پارلمان عراق برای سومین بار در انتخاب رئیس جمهور، شکست خورد

انتخاب رئیس جمهور عراق، به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای پارلمان برای سومین بار به تعویق افتاد.

پس از آنکه جلسه امروز پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور به حد نصاب لازم، یعنی حضور دو سوم اعضای پارلمان، نرسید، پس از سه ساعت تاخیر تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

جاسم البیاتی یکی از اعضای چارچوب هماهنگی درباره تعویق جلسه پارلمان در مصاحبه به المعلومه گفت که دلیل تعویق جلسه برای انتخاب رئیس جمهور، به دلیل وجود تلاش ائتلاف حاکمیت و حزب دموکرات برای دستیابی به توافقی با چارچوب هماهنگی قبل از جلسه مجلس بوده است. جلسه مجلس در انتخاب رئیس جمهوری و تصویب کمیسیون‌های پارلمانی به دلیل عدم اجماع سیاسی بین جناح‌ها شکست خواهد خورد.

او همچنین خاطرنشان کرد که اصل همفکری و مشارکت بلوک‌ها بهترین و سریع‌ترین راه‌حل برای برون رفت از بن بست سیاسی و عبور از آن است.

پیش از آغاز جلسه پارلمان رسانه‌های عراقی با انتشار فیلم‌هایی گزارش دادند که درحالی که قرار است امروز هم جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور عراق برگزار شود، نمایندگان تحریم کننده جلسه مانند شنبه گذشته به جای حضور در پارلمان که در منزل مالکی بودند، این بار در منزل هادی العامری حاضر شدند تا جلسه پارلمان را از حد نصاب لازم ساقط کنند.

هادی العامری قبل از تعویق جلسه پارلمان، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ارتباط خود را با مقتدی صدر و حلبوسی و بارزانی قطع نکرده و جلسه امروز پارلمان برگزار نخواهد شد. ائتلاف سه گانه (حلبوسی، صدر و بارزانی) فرصت مناسبی دارد تا با گفتگو و تفاهم جهت راه حلی برای بحران کنونی پیدا شود. چارچوب هماهنگ کننده روند سیاسی را اصلاح می‌کند.

این سومین تلاش برای تشکیل جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق از زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق است. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق ۱۸ بهمن جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور را بر خلاف اعتراضات گسترده به این اقدام، تشکیل داد، اما تنها ۵۸ نماینده در این جلسه حاضر شدند و باقی نمایندگان با تحریم این جلسه انتخاب رئیس جمهور را به تعویق انداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار