در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۱۵ میلیون هکتار

مدیر کل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل ها گفت: در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده که در سطح ۱۵ میلیون هکتار در صورت تامین اعتبار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شود.

آقای هوشنگ جزی گفت: طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ از صندوق توسعه ملی اعتبار به پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص یافت که متاسفانه در سال گذشته اعتبارات صندوق حذف شد. درخواست ما از سازمان برنامه و بودجه آن است که اعتبارات آبخیزداری به صورت نقد باشد چرا که اعتبارات اسنادی برای پروژه‎های آبخیزداری به سبب درآمدزا نبودن مناسب نیست.

جزی می‌گوید: طی سال های ۹۷ تا ۹۹ به سبب تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی توانستیم ۵۰ درصد تعهدات قانونی آبخیزداری را انجام دهیم، در حالی که اگر این اعتبارات نبود بیشتر از ۲۰ درصد نمی‌توانستیم کار کنیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت: علی رغم آنکه حدود ۱۲۵ میلیون هکتار فرسایش آبی داریم که در آن سیل اتفاق می افتد و سدها پر از خاک می شود، اما متاسفانه با تخصیص اعتبارات فعلی اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری امکان پذیر نیست.

به گفته او، در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده که در ۱۵ میلیون هکتار اقدامات اجرایی انجام شود که برای تحقق آن به نرخ امروز ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

آمارها نشان می‌دهد که با وجود اقلیم خشک و نیمه خشک متوسط بارندگی ۱.۳ و میزان تبخیر ۳ برابر دنیاست که با این وجود ایران سالانه ۱۶ میلیون تن فرسایش خاک دارد که این میزان ۳ برابر جهانی است.

طبق آمار اعلامی وقوع سیل در ماه های دی و بهمن سال گذشته ۱۷ استان کشور را دچار خسارت کرد که در نتیجه از ۴.۹ میلیارد متر مکعب بارش که منتج به سیلاب شد، ۲.۶ تا ۲.۷ میلیارد متر مکعب آن در نقاطی که اقدامات آبخیزداری انجام شد، مدیریت شد.

طبق اذعان کارشناسان حوزه آبخیزداری، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از فرونشست زمین و سیلاب جلوگیری می‌کند، چرا که بنابر شرایط کشور حداقل ۵۹ میلیون نفر در معرض خطر سیل هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار