کنگره بزرگداشت علامه شیخ محمدتقی میرزای شیرازی در شیراز برگزار می‌شود

دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه شیخ محمدتقی میرزای شیرازی، گفت: این کنگره برای نخستین‌بار در کشور، به‌میزبانی دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد.

شکرالله خاکرند ضمن اعلام این خبر در جمع خبرنگاران در دانشگاه شیراز، گفت: چندی پیش، مرکز پژوهش‌های حرم امام حسین (ع) از عراق، پیشنهادی به دانشگاه ارائه داد مبنی بر اینکه کنگره بین‌المللی بزرگداشت مرحوم حاج شیخ محمدتقی شیرازی (که فتوای معروف قیام علیه اشغال عراق توسط انگلیسی‌ها را صادر کرده و منجر به انقلاب ۱۹۲۰ عراق شد)، یک روز در کربلا و یک روز در دانشگاه شیراز برگزار شود که ما از این پیشنهاد استقبال کردیم.

عضو هیأت‌علمی بخش تاریخ دانشگاه شیراز گفت: از دانشگاه شیراز، بخش‌های مختلفی از جمله دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی و حقوق و علوم سیاسی در برگزاری این کنگره فعالیت دارند و بررسی ابعاد سیاسی، تاریخی، ادبی و فقهی شخصیت آن مرحوم و قیامی که ایشان رهبری کردند را عهده‌دار شدند. حوزه‌ی علمیه‌ی شیراز نیز قرار است با ما در این زمینه همکاری‌هایی داشته باشد.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه میرزای شیرازی، درخصوص اهمیت برگزاری این کنگره گفت: یکی از مسائلی که جهان اسلام با آن رودررو بوده و عامل بسیاری از مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها شده؛ حضور استعمار به‌خصوص استعمار انگلیس در عراق طی یکی دو قرن اخیر است.

او گفت: در این میان، شخصیت‌های ایرانی، از مراجع بزرگوار تقلید، با هوشیاری و شجاعت، با صدور فتوا‌هایی مثل فتوای قیام علیه انگلیسی‌ها که از سوی مرحوم محمدتقی شیرازی صادر شد؛ برای مقابله با این موضوع تلاش کرده‌اند.

خاکرند می‌گوید: از همین‌رو برگزاری برنامه‌هایی با هدف معرفی شخصیت‌های تاریخی که در حوزه استقلال‌خواهی و آزادی‌خواهی در جهان اسلام نقش داشته‌اند و همین‌طور نشان‌دادن نقش علما و روحانیون در یکی دو سده اخیر که نقطه پیوند ملت‌ها از جمله بین ملت عراق و ایران هستند، مانند مرحوم محمدتقی شیرازی، به جامعه به‌ویژه برای نسل جوان ما ضروری است و البته این موضوع، موجب پیوند نزدیک‌تر و ارتباط بیش‌تر دو ملت می‌شود و رویکرد ضداستعماری که جزء مسائل امروز جهان اسلام است، مورد تأکید قرار می‌گیرد.

او گفت: مقام معظم رهبری نیز در سفری که سال‌ها پیش به شیراز داشتند؛ از جمله شخصیت‌هایی که به عنوان سرمایه و میراث دینی و فرهنگی و سیاسی فارس و شیراز نام بردند، شخصیت علامه شیخ محمدتقی میرزای شیرازی بود که در سال‌هایی که انقلاب اسلامی شکل گرفت، یکی از شخصیت‌های الهام‌بخش به مردم ما برای انقلاب و استعمارستیزی بود.

دکتر خاکرند، درخصوص محور‌های کنگره‌ی بزرگداشت علامه میرزای شیرازی نیز گفت: چهار محور کلی در این کنگره در نظر گرفته شده است؛ نخست، بررسی ابعاد فقهی این شخصیت بزرگوار، به‌ویژه فتوا‌هایی که علیه استعمار صادر کرده و در حوزه فقه سیاسی بسیار قابل تأمل و درخور بررسی است.

او گفت: دومین محور، بعد تاریخی قیام علیه انگلیس که به دستور و رهبری ایشان شکل گرفت؛ سوم، بعد سیاسی انقلاب ۱۹۲۰ عراق و تأثیری که روی موقعیت جغرافیایی (ژئوپلیتیک) منطقه خاورمیانه به‌ویژه عراق داشته و الهام‌بخشی این قیام به مردم ایران، در مواجهه با استعمار به‌خصوص در جریان ملی شدن نفت و چهارم، بعد ادبی آثار و شخصیت اوست.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت علامه میرزای شیرازی گفت: زمان برگزاری کنگره در عراق و کربلا ۴ تیرماه و زمان برگزاری این همایش در دانشگاه شیراز، ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ خواهد بود.

او ضمن اعلام فراخوان این کنگره و دعوت از پژوهشگران برای شرکت در این برنامه، گفت: فرصت ارسال چکیده مقالات تا ۳۰ فروردین ماه خواهد بود و نتایج داوری آن تا ۱۰ اردیبهشت اعلام خواهد شد. مهلت ارسال اصل مقالات نیز تا ۱۵خردادماه در نظر گرفته شده است و تا ۲۵خرداد، نتایج داوری و معرفی مقاله‌های برگزیده اعلام خواهد شد.

خاکرند درخصوص شیوه برگزاری این کنگره نیز گفت: ما شیوه برگزاری این همایش را به صورت حضوری در نظر گرفته‌ایم؛ اما این اتفاق، بستگی به شرایط کشور دارد؛ البته سامانه برگزاری برنامه به صورت مجازی و برخط همزمان نیز تدارک دیده شده است که چنانچه شرایط برگزاری حضوری برنامه میسر نشود؛ شیوه‌ی مجازی جایگزین می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیش‌تر درخصوص «کنگره بزرگداشت علامه شیخ محمدتقی میرزای شیرازی»، صفحه‌ رسمی کنگره را به نشانی: https://lhs.shirazu.ac.ir/article/۲۴۲۷۲۸۱ دنبال کنند.

نویسندگان مسئول مقالات برگزیده، امکان سفر به کربلای معلی را با هزینه کنگره، خواهند داشت.

 ارسال مقالات از طریق آدرس: mirzayeshirazi۱۴۰۰@gmail.com
 آدرس دبیرخانه: دانشگاه شیراز، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
 شماره تماس: ۰۷۱۳۶۱۳۴۲۰۱- ۰۹۱۶۴۲۱۵۵۳۱

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار