مهمترین دغدغه‌های اقتصادی سال ۱۴۰۱

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، افزایش چشمگیر حداقل دستمزد، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و وابستگی نرخ ارز به برجام را مهمترین دغدغه‌های اقتصادی سال ۱۴۰۱ دانست.

کیوان کاشفی گفت : افزایش دستمزد یکی از گرفتاری‌های جدی فعالان اقتصادی در سال جاری خواهد بود، اگرچه گفته می‌شود حداقل دستمزد ۵۷ درصد افزایش یافته، اما با احتساب سایر هزینه‌ها مانند حق بیمه، مالیات و... این میزان به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نرخ مزد امسال بدون توجه به نظر شرکای اجتماعی و فقط با نظر وزارت کار تعیین شده، اگرچه فاصله بین دستمزد کارگر و کارمند طی سال‌های اخیر را می‌پذیریم، اما دولت می‌تواند با اتکا به پشتوانه بانک مرکزی هرطور شده حقوق کارکنان را بدهد، اما فعالان اقتصادی از پس پرداخت این میزان دستمزد برنمی‌آیند.

معتقدیم تعیین مزد به صورت پایه و مقطوع منطقی نیست و باید به سمت مزد‌های شناور و توافقی برویم که هم رونق تولید و هم افزایش بهره‌وری را به همراه دارد.

به جهت فساد فراوانی که ایجاد شده موافق پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستیم، اما حذف آن باید با برنامه باشد.

حذف ناگهانی ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر قابل توجهی بر سطوح قیمتی بسیاری از کالا‌ها خصوصا مرغ، گوشت قرمز، دارو و... خواهد داشت و دهک‌های پایین را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد.

روند حذف ارز ترجیحی باید بگونه‌ای باشد که فشار کمتری به اقشار آسیب پذیر وارد شود.

پیش‌بینی نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ دشوار است آنچه مسلم است امسال نرخ ارز ارتباط مستقیمی با تعیین تکلیف برجام دارد.

در صورت نبود نتیجه رسیدن برجام که البته بعید به نظر می‌رسد نرخ ارز ۳۵ تا ۴۰ هزار تومانی دور از انتظار نیست، اما اگر توافق خوبی حاصل شود بخشی از دارایی‌های دولت آزاد خواهد شد و دست دولت برای تزریق ارز و تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد باز است.

کرمانشاه در چند شاخص اقتصادی مهم از جمله تورم، بیکاری و فضای کسب و کار دچار چالش است که تبعات روانی آن امید را در استان کاهش داده است.

بهبود چند شاخص اقتصادی اصلی استان زمینه ساز برگشت امید به کرمانشاه و بهبود وضعیت استان است.

ممکن است در سال جدید با تفکر و چارچوب‌های جدیدی در دستگاه‌های استان مواجه شویم که باید برای آن آماده باشیم.

امگذاری امسال به عنوان سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است متاسفانه کرمانشاه در شرایط فعلی ظرفیت چندانی در عرصه دانش بنیان ندارد.

اگرچه اتاق بازرگانی متولی اصلی حوزه دانش بنیان نیست، اما آمادگی داریم در عرصه تجاری سازی، بازاریابی و صادرات این شرکت‌ها را حمایت کنیم.

تعریف فضای کسب و کار مجزا برای حوزه دانش بنیان و استارت آپ‌ها لازم است که شرایط متفاوتی نسبت به سایر واحد‌ها دارند  این پیشنهاد از طرف کرمانشاه به مرکز آمار ایران اعلام شده و امیدواریم امسال مورد توجه قرار بگیرد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.