در واکنش به صدور قطعنامه‌ وضعیت حقوق بشر در ایران

سخنگوی وزارت خارجه: برخی حقوق بشر را ابزار پیشبرد مطامع سیاسی خود کرده‌اند

خطیب‌زاده گفت: کشورهای حامی قطعنامه، خود سابقه طولانی در نقض فاحش حقوق انسان‌ها از جمله از طریق فروش سلاح به رژیم‌های خودکامه‌ دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطعنامه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و تصویب آن در نشست شورای حقوق بشر را کاملا مردود و فاقد وجاهت قانونی دانست.

به گفته او، «طرح این قطعنامه توسط انگلیس و سایر کشور‌های غربی و تکرار ادعا‌های بی‌اساس مبتنی بر اطلاعات نادرست و مغرضانه انجام شده.»

گفتنی است شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز در آخرین روز چهل و نهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای را علیه وضعیت حقوق بشر در ایران صادر کرد. این قطعنامه با ۱۹ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

روسیه، چین، ونزوئلا، کوبا، ارمنستان، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان، هند، اندونزی، بولیوی و اریتره به این قطعنامه رای منفی دادند. امارات متحده عربی، قطر، برزیل، مالزی، نپال و تعدادی از کشور‌های آفریقایی از جمله لیبی و سودان هم از جمله کشور‌هایی بودند که به قطعنامه مزبور رای ممتنع دادند. آرژانتین، هلند، فنلاند، فرانسه، آلمان، هندوراس، ژاپن، لوکزامبورگ، لیتوانی، مکزیک، مونته نگرو، پاراگوئه، لهستان، لیتوانی، مالاوی، جزایر مارشال، کره جنوبی، اوکراین، انگلیس و آمریکا هم به این قطعنامه رای مثبت دادند.

در این قطعنامه ضمن تمدید ماموریت گزارشگر ویژه از ایران خواسته شده که با وی همکاری کرده و به او اجازه سفر به ایران داده شود.

شورای حقوق بشر همچنین ماموریت جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران را برای یک سال تمدید کرد.

جاوید رحمان از سال ۲۰۱۸ از سوی شورای حقوق بشر به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران معرفی شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به انتخاب جاوید رحمان گفت: در این قطعنامه، ماموریت گزارشگر ویژه تمدید شده است، گزارشگر ویژه‌ای که با ارائه چند گزارش اخیر نشان داده است براساس دستورکار بانیان انگلیسی، آمریکایی و صهیونیستی قطعنامه عمل می‌کند و سازوکار‌های حقوق بشری سازمان ملل متحد را بازیچه اهداف شوم و غیرقانونی رژیم‌های فوق قرار داده است.

این قطعنامه با حمایت انگلیس ارائه شده و توسط برخی حامیان غربی آن مانند آمریکا، کانادا، فرانسه، سوئد و رژیم صهیونیستی نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز با بیانیه اعلام کرده «آنانی که خود سابقه سیاهی در حوزه حقوق بشر دارند. گزارشگر ویژه نیز که خود یک تبعه انگلیسی است، حیثیت شورای حقوق بشر و پدیده مقدس حقوق بشر را قربانی اهداف سیاسی دولت متبوعش کرده است. تصمیم شورا در تمدید ماموریت گزارشگر ویژه با حمایت حداقلی از آن، مبنایی برای همکاری و تعامل نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران، آن را کاملا رد می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: حامیان این قطعنامه در درجه اول می‌بایست اقدامات دولت آمریکا به واسطه تروریسم اقتصادی و تشدید تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه و تاثیرات مخرب آن‌ها بر دسترسی ایرانیان به نیازمندی‌های اساسی مانند تجهیزات و اقلام پزشکی در ایام مبارزه با ویروس کرونا را محکوم کنند و تلاش‌های این چنینی برای عوض کردن جای متهم و شاکی نتیجه‌ای را عاید بانیان این قطعنامه نخواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
اقای سخنگو بعضی ها حقوق بشررا مطامع سیاسی خودکردند
آخرین اخبار