ضرورت تسهیل قوانین برای عرضه صنایع دستی اصفهان در بازار جهانی

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: تسهیل قوانین برای صادرات و عرضه محصولات صنایع دستی در بازارهای جهانی بمنظور رونق این صنعت در استان، ضروری و کارگشاست.

عباس شیردل گفت: قوانین تجارت بین الملل ایران قدمت زیادی دارد و با شرایط فعلی بمنظور صادرات محصولاتی مانند صنایع دستی سازگار نیست و تنها مانعی پیش روی این عرصه است.

او تقویت بازار‌های بین الملل را برای رونق صنایع دستی اصفهان کارگشا دانست و از مسئولان خواست تا از این عرصه با تسهیل قوانین و حمایت از هنرمندان صنایع دستی حمایت بیشتری کنند و اجازه ندهند مشکلات انباشته شود.

به گفته شیردل بازار صنایع دستی اصفهان به‌دلیل کم‌توجهی سال‌های گذشته تاکنون با انبوهی از معضلات روبرو بوده و این وضعیت به رُکود و کاهش فعالیت منجر شده است.

او بیمه هنرمندان صنایع دستی را از مهمترین چالش‌های این بخش عنوان کرد و گفت: منابع مالی این کار در صندوق هنر تامین نشده است تا همگان از این فرصت حمایتی، بهره ببرند.

عدم تامین منابع مالی باعث شده است تا صاحبان کارگاه‌های صنایع دستی، کارآموزان خود را به صورت آزاد بیمه کنند و هزینه زیادی به آنان تحمیل شود.

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان رشد نرخ مواد اولیه صنایع دستی همراه با نوسانات ارزی را از دیگر معضلات پیش روی این عرصه عنوان کرد و گفت: افزیش قیمت تمام شده محصولات صنایع دستی، میزان خرید بازار را کاهش می‌دهد و معیشت و کار در این عرصه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

او با اشاره به تعطیلی برخی از کارگاه‌های کوچک و خانگی صنایع دستی گفت: آمار دقیقی از این موضوع در استان اصفهان نداریم، اما وضعیت ظاهری، شرایط بدی را حکایت می‌کند.

اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی در طول تاریخ نقش مهمی در رشد و توسعه فرهنگ و تمدن این سرزمین کهن ایفا کرده است.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شده اند.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.