معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت:بیماری‌های زمینه‌ای، یکی از این عوامل است که گاه منجر به ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌شود.

فاطمه ترکمان اسدی گفت:عوامل مختلفی در آسیب‌پذیری سالمندان به ویژه در موضوع کرونا وجود دارد که بیماری‌های زمینه‌ای، یکی از این عوامل است که گاه منجر به ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌شود.

او گفت: گاهی تغییر رفتار‌هایی مثل کاهش خواب و خوراک سالمندان می‌تواند نشانه‌هایی از ابتلا به بیماری باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: هر علامتی در گروه سنی سالمندان را جدی بگیریم.

ترکمان اسدی  گفت: عوامل مختلفی در آسیب‌پذیری سالمندان به ویژه در موضوع کرونا وجود دارد که بیماری‌های زمینه‌ای، یکی از این عوامل است که گاه منجر به ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: متأسفانه سالمندان یکی از گروه‌های پرخطر در شیوع بیماری کرونا هستند که بیشترین آمار فوت را در اثر ابتلا به بیماری دربردارند.

ترکمان اسدی گفت: علاوه بر سیستم ایمنی بدن، پاسخی که از تزریق ۳ نوبت واکسن کرونا در این گروه مشاهده می‌شود در سیر سلامت آن‌ها متفاوت است.

او به تفاوت‌های بروز علائم بیماری در بین سالمندان نسبت به دیگر گروه‌های سنی اشاره کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  در ادامه گفت: گاهی ممکن است بر خلاف علائم و عوارض معمول بیماری کووید۱۹ که در طی این ۲ سال مشاهده و از مراجع رسمی علمی منتشر شده است، علامت ابتلا در سالمندان با خواب‌آلودگی، کاهش ارتباط با اطرافیان، کاهش هوشیاری، اختلال در تغذیه و روند مصرف غذا در فرد بروز و ظهور یابد.

ترکمان اسدی گفت: همین تفاوت علایم بالینی گاه منجر به مراجعه دیرهنگام فرد به پزشک می‌شود و حتی با وجود درگیری پیشرفته ریه به بیماری کرونا، سرفه شدید یا ابراز تنگی نفس واضح و مشخص نداشته باشند که همین امر نیز به سخت‌تر شدن تشخیص عوارض بیماری منجر شود بنابراین بررسی هرگونه علایم اولیه کسالت و بیماری در این افراد بسیار حائز اهمیت است.

او گفت: رعایت دقیق‌تر شیوه نامه های بهداشتی در افراد سالمند، تزریق ۳ دز واکسن کرونا، کنترل بیشتر رفت و آمد‌ها و حضور این افراد در اجتماعات، بررسی تغییر رفتار‌هایی نظیر کاهش تغذیه، کاهش خواب، کاهش هوشیاری از جمله سرفصل‌هایی است که در حفظ سلامت سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد تا با حفظ سلامتی آن‌ها برکت حضورشان در زندگی‌هایمان تداوم یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: حتی با مراجعه اولیه به پزشک روند بررسی علایم باید با حساسیت دنبال شود، زیرا حتی تغییرات بیماری یا تداوم علایم در این گروه سنی متفاوت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار