کشف و ضبط ۱۵ تن فرآورده خام دامی در کردستان

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در اجرای طرح تشدید نظارت نورزی ۱۵ تن و ۱۲۳ کیلوگرم مرغ، گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ فاسد و غیر قابل مصرف در استان کشف و ضبط شد.

مجتبی ورمقانی گفت: با همکاری شهروندان کردستانی طرح تشدید نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی نوروز ۱۴۰۱ با موفقیت انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان  گفت: طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی ویژه نوروز ۱۴۰۱ و ماه مبارک رمضان از ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در سراسر استان آغاز شده است.

به گفته او در این مدت ۱۴ هزار و ۷۵۳ مورد بازدید از مراکزی همچون مرغ فروشی‌ها، قصابی‌ها، کبابی و جگرکی‌ها، اماکن تهیه غذای آماده، رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام گرفت.

ورمقانی می گوید: در این مدت ۳۵۱ مورد غیر بهداشتی در مراکز عرضه شناسایی و ۴۴ مورد نمونه‌برداری انجام گرفت.

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: برای ۶۸ مرکز که اقدام به عرضه و نگهداری فرآورده‌های غیر قابل مصرف و تاریخ مصرف گذشته کرده بودند، پرونده ارجاع به مراجع قضایی تشکیل شد و پس از دستور مقام قضایی، هفت هزار و ۸۷۹ کیلو گرم از مجموع فرآورده‌های ضبط شده به طریق بهداشتی معدوم سازی و مابقی پس از کسب حکم قضات امحا خواهد شد.

او گفت: بازرسان دامپزشکی مقیم در کشتارگاه‌های طیور، بازرسان بهداشتی ستادی و همچنین بازرسان بهداشتی شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها به صورت سرزده و تمام وقت عملیات کشتار را در یک ماه اخیر با دقت و حساسیت ویژه مورد ارزیابی قرار دادند.

ورمقانی گفت: در این مدت کشتار هفت هزار و ۱۱۵ راس گوسفند و بز، سه هزار و ۸۲۳ راس گاو و گوساله و ۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۹۴ قطعه طیور به شکل بهداشتی و با تایید و نظارت دامپزشکی در کشتارگاه‌ها کشتار شد و از سوی ناظران بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه‌های دام و طیور تحت نظارت بهداشتی قرار گرفت.

به گفته مدیرکل دامپزشکی کردستان در این نظارت‌ها از ورود ۱۵ هزار و ۳۸۸ کیلوگرم گوشت قرمز و ضمائم غیر قابل مصرف و همچنین ۵۲ هزار و ۷۹۴ کیلوگرم گوشت مرغ و آلایشات عفونی و غیر قابل مصرف به بازار مصرف جلوگیری شد.

او گفت: برای اجرای این طرح، ۹۲ نفر از کارشناسان و بازرسان استان در قالب ۶۱ اکیپ ساماندهی شده و هر روز ۵۸ نفر از بازرسان در قالب ۳۲ اکیپ، وظیفه نظارت بر مراکز یاد شده را در سطح استان بر عهده دارند و سایر پرسنل نیز به صورت آماده باش هستند تا در صورت نیاز در خدمت بهداشت عمومی و سلامت مردم استان باشند.

ورمقانی گفت: با توجه به اینکه طرح تشدید نظارت تا پایان ماه مبارک ادامه دارد، شهروندان موارد مشکوک را از طریق تماس با سامانه پیغام گیر شبانه روزی ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان اطلاع رسانی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.