اردوغان: ترکیه به تحریم‌های غرب علیه روسیه نمی‌پیوندد

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان آنکه نمی‌توان نیازمندی به انرژی روسیه را از میان برد، اعلام کرد که ترکیه در تحریم روسیه به غرب نمی‌پیوندد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، با بیان آنکه هیچ کاری نمی‌توان برای تحریم روسیه در زمینه انرژی انجام داد و ترکیه نیازمند انرژی روسیه است، اعلام کرد که به غرب در این زمینه ملحق نخواهد شد.

ان‌تی‌وی ترکیه به نقل از رویترز گزارش داد که اردوغان در پرواز برگشت خود از نشست ناتو در بروکسل به جمعی از خبرنگاران گفت: «ترکیه نمی‌تواند روسیه را به دلیل وابستگی به انرژی و همکاری تحریم کند. در روز‌های آینده با همتایان اوکراینی و روسی خود تماس‌هایی جداگانه‌ای برای ارزیابی نشست ناتو خواهم داشت.»

او در ادامه با ابراز مخالفت با تحریم انرژی روسیه، گفت: «ما تقریباً نیمی از گاز طبیعی مورد استفاده خود را از روسیه می‌خریم. از طرفی، ما نیروگاه هسته‌ای آق‌قویو (Akkuyu Nuclear Power Plant) را با روسیه می‌سازیم، بنابراین ما نمی‌توانیم اینها را کنار بگذاریم. پس هیچ کاری نمی‌توان در اینجا انجام داد، ما باید حساسیت خود را روی این موضوع حفظ کنیم زیرا، از یک طرف من نمی‌توانم مردمم را در سرمای زمستان رها کنم. از طرفی هم، من نمی‌توانم صنعت خود را متوقف کنم.»

اردوغان در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت که مذاکره‌کنندگان اوکراین و روسیه توانستند بر روی چهار موضوع از شش موضوع اصلیِ مذاکرات صلح به توافق برسند، اما اختلافات ارضی در منطقه شرقی دونباس و کریمه همچنان باقی است.

ترکیه که یکی از اعضای ناتو هست، مرز مشترک دریایی با اوکراین و روسیه در دریای سیاه دارد، و همچنین به دلیل روابط خوبی که با هر دو طرف دارد، پیشنهاد میانجیگری در مناقشه کنونی را داده است.

اکنون نیز آنکارا ضمن حمایت از اوکراین و انتقاد از روسیه، با تحریم‌های مسکو مخالفت کرده است.

امروز (جمعه) ۳۰ روز از آغاز حمله روسیه به اوکراین گذشته است و خبرگزاری تی‌آرتی نیز به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «شهر‌های اوکراین خارکیف، چرنیهف، سومی، میکولایف، کی‌یف و تمام خرسون در محاصره در آمده‌اند، و بخش اعظم زاپروژیا نیز تحت محاصره است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
دم ترکیه گرم
آخرین اخبار