۲۶ درصد تنوع گونه‌های گیاهی ایران در کردستان وجود دارد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: حدود ۲۶ درصد از کل تنوع گونه‌های گیاهی ایران با تعداد ۱۷۵۰گونه به کردستان اختصاص دارد.

 

خیرالله مرادی گفت: با پیشنهاد مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، ۱۵ فروردین ماه خورشیدی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مفاد ماده واحده" تعیین مناسبت‌های تقویم رسمی" در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی به عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در تقویم جمهوری اسلامی ایران به ثبت است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان می گوید: تلاش برای حفظ و بهره برداری از ذخایر زیستی از اوایل قرن بیستم در دنیا شروع شده و همواره رو به افزایش است. کشور ایران نیز به دلیل برخورداری از تنوع زیستی گسترده، یکی از غنی‌ترین منابع ذخایر ژنتیکی و زیستی جهان است.

او گفت: از این رو مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با هدف شناسایی، جمع آوری، نگهداری، کشت و تکثیر گونه‌های زیستی و ذخایر ژنتیکی در تلاش است تا با مشارکت آحاد جامعه از این ذخایر محافظت نموده و با در اختیار قرار دادن این منابع به مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی زمینه استفاده بهینه از آن‌ها را فراهم آورد.

مرادی گفت: استان کردستان با داشتن آب وهوایی متنوع از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی در ایران و جهان کم نظیر است بصورتی که تاکنون بیش از ۳۶۳ گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی وخشکی استان کردستان شامل ۲۸۲ گونه پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۲۳ گونه خزنده، ۲۱ گونه آبزی، ۶ گونه دوزیست شناسایی شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: تنوع زیستی شامل مجموعه‌ای از موجودات زنده جانوری و گیاهی به شکل‌های گوناگون است؛این استان با داشتن گونه‌های منحصر بفردی مانند قوچ و میش، کل و بز، کفتار، گربه وحشی، سمندر خال زرد کردستانی، سمندرآتشین، پلنگ، خرس قهوه ای، عقاب طلایی، انواع مرغابی، سنجاب درختی و سنجاب زمینی غنای تنوع زیستی استان را نشان می‌دهد.

به گفته او تنوع گونه‌های گیاهی استان کردستان نیز با تعداد ۱۷۵۰ گونه حدود ۲۶ درصد از کل تنوع گونه‌های گیاهی ایران را به خود اختصاص داده است.

مرادی گفت:از مهمترین عناصری که امروزه زیست فناوری به آن وابسته است؛ ذخایر ژنتیکی و زیستی است که به علل گوناگون همواره در حال تغییر، تهدید و انقراض هستند چرا که انقراض هر نمونه زیستی به معنی از دست رفتن گنجینه‌ای با ارزش است که فقدان آن ممکن است زندگی بشر را به خطر اندازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.