کار کرد با خاموشی های گسترده ای طرف بودیم که علت اساسی ان عدم سرمایه گذاری در زیرساخت های برق و فاصله جدی بین تقاضای مصرف و تولید برق در کشور بود. برنامه های وزارت نیرو در دومحور خلاصه می شود: ۱. توسعه ی ظرفیت های تولید کشور که برای سال ۱۴۰۱ برمامه داریم حداقل ۶ هزار مگاوات به ظرفیت های تولید کشور افزوده شود که یک رکورد تاریخی است. بخشی از نیروگاهی که قرار است این میزان را تولید کنند به مدار آمده اند و صبح امروز طرح توسعه نیروگاه چابهار با شبکه سنکرون شد.

به مرور تا تابستان به مدار خواهند آمد. محور دوم در رابطه با استفاده از ظرفیت های موجود در صنعت برق برای مدیریت تقاضا است. یکی از ابزاری های مهم در اسن زمینه، نصب کنترهای هومشند است که مصارف صنعتی، کشاورزی، ادارات و مصارف خانگی را کنترل پذیر کنیم. در مصارف خانگی قرار براین است که مشترکان پر مصرف این کنترهای پرمصرف را نصب کنند. برای کاهش مشکلات ناشی از برق تابستان ۱۰۰ برنامه عملیاتی در دستور کار قرار دارد.

سوال: واردات برق در تابستان به چه صورت خواهد بود؟

محرابیان: شبکه ما به گونه ای است که با همه شبکه های کشورهای همسایه سنکرون شده. در تلاشیم با کشورهایی مثل قطر، روسیه و برخی در از کشورها سنکرون و مبادلات را انجام دهیم. در مجموع امسال عمدتا تراز صادراتی ما نسبت به این کشورها بیشتر است. اخیرا جلسه ای با وزیر انرژی روسیه و آذربایجان گذاشته شد و آمادگی های لازم برای سنکرون شبکه برق با کشور روسیه در حداقل زمان در حال انجام است.

سوال:کنتورهای هوشمند هم طبق قانون بودجه ۱۴۰۰ باید امکان اقساطی باشه اما چرا گفتید از مهر سال آینده برای برق؟

محرابیان: طراحی کردیم بخش قابل توجهی از مشترکان که میزان مصرف خود را مدیریت می کنند و در تابستان که امکان مدیریت بیشتری برای آن ها ایجاد می شود، پرداخت تعرفه همراه با پرداخت اقساط نباشد. به همین دلیل پیش بینی شد تا اقساط از مهر پرداخت شود به این شیوه که اگر امکان تامین آن وجود داشته باشد توسط مردم پرداخت شود. فعلا با توجه به ظرفیت های پیش بینی شده مشترکان پرمصرف در اولویت قرار دارند که مزیت های خوبی را دارد یعنی یک ابزار مدیریت برای خود مشترک است. 

میزان مصرف به طور دائم به مشترکان اطلاع رسانی خواهد شد تا مصرف خود را کنترل کنند و در انتهای ماه یا دوره با یک قبض سنگین مواجه مشوند. اغلب مشترکان براساس الگو مصرف می کنند و طبق مصوبه ای که اخیرا داشتیم نرخ تعرفه آن ها هیچگونه افزایشی پیدا نمی کند.

در ایام تابستان برای مشترکانی که کم مصرف هستند، تشویق می شوند و در برخی از روزها دو برابر قیمت خرید تضمینی برق، تشویق خواهند شد. بسیاری از مشترکانی که صرفه جویی می کنند نه تنها وجهی بابت مصرف برق خود نمی دهند بلکه طلبکار می شوند.

برچسب ها: وزیر نیرو ، مصرف برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار