دیدنی‌های جشنواره نان چَرخَوی در شهر لطیفی

جشنواره بومی ، محلی با عنوان نان چَرخَوی در شهر لطیفی از توابع شهرستان لارستان با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی و انجمن مردم نهاد میراث فرهنگی این شهر برای استقبال از میهمانان و مسافران نوروزی در حال برگزاری است.

در این جشنواره گروهی از مردان و زنان از شهرهای مختلف جنوب فارس مشغول پخت انواع نان های سنتی طبخ آش و دوغ محلی و همچنین معرفی آیین ها و سنت های بومی در این منطقه هستند.

انواع نان های سنتی شامل بالاتوه ، رگاگ ، فلزی ، تپ تپی ، شُلشُلو ،نی ننی ، نان اَسُک (هسته خرما )، جرازک ، نان مهوه روغنی (تیری) در این جشنواره پخت می شود.

در این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی از هنرها و دست ساخته های بومی از شهرستان ها و مناطق عشایری جنوبی فارس برپا شده است.

رحمت الله واحدی شهردار لطیفی گفت: مهمترین هدف از برگزاری این جشنواره نورروزگاهی معرفی آیین ها و سنت ها و اداب و رسوم مردم مناطق شهرهای جنوبی فارس به ویژه عشایر منطقه است.

او گفت: معرفی آیین ها و سنت های منطقه ای برای همگرایی ، انسجام و وحدت میان مردم و احیای برخی آیین ها و اداب فراموش شده از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره نوروزگاه در شهر لطیفی است.

دیدنی‌های جشنواره نان چَرخَوی در شهر لطیفی

واحدی گفت: نکته حائز اهمیت در برگزاری این جشنواره حضور همه اقوام، ایلات و مزدان و زنان ایلات و عشایر از همه شهرهای جنوبی فارس  بود که با مشارکت عوامل برگزار کننده و انجمن مردم نهاد میراث فرهنگی لطیفی درهر شب به معرفی آیین ها، سنت ها و آداب و رسوم هر یک از شهرها و مناطق عشیری منطقه پرداخته شده است.

شهردار لطیفی گفت:  به نظر می رسد پس از دو سال محدودیت های کرونایی و تحت شعاع قرارگرفتن بسیاری از برنامه ها و جشنواره های هنری برگزاری چنین برنامه با محوریت و رویکرد معرفی آیین ها و سنت های بومی و محلی منطقه یکی از ضرورت های مهم براز تزریق و ایجاد شور و نشاط بین مردم و جوانان بود.

زمانی مدیر اجرایی این جشنواره بومی و محلی نان چرخوی لطیفی نیز گفت: رویکرد و اهداف اصلی این جشنواره در ابتدا پخت انواع نان های سنتی از گذشته هیا دور تاکنون در سطح شهرستان لارستان و لطیفی بود.

او گفت: به دلیل استقبال شهروندان و مسافران نوروزی و قرار گرفتن شهر لطیفی در مسیر ارتباطی جنوب کشور به ویژه استان هرمزگان دامنه برنامه ها و اهداف جشنواره نیز وسیع تر شد و اقدام به برپایی غرفه های صنایع دستی و انواع غذاهای بومی و دست ساخته های عشایری در محل برگزاری این جشنواره کردیم.

زمانی گفت:  این جشنواره خود عاملی برای پیوند بسیاری از خرده فرهنگ ها در شهرها و مناطق جنوبی استان فارس شده است.

مدیر اجرایی این جشنواره بومی و محلی نان چرخوی لطیفی گفت: در این جشنواره و در قالب برپایی سیاه چادرهای عشایری، دست بافته ها، موسیقی و نواهای محلی، غذاهای سنتی و نحوه تهیه و استفاده آن ها را به مسافران و گردشگران معرفی کنیم.

دیدنی‌های جشنواره نان چَرخَوی در شهر لطیفی

چرخوی در حقیقت نام قدیمی شهر لطیفی لارستان است.

 لطیفی را باید نقطه ثقل استان فارس و لارستان کهن به سمت هرمزگان و بندرهای جنوبی نیز دانست و همین خود شاخصی مثبت و انگیزه ای شد تا حجم سرمایه گذاری ها و تحولات و گام های طراحی شهرنشینی لطیفی بیش از پیش رونق دوچندان یابد.

توصیف جهانگردان از شهری که اینک لطیفی نام دارد این بوده که میان سنگلاخ‌ها و تپه ماهورها و درحالی که گرمای طاقت فرسا امان را می برید،بیابانی خشک و بی آب و علف بود و تنها یک قریه در این راه دیده شد موسوم به چرخ آب که در آن نخل های فراوان و قدری هم زراعت گندم داشت.

بخشی از سفرنامه‌ها  و از معدود یافته های باستان شناسی درباره روستای چرخ آب (چرخاب) همان نام دیرینه و قدیمی شهر لطیفی امروز  در لارستان است که خود بیانگر بخشی از دیرینگی و نشانه های تاریخی این دیار است.

همچنین بر اساس یافته های تاریخی سنگ بنای شهر لطیفی از حدود سیصد سال پیش توسط مردمانی سخت کوش ،همان هایی که ریشه در فرهنگ و گذشته ای دیرپای این دیار دارند، گذاشته شد.

مردمانی که در آن روزگار در فاصله ای ده کیلومتری از شهر قدیم لار در زیارتگاهی بنام درویش عالی و از دو قوم حسن چرخابی و باقر چرخابی بودند و به آنان چرخاب می گفتند، زندگی می‌کردند و این مردمان از طریق کشاورزی و باغداری و به وسیله چاه و قنات ها و چرخ های آبکش امرار معاش می کردند.

چرخ آب، همان وسیله‌ای است که در قدیم با آن آب را از چاه بیرون می‌کشیده اندو دلیل این نام‌گذاری نیز این بوده‌است که مردم این روستا از این وسیله استفاده می‌کردند.

نام لطیفی به عنوان محل سکونت نیز به خاطر وجود آب قنواتی بوده که به طور معمول از نیمه سال از شهر قدیم لار به طرف لطیفی سرازیر شده است.

برچسب ها: جشنواره ، نان سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.