مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با تغییر نکردن ساعت رسمی کشور

دفتر مطالعات پژوهش های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس، طی گزارشی با نسخ (لغو) قانون تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرد.

در این گزارش آمده که صرفه‌جویی در مصرف انرژی اصلی‌ترین انگیزه برای اجرای طرح تغییر ساعت در کشور‌ها بوده است. اما در سال‌های اخیر، آثار سوء تغییر ساعت بر سلامتی افراد جامعه در برخی از کشور‌های اروپایی موجب شده تداوم اجرای این طرح با تردید مواجه شود.

مرداد ۱۳۸۶ بود که با توجه به بررسی‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و موضوع صرفه‌جویی انرژی، قانون تغییر ساعت رسمی کشور تصویب شد. یازده سال بعد در برخی کشور‌های اتحادیه اروپا موضوع آثار منفی آن بر ساعات فیزیولوژیک در اروپا و آمریکا رسانه‌ای شد و همین موضوع باعث به وجود آمدن بحث‌هایی پیرامون تغییر یا عدم تغییر ساعت رسمی کشور شد.

در حال حاضر، یک چهارم از کشور‌های دنیا که در نیمکره شمالی زمین واقع هستند به تغییر ساعت مبادرت می‌ورزند. 

اما کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در این گزارش گفته‌اند «آسیب مترتب ناشی از تغییر ساعت در ایران به گستره‌ای که در کشور‌های اروپایی مطرح است، نباشد. ازسوی‌دیگر، اجرای طرح تغییر ساعت نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی برق دارد. تغییر ساعت رسمی کشور در صرفه‌جویی مصرف انرژی برق کشور مؤثر است و این تأثیر بین ۳-۱ درصد متغیر است. در کاهش پیک مصرف برق کشور نیز این تأثیر بین ۵/۱-۱ درصد پیش‌بینی شده است.»

در جمع بندی این گزارش آمده است که به‌دلیل توجیه‌پذیری و مستند بودن نتایج پژوهش‌های مطالعه آثار تغییر ساعت رسمی کشور،   اهمیت جایگاه صرفه‌جویی انرژی و تنظیم فعالیت‌های اجتماعی با توجه به اوقات شرعی، پیشنهاد می‌شود که این قانون کمافی‌السابق در کشور اجرا شود و بنابراین تصویب طرح پیشنهاد نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
مرکز پژوهش مجلس بره در مورد سوء استفاده از بیت المال پژوهش کنه .این تغییر ساعت روی روان من که ریده.
-
حسنی
۰۷:۵۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
ما که نفهمیدیم چه فوایدی داره هر چی هست ضرره و خستگی و کلافگی و افزایش استرس - اینا دیگه چجور برداشتی دارن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
سلام فقط مصرف انرژی نیست وقتی هواتاریک شودچراغها روشن می شود چه ساعت عقب کشیده شودویاجلو وتورابه خدا ساعتها تغییرنکندخیلی سخت می شود وهمه زندگی مابه هم می خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اگر مجلس تصویب کند گناه قضاء شدن نماز صبح همه مردم ایران گردن شما نمایندگان مجلس باشد من در صورت قضاء شدن نماز صبحم قطعا در پیشگاه الهی از شما نمایندگان مجلس دادخواهی خواهم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اگر تصویب نشه سال های آینده بخشی ماه رمضان میفته قبل سال بخشی بعد سال اونجور که دیگه بدتره!
Iran (Islamic Republic of)
خصالحی
۰۱:۵۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
ای بابا ماروساده گیراوردن صرفه جویی درمصرف برق برای صادر کردن برق ودریافت دلاربیشتر برای خودشون است بابا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۴۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اقلا بعد از ماه مبارک رمضان اجرا بشه .... زمان بین افطار و سحر خیییییلی کمه و از طرفی تاثیر روانی یکساعت دیر افطار کردن هم کم نیست مخصوصا برای روزه اولی ها و جوانترها
لطفا به خواست مردم اهمیت بدهید و مطمئن باشید این خواست خیلی ها می باشد
لطفا پیگیری نمایید.ممنون از سایت خوبتون
France
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام اگر ساعات جلو کشیده نشود بهتره فرقی نمی کند چونکه به جای استفاده از برق از روشنایی روز استفاده می شود، جلسات ادارات سروقت تمام می شود، ادارات را یک ساعت زود تر تعطیل کنید کارخانه ها هم صبح ززود کار کنند به جای شیفت شب کسی هم کم نمی آری و زمان شرعی با زمان کار تداخل نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۳۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
مردم اصن برای اینا مهم نیستن.انرژی مهم تر از سلامتیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
مردم سحر خیز خوش فکر تر و خوش تر و مصصم تر

ولی مردم خواب آلود بد اخلاق و تنبل و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اگه مجلس انقلابی یه کار شاخص بخواد امسال انجام بده همین لغو جلو کشیدن ساعت ها هست لطفا مرکز پژوهش ها به صدای مردم توجه کنه که اکثریت مخالف تغییر ساعت و جلو کشیدن ساعت هستن و به خاطر ۱ درصد صرفه جویی برق که اصلا معلوم نیست درست باشه یا نه با زندگی و روح و روان ۸۵ میلیون هموطن بازی نکنن چون همین غربی ها که مبدع این طرح بودند الان خودشان لغو کرده اند پس ما که کشوری مستقل هستیم نباید دیکته های غربی را که خودشون اجرا نمیکنن را اجرا کنیم !
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۲۲:۴۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
شماازجانب خودت حرف بزن..جلو افتادن ساعت خوب هست ازنظرمو(دست کم یک نفراز85میلیون کاسته شد.)پس خودرا نماینده ملتی نپندار!!!