در میز اقتصادی بررسی شد

۱۰۰ درصد مشکلات آبخیزداری کشور نبود اعتبارات است

مدیرعامل انجمن علمی سازگاری با خشکی و خشکسالی گفت: به طور کلی متاسفانه ۱۰۰ درصد مشکلات آبخیزداری کشور نبود اعتبارات لازم است همانطور با شعار سال رهبری  ما باید از روش‌های دانش بنیان در ارتقای فناورانه جلو بیریم.

دیروز رهبر انقلاب در سخنرانی اولین روز سال ۱۴۰۱ به دانش بنیان شدن بخش کشاورزی و تاثیر آن بر مصرف آب اشاراتی داشتند. امروز همزمان با روزجهانی آب میز اقتصادی گفتگویی را با مسئولان و پژوهشگران حوزه آب و خشکسالی ترتیب داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

آقای فرود شریفی، مدیرعامل انجمن علمی سازگاری با خشکی و خشکسالی در ابتدا این نشست به بیان مشکلات طرح های آبخیزداری اشاره می کند.

مشکل اصلی عملیاتی نشدن طرح آبخیزداری طبق برنامه ششم توسعه چیست؟ 

شریفی: کمبود آب و تولید آن در بحث شعار امسال بسیار حائز اهمیت بوده و با توجه به اینکه کشور ما نیمه خشک است بسیار باید توجه کرد، متاسفانه آبخیزداری هم اکنون، سخت‌‎­ترین دوران حیات خود را سپری می‌کند و ضرورت دارد که همین امروز اقدامی شایسته برای حمایت از این بخش صورت گیرد ۳۰ هزار پروژه بعد از انقلاب برای آبخیزداری کشور انجام شده که تنها ۶۰ درصد آن محقق شده، ولی ۴۰ درصد آن به دلیل نبود بودجه ریزی نادرست و نبود اعتبارات محقق نشده است؛  به طور کلی متاسفانه ۱۰۰ درصد مشکلات آبخیزداری کشور نبود اعتبارات لازم است همانطور با شعار سال رهبری  ما باید از روش‌های دانش بنیان در ارتقای فناورانه جلو بیریم.

انتظار ما این بود که در سال ۱۴۰۰ از خشکسالی بیرون رویم که این امر محقق نشد،  ولی امیدواریم امسال به سمت بارش‌های طبیعی برویم، به طور کلی نوساناتی بارندگی در کشور ما زیاد است به لحاظ اهمیت اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی، آبخیزداری در ردیف مقولاتی، چون آمایش سرزمین و حفاظت محیط زیست قرار می­‌گیرد. با این تفاوت که جنبه‌های اجرائی و عملی آن بسیار بیشتر از موارد مورد اشاره است.

آقای گرشاسبی معاون ابخیزداری مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی در ادامه این بحث سوالات مطرح شده را اینطور پاسخ می دهد.

۸۴ میلیون مراتع در کشور داریم

گرشاسبی: هم اکنون  ۱۰ میلیون هکتار منابع ابخیزداری داریم، ولی به دلیل نبود اعتبارات روند گسترش آن محقق نشده است به طور کلی در  بودجه ۱۴۰۱  اعتباراتی در نظر گرفته شده است، ولی انچنان برطرف کننده مشکلات نیست.

به گفته معاون آبخیزداری مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی، ۸۴ میلیون مراتع در کشور داریم که نیمی از این مراتع فقیر هستند و قرار بود  تا پایانامسال  ۱.۵ میلیون هکتار دیگر به عرصه‌های آبخیزداری کشور افزوده می‌شود پیش بینی اعتبار ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبخیزداری در لایجه بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است، ولی امیدواریم شاهد افزایش اعتبارات تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان در مجلس شورای اسلامی باشیم.

عباسی  نایب رئیس کمیسیون مجلس، سیستم بودجه ریزی کشور  هم در ادامه این برنامه می گوید: قرار بود در برنامه ششم توسعه ۱۰ میلیون از هکتار ما آبخیزداری انجام شود، ولی متاسفانه در سه سال اول این طرح محقق شد، ولی در  سه سال بعدی بودجه به خوبی محقق نشده است همچنین در سال‌های ۹۸، ۹۹ از صندوق توسعه اعتباراتی خوبی برای این بخش شده است، ولی نیاز است بهروری‌های خوبی و حتی از کمک خیرین هم برای این اهم  کمک بگیریم.  استفاده از دانش نیازمند تحول بزرگی است، ولی با این وجود نمی‌توانیم ابخیزدا‌ی کشور افزایش دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار