پایتخت گل و گیاه ایران؛

شب‌های اسفند کسی اینجا نمی‌خوابد!

اینجا به پایتخت گل و گیاه کشور معروف است. روستای گلزار در پاکدشت تهران که تقریبا همه اهالی آن در کار گل و گیاه هستند.

صغری برزری هم جزو همین اهالی است. کسی که در گلخانه بزرگش سال‌هاست گیاهان مختلفی را پرورش می‌دهد و چند ماه مانده به نوروز شروع می‌کند به پرورش یکی از گل‌های زیبا و محبوب سفره هفت سین نوروز یعنی: «سنبل!»

صغری به همراه همسرش و فرزندش گلخانه خانوادگی‌شان را اداره می‌کنند. او درباره جمله معروفی که می‌گویند روحیه گلفروش‌ها روحیه‌ای شاداب و با نشاط است می‌گوید: در روستای ما نزدیک عید که می‌شود همه جای بوی گل می‌گیرد. این اتفاق هر سال برای من هیجان انگیز است و شگفت زده ام می‌کند.


بیشتربخوانید


او می‌گوید: من هنوز هم از اینکه می‌بینم همه دوستان و همکارانم حرف از گل و پرورش گل می‌زنند یا اینکه برخی کسب و کارشان می‌گیرد واقعا خوشحال می‌شوم.

او می‌گوید: «همه روستای گلزار را به عنوان پایتخت گل و گیاه می‌شناسند و واقعا هم همینطور است. اینجا یک منطقه گردشگری بزرگ هم می‌تواند باشد که مردم از همه جای ایران و حتی جهان به اینجا بیایند و از دیدن این همه گل در یکجا شگفت زده شوند.»

صغری برزری کسب و کارشان را یک کسب و کار خانوادگی می‌داند و ادامه می‌دهد: «شغل ما خانوادگی؛ ما همه از بچگی در کار گل گیاه هستیم. هر سال زمین می‌گیریم و شروع به کار می‌کنیم.»

او درباره درآمدشان از راه کاشت و پرورش گل هم می‌گوید: «خدا را شکر راضی هستیم. اما خب همیشه در قیمت گذاری مشکل داریم. مشتری خیلی وقت‌ها انتظار قیمت‌های پایین دارد و ما هم سعی می‌کنیم هم مشتری را راضی نگه داریم و هم خودمان راضی باشیم.»

گلخانه سینره

خانواده برزری نزدیک‌های ماه اسفند که می‌شود در گلخانه شان چند گل را بیشتر از همه گل‌ها پرورش می‌دهند. گل‌هایی مثل سنبل، شب بو، بنفشه، سینره، لاله و.

او درباره قیمت گران سنبل می‌گوید: «ما سنبل‌ها را عمده و خرده ۹۵ تومان می‌دهیم و این واقعا پایین‌ترین قیمتی است که می‌توانیم به مشتری‌ها بدهیم. چون خودمان پیاز هر سنبل را ۴۰-۵۰ هزار تومان می‌خریم و ۳-۴ ماه زمان می‌برد که روی پیاز‌ها کار می‌کنیم تا رشد کنند و گل بدهند. همین اتفاق باعث می‌شود که ما خیلی هزینه کنیم.»

او به سنبل‌هایی که پرورش می‌دهند اشاره می‌کند و می‌گوید: «امسال هزارتا سنبل داریم و فکر می‌کنم همه شان به فروش بروند. برای هر کدام شان سه ماه وقت گذاشته ایم. مشتری وقتی می‌آید سنبل بخرد فقط دنبال تخفیف است، اما به زحمتی که ما برای رشد این گل‌ها کشیده ایم کاری ندارد. برای همین خیلی وقت‌ها ما شرمنده مشتری‌ها می‌شویم و نمی‌توانیم بیشتر از ۵ هزار تومان به آن‌ها تخفیف دهیم هر چند که خیلی دلمان می‌خواهد در نوروز خیلی هایشان را خوشحال کنیم تا بتوانند پای سفره هفت سین سنبل هم داشته باشند.»

او درباره رنگ سنبل‌ها هم می‌گوید: «وقتی پیاز سنبل را می‌خریم رنگش معلوم نیست. اما معمولا همه رنگی داخل پیاز‌ها هست. الان آن‌هایی که رشد کرده اند اغلب شان قرمز و صورتی هستند، اما رنگ‌های دیگر هم در بین شان هست و این ویژگی سنبل است که همه رنگی دارد.»

سینره و سنبل

در گلزار اسفندماه همه بیدارند
صغری منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند را خیلی دوست دارد و می‌گوید: «اینجا همه چیز زنده است. نزدیکی‌های عید اینجا کلی شلوغ می‌شود. تا نیمه‌های شب یا خودمان درگیر کار‌های گلخانه هستیم یا مشتری از شهر‌ها می‌آیند که گل بخرند. به همین خاطر شب‌های اینجا در اسفندماه واقعا زنده است؛ انگار هیچ کس نمی‌خوابد.»

سنبل را چگونه نگه داریم؟
صغری برزری درباره اینکه گل‌های سنبل بعد از نوروز از بین می‌روند واکنش خاصی دارد. او می‌گوید: «این خاصیت سنبل است که فقط مدت خیلی کوتاهی در بهار گل دارد و بعد گل‌هایش می‌ریزد. اما خیلی از مردم بعد از اینکه گل‌های سنبل ریخت آن را دور می‌اندازند در حالیکه این کار اشتباه است.»

او درباره نگهداری سنبل بعد از عید می‌گوید: «مردم اگر پیاز سنبل را در خاکش نگه دارند و فقط آب بدهند سال بعد هم می‌توانند دوباره همان سنبل را داشته باشند.»

او ادامه می‌دهد: «روش نگهداشتن پیاز سنبل خیلی ساده است و فقط کافی است دوره سرمایی و گرمایی آن را رعایت کنند که آن هم با یک سرچ ساده در اینترنت می‌توانند متوجه شوند که چه زمانی این کار را باید انجام دهد»

منبع: همشهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.