جلوگیری از بروز خسارت به باغات با راه اندازی سامانه پایش سرمازدگی

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این سازمان آماده سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی سامانه رصد و پایش سرمازدگی باغات است تا از بروز خسارت به باغات جلوگیری شود.

آقای ابراهیمی در نشست ستاد بیمه محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای کاهش ضریب خطرپذیری سرمازدگی، نیاز به برنامه مدون و حساب شده است.

طرح استفاده از مشغل گاز در باغات برای جلوگیری از سرمازدگی به صورت آزمایشی در باغاتی که نزدیک به ایستگاه‌های انتقال گاز شهری است با همکاری باغداران پیشرو که تمکن مالی دارند، اجرا خواهد شد تا برای مقابله با سرمازدگی، به صورت اتوماتیک مشعل‌های گاز در حاشیه باغات در زمان سرما روشن شود.

در سال زراعی گذشته مجموع تعهد بیمه‌ای ۱۸۰ میلیارد تومان بود که از این میزان ۵۹ میلیارد تومان غرامت پرداخت شده است و بین تعهد و میزان پرداختی فاصله زیادی وجود دارد.


بیشتر بخوانید


با افزایش میزان پرداخت غرامت و تسهیل در پرداخت، میزان اعتماد بین بهره‌برداران نسبت به بیمه کشاورزی افزایش می‌یابد.

رایزنی و نامه‌نگاری با بانک‌های عامل انجام شده است که به هر واحد گلخانه که تسهیلات پرداخت می‌شود و افراد باید سازه و محصول گلخانه را بیمه کنند و درصورت بیمه نداشتن تسهیلا ت پرداخت نشود.

در بخش آبزیان نیز تعداد واحد‌های بهره‌مند از بیمه کشاورزی بسیار پایین است و از مجموع ۴۵۰ مزرعه آبزی‌پروری در استان تنها ۹ درصد بیمه شده‌اند که باید انگیزه و رغبت برای بیمه پذیری بین واحد‌های کوچک نیز افزایش پیدا کند

خسارت میلیاردی سرمازدگی به باغات چهارمحال و بختیاری

آقای رحیمی معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال زراعی جاری، ۱۲۰ هزار هکتار از محصولات زراعی پاییزه استان زیر پوشش بیمه قرار دارد.

در سال زراعی جاری، ۱۵ هزار هکتار از باغات، ۳۵۰ هزار راس دام، ۱۵ میلیون قطعه ماهی و ۲۰ واحد گلخانه زیرپوشش بیمه قرار گرفت که با ورود عشایر به استان وضعیت بیمه دام‌های استان افزایش می‌یابد.

براساس برآورد اولیه توسط کارشناسان جهادکشاورزی، به ۱۱ هزار هکتار از باغات استان بیش از دو هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده و ازریابی تخصصی میزان خسارت به باغات از هفته آینده به صورت خاص و منطقه‌ای انجام خواهد شد.

همه ساله سرمازدگی، کمبود بارندگی، بارش‌های نامرتب، تگرگ، رانش زمین، سیلاب ها، طوفان و باد شدید خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد می‌کند و در بخش دامپروری نیز بیماری‌های واگیر و قرنطینه‌ای مهمترین عوامل خسارت‌زا هستند.

در سال زراعی گذشته بیش از ۱۵ هزار هکتار از باغات، ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و بیش از ۱۵ میلیون قطعه طیور زیرپوشش بیمه قرار داشت.

با توجه به بروز خسارت‌های متعدد، بیشترین میزان خسارت به اراضی باغات و زراعی به دلیل خشکسالی و سرمازدگی بود که نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان و بهره‌برداران پرداخت شد.

میانگین بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری هفت درصد کاهش یافته است

آقای چراغ‌پور مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون در استان بارشی ثبت نشده و میانگین بارش‌ها در استان هفت درصد کاهش داشته است.

فصل بهار امسال از نظر بارش ناهنجاری زیادی وجود داشت و بارشی در استان ثبت نشده و به دلیل افزایش دما دراسفندماه درختان شکوفا شده بود که در سرمای فروردین‌ماه و اواخر اسفندماه که به ۱۱درجه سانتیگراد زیرصفر رسید، درختان دچار سرمازدگی شدند.

ماندگاری سرما در استان نیز در فروردین‌ماه زیاد بود و چند روز متوالی توده هوای سرد در استان مستقر شد و اختلاف دما بین ایستگاه‌های هواشناسی و باغات نیز متفاوت بود که این وضعیت باعث افزایش سرمازدگی در باغات استان شد.

بر اساس پیش‌بینی هواشناسی سامانه بارشی در اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت‌ماه در استان مستقر خواهد شد که این میزان بارش کمبود بارش بهاره را جبران نخواهد کرد و سال زراعی جاری نیز با کمبود بارش به پایان خواهد رسید.

بارش‌ها در مناطق مختلف استان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافت و با توجه به اینکه نسبت دمای زمین دو درجه سانتیگراد کمتر از دما در سطح است، سرمازدگی در غلات و اراضی کشاورزی نیز امسال بسیار بالاست.

خسارت ۸۰ درصدی اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری بر اثر سرمازدگی

آقای شبانی مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال زراعی جاری ۲۰ هزار و ۶۴۴ هکتار از اراضی زیرکشت گندم و ۱۱ هزار و ۱۴۷ هکتار از اراضی زیرکشت جو در استان به دلیل سرمازدگی خسارت دید که میزان خسارت وارده به این اراضی بین ۱۰ تا ۸۰ درصد است.

سر جمع ریالی خسارت برآورد شده بر اساس تناژ متوسط سال‌های گذشته ۱۱۶.۵ میلیارد تومان در اراضی زیرکشت گندم و ۷۲ میلیارد تومان در اراضی زیرکشت جو برآورد شد.

در همه سطوح زیرکشت کلزا نیز خسارت با درصد‌های مختلف وارد شد که سرجمع برآورد ریالی به این اراضی بیش از ۱۴۱ میلیون تومان است.

سرما و کمبود بارش دو عامل تهدید برای باغات حاشیه زاینده‌رود

آقای بابایی کارشناس مسئول مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از اواخر اسفندماه پارسال تاکنون سرمازدگی به ۱۵ هزار هکتار از باغات استان بیش از دو هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

از ۱۵ اسفندماه پارسال یک هفته بارندگی و یک هفته وزش باد در اراضی باغی حاشیه زاینده‌رود اتفاق افتاد و این بارندگی باعث شد که گرده‌افشانی در باغات با مشکل مواجه شود و انجام طرح‌های مقابله با آفات و بیماری‌ها و سم‌پاشی و روغن‌پاشی در سطح این باغات انجام نشد.

دو دوره سرمای شدید در ۲۷ اسفندماه پارسال و هفتم فروردین ماه امسال به استان وارد شد؛ سرما و کمبود بارش به عنوان یک تهدید برای باغات حاشیه زاینده‌رود است.

خسارت برآورد شده سرمازدگی در شهرستان فارسان ۶۶۵ هکتار از باغات به مبلغ ۷۷ میلیارد تومان، کوهرنگ ۴۰۰ هکتار به مبلغ ۴۹ میلیارد تومان، خانمیزا ۲۱۵ هکتار به مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان، لردگان ۳۸۵ هکتار به مبلغ ۴۱ میلیارد تومان، بن یک‌هزار و ۳۷۰ هکتار به مبلغ ۱۷۳ میلیارد تومان، سامان ۱۰ هزار و ۱۱۰ هکتار به مبلغ یک‌هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان، کیار ۷۲۵ هکتار به مبلغ ۱۳۴ میلیارد تومان، اردل ۵۶۵ هکتار به مبلغ ۵۷ میلیارد تومان، بروجن ۶۷۰ هکتار به مبلغ هشت میلیارد تومان و شهرکرد پنج هزار و ۴۵۶ هکتار به مبلغ ۸۵ میلیاردتومان خسارت وارد شد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی است که سالانه ۱.۵میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار