چین: اگر آمریکا محدودیت‌های روادید را لغو نکند با اقدامات متقابل روبرو می‌شود

پکن ضمن انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر ممنوعیت ورود برخی مقامات چینی به آمریکا، خواستار لغو این محدودیت‌ها شد.

وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که آمریکا باید فوراً محدودیت‌های صدور روادید برای مقامات چینی را لغو کند و در صورتی که این اتفاق نیفتد، واشنگتن با اقدامات متقابل روبرو خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته مدعی شد که آمریکا روادید مقامات چینی را به دلیل دخالت در اقدامات سرکوبگرانه علیه گروه‌های قومی و اقلیت‌های مذهبی محدود می‌کند.

آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که واشنگتن رویکرد مقامات چینی در آزار، ارعاب، زیر نظر گرفتن و ربودن اعضای گروه‌های اقلیت‌های قومی و مذهبی را محکوم می‌کند.

به ادعای سران آمریکایی، برخی مقامات چینی متهم به سرکوب اقلیت‌های دینی و مذهبی در این کشور هستند و محدودیت‌هایی برای آن‌ها برای سفر به آمریکا تعیین شد.

روابط واشنگتن و پکن که مدت‌ها پرتلاطم بود، از زمان آغاز ریاست جمهوری بایدن تیره‌تر شده است. بایدن از چین نه تنها به دلیل تحرکاتش در قبال تایوان بلکه به ادعای نقض حقوق بشر در استان سین کیانگ و سرکوب در هنگ کنگ انتقاد کرده است.

پکن تایوان را جزیی از خاک خود می‌داند و استفاده از زور برای کنترل جزیره و مداخله غرب در این مسئله را محکوم می‌کند. در مقابل تایوان نیز حاکمیت پکن را رد و خواستار استقلال و حمایت غربی‌ها شده است.

چندی پیش، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در تماسی تلفنی با جو بایدن، به رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که مسئله تایوان باید به درستی مدیریت شود تا از تأثیر منفی بر روابط بین دو کشور جلوگیری شود. این تماس چند ساعت پس از عبور ناو هواپیمابر چینی از تنگه تایوان انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار