تماس بایدن با رئیس‌جمهور چین در بحبوحه درگیری در اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا برای رایزنی در خصوص تحولات اوکراین و برای فشار به روسیه به همتای چینی خود زنگ زده است.

«آنتونی بلینکن» امروز (جمعه) تایید کرد که رئیس‌جمهور آمریکا با همتای چینی خود تماس گرفته و اعلام کرده است در صورتی که چین از حمله روسیه به اوکراین حمایت کند، با عواقب جدی آن روبرو خواهد شد.

براساس گزارش آر تی، بلینکن مدعی شده است که چین با امتناع از محکوم کردن این تجاوز در حالی که به دنبال نشان دادن خود به عنوان یک داور بی طرف است، در جهت مخالف حرکت می‌کند.

شایان ذکر است که وزارت خارجه چین پیشتر تأیید کرده بود که کلید حل بحران اوکراین در دست آمریکا و ناتوست و امیدوار است که واشنگتن واقعاً در کنار صلح و عدالت در اکثر کشور‌های در حال توسعه جهان باشد.

ژائو لیجیان، سخنگوی این وزارتخانه در این خصوص گفت: موضع چین در قبال موضوع اوکراین منصفانه و عینی است و کشور‌هایی که واقعاً باید احساس ناراحتی کنند، کشور‌هایی هستند که فکر می‌کنند در جنگ سرد پیروز شده و می‌توانند بر جهان مسلط شوند، نگرانی‌های دیگر کشور‌ها را نادیده گرفته و برای بر گسترش ناتو به سمت شرق تلاش می کنند.

به باور کارشناسان، پکن به طور بالقوه قادر است به روسیه کمک کند تا از فشار‌های فلج کننده خارج شود و در صورت تصمیم دولت‌های غربی درخصوص اعمال تحریم‌ها علیه چین، بازار‌های جهانی دچار آشفتگی خواهند شد.

به گفته وزارت خارجه چین، تماس امروز بایدن و شی جین پینگ در پی دیدار یک مقام چینی و سفیر روسیه در پکن برای تبادل نظر درباره همکاری‌های دوجانبه ضد تروریسم و امنیتی صورت می‌گیرد. هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (جمعه) تاکید کرد اگر واشنگتن به تضمین‌های خود پایبند بود و از گسترش مکرر نیرو‌های ناتو در شرق اروپا و ارسال سلاح و مهمات به اوکراین خودداری می‌کرد، وضعیت بسیار متفاوت می‌شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار